Honda NSX

Model
Honda NSX Zobacz 7 zdjęć

Honda NSX

Honda NSX to sportowy samochód wprowadzony do produkcji w Japonii w 1990 roku. Początkowo wytwarzano go w miejscowości Tochigi. W 2004 roku produkcja została przeniesiona do Suzuki. Nazwa to skrót od słów New Sportscar eXperimental. Po wielu latach dostarczania silników do bolidów McLarena w Formule 1 Honda postanowiła pokazać, że jej auta to nie tylko niezawodne kompakty i lekkie coupé dla młodych ludzi, ale również pełnoprawne sportowe wozy z najwyższej półki.

NSX był samochodem wyjątkowym, ponieważ po raz pierwszy w historii kierowca Formuły 1 wziął udział w tworzeniu samochodu drogowego. Do sportowej Hondy swoją rękę przyłożył legendarny Ayrton Senna. Znakomity brazylijski kierowca udzielał konstruktorom wskazówek, które pozwoliły doprowadzić samochód do perfekcji. By osiągnąć maksymalną możliwą sztywność nadwozia przy zachowaniu niskiej masy konstrukcji, Honda zastosowała monokokpit z aluminium. Było to pierwsze tego typu rozwiązanie w cywilnym aucie. O tym, jak rewolucyjnym samochodem ze względu na wiele rozwiązań konstrukcyjnych była Honda NSX, może świadczyć fakt, że była ona jednym z głównych źródeł inspiracji dla konstruktorów McLarena F1 – przez ponad dekadę najszybszego samochodu drogowego świata, a do tej pory najszybszego z jednostką wolnossącą.

NSX wyglądał jak typowe sportowe auto. Jednostka napędowa została umieszczona centralnie, by poprawić rozkład masy między przodem a tyłem. Niski przód wyposażono w otwierane światła, które dopiero później, w 2002 roku, razem z drobnym faceliftingiem, zastąpiono nieruchomymi reflektorami o kształcie rąbów. Od boku widać było, jak niską sylwetkę miał NSX. Mierzy on zaledwie 1175 mm wysokości. Z tej perspektywy dało się też zauważyć głębokie przetłoczenie, ciągnące się od przedniego nadkola, przez przednie drzwi, aż do tylnego nadkola, na którego końcu umiejscowiono wlot powietrza do komory silnika. Najbardziej charakterystyczny dla NSX-a był pas tylny. Między górnymi krawędziami wystających świateł poprowadzono spojler. Dolne części lamp łączyły się z kolei przez listwę odblaskową, na której środku usytuowane było logo producenta. Pod atrapą zderzaka znajdował się dyfuzor, w którym ulokowano końcówki układu wydechowego.

W nowoczesnym wnętrzu Hondy NSX, jak na sportowe auto przystało, były dwa miejsca. Dzięki odpowiedniemu profilowi obszywane skórą fotele zapewniały doskonałe trzymanie boczne. Na konsoli środkowej znajdował się panel kontrolnego systemu audio oraz klimatyzacji. Kierowca miał przed sobą tylko najważniejsze instrumenty oraz kierownicę z przyciskami do sterowania niektórymi funkcjami.
Ponieważ NSX był autem sportowym, jego najważniejszy element stanowił silnik. Początkowo trafiała tam jednostka C30A – V6 z systemem zmiennych faz rozrządu VTEC. Rozwijała ona 274 KM i 280 momentu obrotowego. Zaletami tego motoru były bardzo niska masa i duża żywotność. W 1997 roku przeprowadzono zmiany w tym silniku. Nowa odmiana została oznaczona symbolem C32B, a jej pojemność skokową zwiększono do 3,2 l. Dzięki temu rozwijała ona 294 KM i 305 Nm.
Przed tymi zmianami, w 1995 roku wprowadzono do produkcji odmianę NSX-T. Była to wersja wyposażana w zdejmowany dach typu targa.

NSX doczekał się wielu wersji specjalnych. Najważniejszą z nich był NSX-R, oferowany przede wszystkim na rynku japońskim. Charakteryzował się on głównie niższą o niemal 100 kg masą własną.
Po wielu latach bycia inspiracją dla innych producentów oraz udziałów w różnych seriach wyścigowych zakończono produkcję modelu NSX (2005 rok). Zakup takiego auta w Polsce na rynku samochodów używanych to wydatek rzędu od 90 000 zł za starsze egzemplarze i nawet 200 000 zł za modele z okresu po facelfitingu. Z jednej strony to dość duża kwota, z drugiej – niewygórowana, jeśli wziąć pod uwagę, że Honda NSX to jedna z najdoskonalszych japońskich maszyn sportowych.

4.02
Ocena na postawie 46 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaHonda
TypSamochód osobowy

Generacje Honda NSX

Inne modele Honda

Honda NSX: newsy, testy i recenzje

Gwiazdy na premierze BMW iX

Nowa Honda Civic Si już gotowa. Amerykanie się ucieszą

... Jedenasta generacja Hondy Civic zdążyła już zadomowić się na amerykańskim rynku. Do tamtejszej gamy dołącza właśnie usportowione wydanie Si z 202-konnym silnikiem i ostrymi dodatkami. My tymczasem wciąż czekamy na standardowe wersje. ... ...

4 godziny temu

Nowa Honda Civic Type R w kamuflażu. Ostatnia bez hybrydy

... Jeśli ktokolwiek z miłośników Hondy miał obawy o to, że pod maskę Type R trafi choć namiastka hybrydy, to już może spać spokojnie. Japończycy pokazali nowego Civica w najostrzejszej wersji, choć jeszcze zamaskowanego. Będzie czysto spalinowy. ...

2 tygodnie temu

Honda NSX Liberty Walk, czyli eksperymentowanie z legendą

... Honda/Acura NSX bez wątpienia zasłużyła na status auta kultowego. Wielu fanów japońskiej motoryzacji traktuje ten model jak świętość, której nie wypada modyfikować. Jak widać są jednak też ci, sądzący zupełnie inaczej. Dzięki nim powstają ...

dawno temu

Używana Honda NSX 1. generacji - prawdziwy sportowiec

... Podobno dokonania najbardziej utalentowanych ludzi docenia się dopiero po ich śmierci. Jak to zdanie odnosi się do samochodów? Przekonajmy się, czy Honda NSX jest medium łączącym fanów motoryzacji z tym, co zanika w dzisiejszych czasach na rynku ...

dawno temu

Nowa Honda NSX na sportowo

... Inżynierowie Hondy bardzo ciężko pracują nad nową generacją modelu NSX, która powinna pojawić się na rynku w 2015 roku. Niedawno na torze wyścigowym w Ohio zaprezentowano działający prototyp Hondy NSX, a dziś prezentujemy Wam zdjęcia ...

dawno temu

Używana Honda Legend IV - samochód wyłącznie dla koneserów

... Japoński, luksusowy i bardzo zaawansowany technicznie samochód klasy wyższej nie jest częstym widokiem na ulicach. Honda Legend IV generacji to propozycja dla konesera, osoby świadomej, która szuka ... Honda zaprezentowała kolejną generację ...

8 miesięcy temu

Niesamowite wideo z Hondą NSX w roli głównej

... Hondy NSX chyba nikomu przedstawiać nie trzeba. Rasowy samochód sportowy o japońskich korzeniach. Wszystkim fanom tego modelu (i nie tylko) prezentujemy niesamowite wideo z Hondą NSX w roli głównej. Zapraszam do oglądania - naprawdę warto! ... ...

dawno temu

Najlżejsza Honda NSX w historii!

... Jeżeli chcesz zbudować szybkie sportowe auto potrzebujesz lekkiej, ale wytrzymałej karoserii oraz mocnego, ale nie zbyt mocnego silnika. Redukcja masy niesie ze sobą same plusy, poprawę osiągów, zmniejszenie spalania itd. Oto przed Wami, ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie