Hamann X6 M HM 670 Tycoon Evo M (2013)
Po trzech latach od debiutu Hamann Motorsport przedstawił odświeżoną wersję BMW X6 M z jednostką napędową o mocy 670 KM. W stosunku do starszego wozu auto po tuningu nie wygląda wcale lepiej.
28.05.2013 | aktual.: 10.10.2022 10:45
BMW X6 to dziwne połączenie SUV-a z samochodem o nadwoziu liftback. Najwyraźniej jednak Bawarczycy trafili w gust wielu klientów, skoro ten model nadal jest w ofercie, a od dobrych kilku lat występuje też w wersji M.
Wraz z modelem X6 M (i X5 M) debiutował nowy silnik, który potem BMW wykorzystało w swoim M5. Poprzednik M-piątki miał jednostkę wolnossącą w wielu aspektach wzorowaną na konstrukcjach Formuły 1. W X6 M zadebiutował motor mający też widlasty układ cylindrów, ale garów było już nie dziesięć, tylko osiem. Zmniejszyła się objętość skokowa, za to projektanci dołożyli bezpośredni wtrysk paliwa oraz dwie turbosprężarki.
Dzięki temu fabryczny silnik ma moc 555 KM przy 6000 obr./min i moment obrotowy 680 Nm w przedziale 1500-5650 obr./min. W Tycoonie Evo M jednostka nie jest jednak seryjna. Z drugiej strony trzeba sobie jasno powiedzieć, że w niej samej nie ma zmian konstrukcyjnych. Inżynierowie Hamanna wgrali tylko nowy program do ECU i zainstalowali bardziej sportowy od montowanego przez BMW układ wydechowy.
Silniki z doładowaniem są podatne na tuning, bo wystarczy podnieść w nich ciśnienie doładowania i natychmiast widoczny jest efekt w postaci wzrostu liczby koni mechanicznych. Ma to też negatywne skutki w postaci zmniejszenia trwałości jednostki silnikowej. Tyle tylko, że nikt, kto kupi X6 M i dodatkowo poddaje je modyfikacjom, nie będzie patrzył na to, że tym autem nie przejedzie miliona kilometrów bez naprawy głównej. Seryjnym przecież też by nie przejechał.
Wróćmy do bohatera dzisiejszego tekstu. Po ingerencji mechaników widlasta ósemka generuje moc 670 KM, a jej moment obrotowy wzrósł do 950 Nm. Obroty mocy i momentu maksymalnego pozostały bez zmian. Oczywiście trzeba zdawać sobie sprawę, że moment maksymalny nie jest dostępny na pierwszym, a pewnie na drugim oraz trzecim biegu.
Do sporo mocniejszego silnika mogą przydać się wydajniejsze hamulce oferowane przez Hamanna. Przednie tarcze mają średnicę 420 mm, tylne zaś są o 40 mm mniejsze. Ważne jest też to, że dyski wykonane są ze spieków ceramicznych, a więc nie tylko lepiej hamują od fabrycznych hamulców, ale są też lżejsze. Cały komplet przygotowała firma Mov’it. W ramach zmian mechanicznych proponowane są jeszcze sportowe, krótsze o 40 mm sprężyny.
Co ciekawe, pakiet Tycoon Evo M, czyli zestaw ozdobnych spojlerów, tuner wrzuca do kategorii „aerodynamika”. I chyba coś w tym jest, bo tak obudowane różnymi duperelami BMW na pewno cechuje się większym współczynnikiem oporu aerodynamicznego i większymi oporami w trakcie szybkiej jazdy – czyli jednak mocniejszy silnik do czegoś się przyda.
Ozdobniki karoserii składają się z nowego zderzakospojlera z przodu, zmienionej pokrywy silnika, poszerzeń błotników przednich i tylnych, nakładek na progi, fartucha pod tylnym zderzakiem, spojlera na klapie bagażnika oraz spojlera dachowego. W stosunku do starszej wersji w nowym Tycoonie Evo M rura wydechowa jest zakończona centralnie i ma kształt rombu. Ponadto Hamann dołożył dodatkowe diody w przednim zderzaku.
Dodatki nadwozia mogą być wykonane z różnych materiałów. Niektóre z nich oferowane są jako części z włókna szklanego i kompozytu węglowego. Te pierwsze są rzecz jasna tańsze.
Ostatnim punktem programu tuningowego są większe bardzo lekkie felgi. Mają one średnicę od 20” do aż 23”. Do wozu prezentacyjnego wciśnięto te największe.
Oczywiście takie BMW X6 M jest bardzo szybkim samochodem na autostradzie. Od 0 do 100 km/h HM 670 rozpędza się w 4,20 s i osiąga prędkość maksymalną 300 km/h.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, S63B44
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 670 KM przy 6000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 152,45 KM/l (seryjny – 126,28 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 950 Nm przy 1500-5650 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 420 mm, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Koła przednie: 11,0 x 23″
- Koła tylne: 12,0 x 23″
- Opony przednie: 315/25 R 23
- Opony tylne: 315/25 R 23
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2380 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,55 kg/KM (seryjny – 4,29 kg/KM)
- Długość: 4851 mm
- Wysokość: 1654 mm (- 40 mm)
- Rozstaw osi: 2933 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,20 s
- Prędkość maksymalna: 300 km/h
Źródło: autoblog