Sokół – Ac Schnitzer ACS X6 M Falcon (2010)

Jak określić trzema słowami BMW X6 M? Drogi, szybki, dziwny. A jak określić Ac Schnitzera X6 M Falcon?

Obraz
Olgierd Lachowski
Ac Schnitzer ACS X6 M Falcon fot.1
Ac Schnitzer ACS X6 M Falcon fot.1

X6 to chyba najbardziej nietuzinkowo (czy ładnie - pozostawiam do Waszej oceny) wyglądający model z obecnie produkowanych aut BMW. Luksusowy SAC (Sport Activity Coupé – klasa, którą stworzyli specjalnie dla X6 ludzie od marketingu w BMW) ma w palecie wiele silników, ale żaden nie jest tak interesujący jak jednostka S63B44, czyli motor napędzający odmianę X6 M.

Silnik ma 8 cylindrów w układzie widlastym. Objętość skokowa jednostki napędowej wynosi 4,4 l. Przy współpracy z dwiema turbosprężarkami S63B44 osiąga moc 555 KM przy 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 650 Nm i jest dostępny w szerokim zakresie obrotów wału korbowego, bo od 1500 obr./min do 5650 obr./min.

Waga aż 2380 kg nie jest żadną przeszkodą dla motoru, który z pomocą 6-biegowej, automatycznej skrzyni biegów jest w stanie sprawić, że X6 M przyspieszy od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,70 s. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.

Ac Schnitzer ACS X6 M Falcon fot.22
Ac Schnitzer ACS X6 M Falcon fot.22

Pracownicy firmy Ac Schnitzer uznali, że wspomniane 555 KM to trochę za mało jak na potrzeby tego BMW. Dokonano zresztą jeszcze więcej zmian, o czym za chwilę. Zacznijmy od silnika. Sam motor pozostał nietknięty, ale zmieniono oprogramowanie nim sterujące oraz zainstalowano sportowy układ wylotowy z tłumikami o 100 celach.

Wzrost mocy jest imponujący, bo wynosi aż 95 KM, a maksymalny moment obrotowy - ogromne 820 Nm. Obroty mocy maksymalnej pozostały na tym samym poziomie co w aucie fabrycznym, natomiast maksimum momentu obrotowego jest dostępne przy 3200 obr./min.

Obniżono o 25 mm zawieszenie, co sprawiło, że środek masy auta również się obniżył. Ma to korzystny wpływ na prędkości osiągane przez samochód na łukach.

Ac Schnitzer ACS X6 M Falcon fot.17
Ac Schnitzer ACS X6 M Falcon fot.17

Nadwozie auta zdobi pakiet o nazwie Falcon. W jego skład wchodzą: zmodyfikowany przedni zderzakospojler, listwy poszerzające błotniki, listwy progowe, tylny dyfuzor, spojler na pokrywę bagażnika i zmodyfikowana maska. Gwoli ścisłości – można wybrać jeden z dwóch dostępnych spojlerów na klapę bagażnika. O ile cały zestaw dość dobrze współgra z linią X6 M, o tyle do samej maski silnika można się przyczepić. Moim zdaniem nie do końca pasują tam ozdoby wokół wykonanych w niej otworów.

W miejsce 20-calowych seryjnych kół Ac Schnitzer zamontował felgi o średnicy 22”. Z przodu koła mają szerokość 10,0”, a z tyłu 11,5”.

Ac Schnitzer ACS X6 M Falcon fot.18
Ac Schnitzer ACS X6 M Falcon fot.18

We wnętrzu zmieniono prędkościomierz (skala do 360 km/h), dodano detale z włókien węglowych na desce rozdzielczej i drzwiach, zainstalowano aluminiowe nakładki na pedały, a w miejscu seryjnego „kółka” pojawił się kontroler systemu iDrive w kształcie felgi Ac Schnitzer. Niestety, ten ostatni element wygląda tandetnie - niczym zdjęty z chińskiej zabawki.

Wszystkie przeróbki kosztują 30 700 euro.

Czas wreszcie powiedzieć coś o osiągach X6 M Falcon. Przerobiony SUV do 100 km/h przyspiesza w 4,50 s i osiąga prędkość 300 km/h. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie, ale inżynierowie Ac Schnitzera zapewniają, że bez „kagańca” ich X6 M byłoby w stanie rozpędzić się do 320 km/h.

W przeprowadzonym przez dziennikarzy teście Ac Schnitzer X6 M pokonał małą pętlę Hockenheimringu w 1:15 min, czyli wg ekipy Schnitzera - zaledwie o 5 sekund wolniej niż Chevrolet Corvette ZR1. Zapomniano jednak dodać, że to nie Nordschleife, w którym przy długości toru 20,6 km różnica 5 sekund to różnica żadna, tylko pętla mająca zaledwie 2604 m, na której różnice czasowe są małe.

Ac Schnitzer ACS X6 M Falcon fot.11
Ac Schnitzer ACS X6 M Falcon fot.11

Jak zatem określić X6 M przygotowanego przez ekipę z Aachen? Najkrócej chyba – droższy, szybszy, dziwniejszy.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V8, 90supo/sup, S63B44
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 650 KM przy 6000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 147,90 KM/l (seryjny - 126,28 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 820 Nm przy 3200 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 395 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 385 mm
  • Koła przednie: 10,0 x 22″
  • Koła tylne: 11,5 x 22″

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 2380 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,66 kg/KM (seryjny - 4,29 kg/KM)
  • Długość: 4876 mm
  • Szerokość: 2063 mm (+ 80 mm)
  • Rozstaw osi: 2933 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,50 s
  • Czas przejazdu okr. Hockenheimring Short: 1:15 min
  • Prędkość maksymalna: Ograniczona do 300 km/h

[block position="inside"]8533[/block]

Źródło: ac schnitzer

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów