Do brudnej roboty – Manhart X6 xDrive50i MHX6 Dirt Edition (2012)

Podczas gdy większość tunerów obniża przerabiane przez siebie SUV-y, Manhart Racing poszło w przeciwnym kierunku i swoje BMW X6 starało się przebudować na maszynę bardziej terenową.

Obraz
Olgierd Lachowski

Gdzie się nie rozejrzeć po ofertach popularnych firm tuningowych, to większość samochodów typu SUV jest obniżana, ma dokładane spojlery i montowane wielkie felgi z niskoprofilowymi oponami, co sprawia, że te auta kompletnie nie nadają się do jakiejkolwiek jazdy poza drogami utwardzonymi. Jednym z wyjątków był Volkswagen Amarok pokazany przez Deltę4x4 dwa lata temu. Z kolei Manhart wpisywał się w ogólny trend ze swoim X6 M M6XR Biturbo pokazanym też dwa lata temu. Tym razem jest inaczej.

Obraz

Przedsiębiorstwo z Wuppertal postanowiło sprawdzić ile własności terenowych kryje w sobie BMW X6. Gotowy samochód przedstawiono na tuningowych targach w Essen.

Bazą do przeróbek było BMW X6 w wersji xDrive50i. To najmocniejsza odmiana X-szóstki pomijając maszyny ze znaczkiem M Motorsport na masce. Do napędu samochodu służy widlasty 8-cylindrowy silnik N63B44O0. To na jego bazie powstał motor S63B44 napędzający m.in. BMW X6 M oraz, w zmodernizowanej wersji, dostarczający moc M-piątce.

W xDrive50i jednostka ma dwie turbosprężarki typu twin-scroll, które pomagają z 4,4 l objętości skokowej wyciskać jak największą moc. W przypadku wozu Manharta silnik rozwija moc 456 KM i maksymalny moment obrotowy 686 Nm. W normalnym BMW parametry te przyjmują wartości, odpowiednio, 408 KM i 600 Nm.

Obraz

Inżynierowie z warsztatu tuningowego wymienili seryjny układ wydechowy na sportowy odpowiednik, który został w dużej mierze wykonany z rur kwasoodpornych. Nowy „wydech” zapewnia atrakcyjniejsze brzmienie silnika.

Karoseria została nieznacznie poszerzona poprzez montaż nakładek na błotniki. W sumie wóz jest szerszy może o 40-50 mm. Zmieniono też maskę silnika, a całe nadwozie oklejono szarą folią.

Wymienione do tej pory modyfikacje nie odbiegają niczym od tych serwowanych zwykle przez tunerów. W przypadku Manharta różnicę stanowi na przykład regulowane zawieszenie KW, które jest… podniesione o 50 mm w stosunku do konfiguracji fabrycznego zawieszenia. Do tego wszystkiego są koła z 20-calowymi felgami o szerokości 10,0” z przodu i 11,0” z tyłu.

Obraz

Na obręcze nałożone są terenowe opony o szerokości aż 305 mm (na każdym kole) i nieznanym profilu. Być może nie dorównują one własnościami terenowymi gumom stosowanym w wyczynowym offroadzie, ale z pewnością pozwalają na więcej w terenie niż seryjne. Co ciekawe Manhart zmniejszył elektronicznie maksymalną prędkość BMW do 180 km/h, ponieważ uznał, że nowe opony powyżej tej prędkości nie gwarantują na asfalcie bezpiecznej jazdy.

Oczywiście MHX6 Dirt Edition – tak nazywa się ten wóz – nie jest prawdziwym samochodem terenowym, ale na pewno jest to maszyna sprawniejsza na nieutwardzonych szlakach od fabrycznej X-szóstki.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V8, N63B44O0
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki twin-scroll
  • Moc maksymalna: 456 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 103,76 KM/l (seryjny – 92,83 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 686 Nm
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna Steptronic
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 385 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm
  • Koła przednie: 10,0 x 20”
  • Koła tylne: 11,0 x 20”

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 2265 kg
  • Stosunek masy do mocy: 4,97 kg/KM (seryjny – 5,55 kg/KM)
  • Długość: 4877 mm
  • Wysokość: 1740 mm (+ 50 mm)
  • Rozstaw osi: 2933 mm

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: ograniczona do 180 km/h
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/6] Źródło zdjęć: |

Źródło: Manhart Racing

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów