Do brudnej roboty – Manhart X6 xDrive50i MHX6 Dirt Edition (2012)

Podczas gdy większość tunerów obniża przerabiane przez siebie SUV-y, Manhart Racing poszło w przeciwnym kierunku i swoje BMW X6 starało się przebudować na maszynę bardziej terenową.

Do brudnej roboty – Manhart X6 xDrive50i MHX6 Dirt Edition (2012)
Olgierd Lachowski

26.12.2012 | aktual.: 13.10.2022 10:08

Gdzie się nie rozejrzeć po ofertach popularnych firm tuningowych, to większość samochodów typu SUV jest obniżana, ma dokładane spojlery i montowane wielkie felgi z niskoprofilowymi oponami, co sprawia, że te auta kompletnie nie nadają się do jakiejkolwiek jazdy poza drogami utwardzonymi. Jednym z wyjątków był Volkswagen Amarok pokazany przez Deltę4x4 dwa lata temu. Z kolei Manhart wpisywał się w ogólny trend ze swoim X6 M M6XR Biturbo pokazanym też dwa lata temu. Tym razem jest inaczej.

Obraz

Przedsiębiorstwo z Wuppertal postanowiło sprawdzić ile własności terenowych kryje w sobie BMW X6. Gotowy samochód przedstawiono na tuningowych targach w Essen.

Bazą do przeróbek było BMW X6 w wersji xDrive50i. To najmocniejsza odmiana X-szóstki pomijając maszyny ze znaczkiem M Motorsport na masce. Do napędu samochodu służy widlasty 8-cylindrowy silnik N63B44O0. To na jego bazie powstał motor S63B44 napędzający m.in. BMW X6 M oraz, w zmodernizowanej wersji, dostarczający moc M-piątce.

W xDrive50i jednostka ma dwie turbosprężarki typu twin-scroll, które pomagają z 4,4 l objętości skokowej wyciskać jak największą moc. W przypadku wozu Manharta silnik rozwija moc 456 KM i maksymalny moment obrotowy 686 Nm. W normalnym BMW parametry te przyjmują wartości, odpowiednio, 408 KM i 600 Nm.

Obraz

Inżynierowie z warsztatu tuningowego wymienili seryjny układ wydechowy na sportowy odpowiednik, który został w dużej mierze wykonany z rur kwasoodpornych. Nowy „wydech” zapewnia atrakcyjniejsze brzmienie silnika.

Karoseria została nieznacznie poszerzona poprzez montaż nakładek na błotniki. W sumie wóz jest szerszy może o 40-50 mm. Zmieniono też maskę silnika, a całe nadwozie oklejono szarą folią.

Wymienione do tej pory modyfikacje nie odbiegają niczym od tych serwowanych zwykle przez tunerów. W przypadku Manharta różnicę stanowi na przykład regulowane zawieszenie KW, które jest… podniesione o 50 mm w stosunku do konfiguracji fabrycznego zawieszenia. Do tego wszystkiego są koła z 20-calowymi felgami o szerokości 10,0” z przodu i 11,0” z tyłu.

Obraz

Na obręcze nałożone są terenowe opony o szerokości aż 305 mm (na każdym kole) i nieznanym profilu. Być może nie dorównują one własnościami terenowymi gumom stosowanym w wyczynowym offroadzie, ale z pewnością pozwalają na więcej w terenie niż seryjne. Co ciekawe Manhart zmniejszył elektronicznie maksymalną prędkość BMW do 180 km/h, ponieważ uznał, że nowe opony powyżej tej prędkości nie gwarantują na asfalcie bezpiecznej jazdy.

Oczywiście MHX6 Dirt Edition – tak nazywa się ten wóz – nie jest prawdziwym samochodem terenowym, ale na pewno jest to maszyna sprawniejsza na nieutwardzonych szlakach od fabrycznej X-szóstki.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V8, N63B44O0
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki twin-scroll
  • Moc maksymalna: 456 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 103,76 KM/l (seryjny – 92,83 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 686 Nm
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna Steptronic
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 385 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm
  • Koła przednie: 10,0 x 20”
  • Koła tylne: 11,0 x 20”

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 2265 kg
  • Stosunek masy do mocy: 4,97 kg/KM (seryjny – 5,55 kg/KM)
  • Długość: 4877 mm
  • Wysokość: 1740 mm (+ 50 mm)
  • Rozstaw osi: 2933 mm

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: ograniczona do 180 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/6]

Źródło: Manhart Racing

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)