Czy to już plaga? Mansory X6 M (2010)
Przerobione BMW X5 M i X6 M wyrastają jak grzyby po deszczu. Większość z nich ma zainstalowane pakiety stylistyczne. Co pakiet, to gorszy. Wczoraj pisałem o Hamannie X5 M, a dziś będzie o - również o 670-konnym - Mansory X6 M.
16.11.2010 | aktual.: 19.10.2022 14:56
Jeśli pominąć szczegóły techniczne, to BMW X5 M i X6 M są bliźniakami. Ta sama płyta podłogowa, to samo zawieszenie, identyczne silniki, nawet wagą te auta się nie różnią. Zasadnicza różnica między X5 M i X6 M tkwi w nadwoziu.
Zarówno X5 M, jak i X6 M pod maską kryją motor S63B44 o ośmiu cylindrach w układzie widlastym i objętości 4395 cm[sup]3[/sup]. Dzięki dwóm turbosprężarkom silnik ma moc 555 KM przy 6000 obr./min oraz moment obrotowy o maksymalnej wartości 680 Nm. Maksimum momentu obrotowego rozciąga się płaskowyżem od 1500 do 5650 obr./min. Serce X6 M współpracuje z 6-biegowym „automatem”, a moc jest kierowana na wszystkie koła.
SAC (Sport Activity Coupé – wymysł marketingowców z Bawarii) BMW legitymuje się przyspieszeniem do 100 km/h w 4,70 s i ograniczoną elektronicznie prędkością maksymalną wynoszącą 250 km/h.
Przygotowując X6 M, Mansory włącza się do rywalizacji ze znanymi sobie, ale przy tym bardzo groźnymi konkurentami. Należą do nich m.in. Nowack, Manhart, Lumma, Hamann i G-Power. Dwóch pierwszych tunerów szerokim łukiem omija modyfikacje nadwozia, natomiast pozostali w mniejszym lub większym stopniu (zwykle to drugie) je modyfikują.
Mansory nie rezygnuje z „upiększenia” swojego X6 M. Zestaw nadwoziowy jest zbliżony do tego zastosowanego w X5 M. Przedni zderzak, listwy progowe i na błotnikach oraz tylny zderzak zostały wykonane z poliuretanu PU-RIM[sup]1)[/sup]. Z kolei listwy w przednim zderzaku, pokrywa silnika, tylne spojlery i dyfuzor zrobiono z włókna węglowego. Części z obu materiałów zostały polakierowane: „plastiki” na kolor nadwozia, a kompozyty pokryto lakierem bezbarwnym.
W przednim zderzaku pojawiły się pionowo ustawione światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Komplet stylizacyjny poszerzył BMW o 70 mm z przodu i 80 mm z tyłu (teraz szerokość auta przekracza 2 m).
Inżynierowie ze Szwajcarii (X6 M jest zbudowany przez szwajcarski oddział Mansory) postanowili, że samochód będzie poruszał się na 23-calowych kołach z oponami 315/25 R 23. Przy okazji postarano się o obniżenie zawieszenia o 40 mm. Wraz z szerszymi kołami sprawia to, że X6 M na jezdni zachowuje się prawie tak jak zwykłe sportowe samochody. Tuning sprawił, że własności terenowe tego egzemplarza to już przeszłość.
Wszystko prowadzi do tego, że X6 M wygląda jeszcze bardziej kontrowersyjnie niż wóz seryjny. Czego nie można odmówić tunerowi, to stojącej na najwyższym poziomie jakości wykonania. Niestety, za jakość trzeba płacić długim czasem oczekiwania i dużą ilością euro.
Po otworzeniu drzwi oczom oglądającego ukaże się wnętrze wykończone najwyższej próby skórą i Alcantarą[sup]®[/sup] oraz wstawkami z „karbonu”. Jak zwykle jednak Mansory jest skłonne dokonać przeróbek kabiny pasażerskiej według indywidualnego widzimisię klienta, oczywiście pod warunkiem, że dysponuje on odpowiednią ilością gotówki.
Silnik został spreparowany tak, jak robi to większość tunerów w przypadku tej jednostki, a więc pojawił się nowy program zarządzający jednostką napędową, zmodyfikowane kolektory wydechowe i sportowy układ wylotowy. W efekcie S63B44 emanuje mocą wynoszącą 670 KM i maksymalnym momentem obrotowym o wartości 950 Nm. To wyniki takie same jak w Hamannie X5 M, ale gorsze niż w autach Manharta czy Nowacka.
Już po 4,20 s Mansory X6 M osiągnie prędkość 100 km/h, a rozpędzanie zakończy, gdy na liczniku będzie widniała trójka i dwa zera. Mansory nie informuje, ile kosztuje przyjemność jazdy autem tej firmy. Samochód zostanie z pewnością wystawiony na targach w niemieckim Essen.
Mansory X6 M powiększa długą listę przerobionych BMW X5 M/X6 M. To już prawie plaga. Lista tunerów jest tak długa jak w przypadku AMG Mercedesa C 63.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, S63B44
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 670 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 152,45 KM/l (seryjny – 126,28 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 950 Nm przy 5900 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Koła przednie: 23\
- Koła tylne: 23\
- Opony przednie: 315/25 R 23
- Opony tylne: 315/25 R 23
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2380 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,55 kg/KM (seryjny – 4,29 kg/KM)
- Długość: 4876 mm
- Szerokość: 2063 mm (+ 80 mm)
- Wysokość: 1644 mm (- 40 mm)
- Rozstaw osi: 2933 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,20 s
- Prędkość maksymalna: 300 km/h
Źródło: mansory • automobilesreview (foto)