Tajfun na drodze – G-Power X5 M Typhoon (2010)

4,4-litrowy silnik BMW z doładowaniem dopiero wchodzi na rynek, a już G-Power dobrało się do niego. Efekt? 725 KM!

Obraz
Olgierd Lachowski

4,4-litrowy silnik BMW z doładowaniem dopiero wchodzi na rynek, a już G-Power dobrało się do niego. Efekt? 725 KM!

Obraz

Wprowadzenie do produkcji BMW X5 M i X6 M było pierwszą oznaką zmiany warty na szczycie silników w bawarskiej firmie. Do lamusa odszedł S85B50, a zastąpił go S63B44. Ale jakie jednostki kryją się pod tymi kodami?

S85B50 to słynny silnik używany w BMW M5 (E60) i M6 (E63/E64). To 10-cylindrowa jednostka widlasta bez doładowania o objętości skokowej 5,0 l.

Motor wytwarzał moc 507 KM przy 7750 obr./min i moment obrotowy 520 Nm przy 6100 obr./min. O tym, jak dobry był to silnik, niech świadczą nagrody, jakie zdobył. Dwa razy z rzędu był silnikiem roku (2005, 2006), trzy razy z rzędu zdobył nagrodę Best Performance Engine (2005, 2006, 2007), raz nagrodę roku dla nowego silnika (2005) i cztery razy z rzędu (!) był najlepszym motorem o objętości powyżej 4,0 l (2005, 2006, 2007, 2008).

Być może gdyby nie ograniczenia wynikające z normy Euro, BMW zdecydowałoby się na skonstruowanie nowej, podobnej jednostki do S85B50.

Wycofanie tego motoru z produkcji sprawiło wielu osobom przykrość, a Wiesmannowi przysporzyło kłopotów. Z powodu zakończenia wytwarzania tego silnika Wiesmann jest zmuszony to wstrzymania produkcji swoich GT MF5 i Roadster MF5… (cdn.)

Pojawił się więc inny ‘następca’. Ma, co prawda, nadal układ widlasty, ale dwa cylindry mniej i zamiast 5,0 l objętości skokowej ‘tylko’ 4,4 l. Są za to dwie turbosprężarki. W rezultacie parametry jednostki są lepsze niż jego ‘poprzednika’. 555 KM mocy i 680 Nm momentu obrotowego wywierają spore wrażenie. Kolejnym pozytywnym akcentem jest to, że maksymalny moment obrotowy jest dostępny w zakresie 1500-5650 obr./min. To sprawia, że silnika nie trzeba trzymać na tak wysokich obrotach jak starszej V10. Jednak z drugiej strony S63B44 nie ma tak ‘wyścigowej' charakterystyki jak motor z BMW M5.

Obraz

(cd.) …Na szczęście BMW wprowadza na rynek S63B44 i to właśnie ten silnik będzie już niedługo montowany w Wiesmannach.

Tymczasem pracownicy G-Power dostali w swoje ręce BMW X5 M. W odróżnieniu od prac przy X6 M (tu 'przeszczepiono' rozwierconą do 5,5 l jednostkę z BMW M5), tutaj tuner zdecydował się pozostawić fabryczny silnik i przy nim dokonać niezbędnych wg niego zmian. Warsztat zamontował układ wydechowy z rurami ze stali nierdzewnej wyposażony w sportowe tłumiki i reaktory katalityczne o mniejszych oporach wewnętrznych. Poprawki nie ominęły też kolektorów wylotowych i dolotowych. Dopracowane kolektory wylotowe redukują straty termodynamiczne w spalinach napędzających turbiny.

Z drugiej strony silnika, po stronie dolotu, nowe połączenia sprężarek z głowicami jednostki również zmniejszyły straty. Usprawnienia te umożliwiły zmianę sterowania silnikiem (z pewnością też zwiększenie ciśnienia doładowania) i podniesienie jego parametrów. Pojawił się jednak problem z chłodzeniem. Tę zagwozdkę ludzie z G-Power również rozwiązali. Zainstalowali bowiem bodykit o nazwie Typhoon.

Obraz

Na zestaw spojlerów składa się mnóstwo elementów, począwszy od kompozytowej pokrywy silnika, a skończywszy na podświetleniach jezdni zainstalowanych pod progami auta. Nie będę się tutaj rozwodził nad składnikami pakietu, bo większość z Was na pewno będzie miała okazję odgadnąć je wszystkie oglądając zdjęcia. W każdym razie dzięki zestawowi spojlerów X5 M jest szersze o 70 mm.

A co z tym chłodzeniem? Otóż przedni zderzakospojler zestawu Typhoon ma tak duże otwory wlotowe, że skuteczność chłodzenia wzrosła o 15%. Dokładnie o tyle, ile trzeba ‘podkręconemu’ silnikowi. Wyloty dla rozgrzanego gazu chłodzącego znajdują się za przednimi kołami.

Obraz

Tak przebudowany i zestrojony motor ma moc 725 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment 890 Nm dostępny już od 1500 obr./min! Moment obrotowy jest zresztą ograniczony elektronicznie, mimo tego, że wzmocniona skrzynia biegów jest w stanie przenieść do 1000 Nm.

Nie ma ograniczenia prędkości, zatem X5 M od G-Power rozpędza się do ponad 300 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mu tylko 4,20 s.

Obraz

W osiągnięciu tak dobrego przyspieszenia pomagają z pewnością opony 315/25 R 23 (przód i tył). Felgi Silverstone RS mają szerokość 11,0” z przodu, a z tyłu są o cal szersze.

Z takimi spojlerami i kołami można śmiało zapomnieć o wyjechaniu w ‘pejzaż’, dlatego też nic nie stało na przeszkodzie, by ekipa G-Power obniżyła zawieszenie o 30 mm. W związku z tym obniżył się środek ciężkości samochodu i ten może szybciej pokonywać łuki.

Nie wiem, czy o hamulcach w notce prasowej firma zapomniała napisać, czy też rzeczywiście nic w tej kwestii nie zrobiono.

Obraz

Pozostaje jeszcze kwestia tuningu wnętrza. Skoro to X5 M rzadko (a być może wcale tego nie przewidziano…) ma opuszczać asfaltowe szlaki, to nie powinna dziwić wymiana seryjnych przednich siedzeń na nowe, sportowe – takie, które dałyby optymalne boczne ‘trzymanie’, choć może niekoniecznie tłumiłyby drgania przenoszone z drogi do wnętrza pojazdu. Poza tym firma zainstalowała prędkościomierz własnej produkcji oraz wstawki z włókna węglowego na desce rozdzielczej, drzwiach i suficie.

Kilka słów o cenach. Pakiet aerodynamiczny Typhoon kosztuje 12 185 euro (plus instalacja i lakier), wzmocnienie silnika z układem wylotowym – 18 000 euro, a komplet kół - 8 865 euro. Łącznie to ponad 39 000 euro. To dużo, ale kogo stać na kosztujące ponad 105 tys. euro X5 M, tego powinno być też stać na tuning w G-Power.

Bez wątpienia G-Power stworzyło kolejnego terenowego potwora, który tak naprawdę w teren już się nie nadaje. Za to dzięki temu autu dowiadujemy się, że silnik S63B44 ma duży zapas mocy, a to na pewno nie wszystko, co zostanie z niego wyduszone. Wypada zatem teraz czekać na 800-, a może 900-konnego ‘Tajfuna’ z fabrycznym motorem.[sup] [/sup]


Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V8, 90supo/sup, S63B44
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 725 KM przy 6000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 164,96 KM/l (seryjny - 126,28 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 890 Nm przy 1500 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 11.0 x 23\ Silverstone RS
  • Koła tylne: 12.0 x 23\ Silverstone RS
  • Opony przednie: 315/25 R 23
  • Opony tylne: 315/25 R 23

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 2380 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,28 kg/KM (seryjny - 4,29 kg/KM)
  • Długość: 4851 mm
  • Szerokość: 2064 mm (+ 70 mm)
  • Wysokość: 1734 mm (- 30 mm)
  • Rozstaw osi: 2933 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,20 s
  • Prędkość maksymalna: Ponad 300 km/h

Koszty:

  • Tuning silnika: 18 000 euro
  • Komplet spojlerów + montaż: 12 185 euro
  • Komplet kół: 8 865,55 euro

RAZEM: max.: 39 050,55 euro

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • G-Power X5 M Typhoon fot.7
  • G-Power X5 M Typhoon fot.6
  • G-Power X5 M Typhoon fot.10
  • G-Power X5 M Typhoon fot.8
  • G-Power X5 M Typhoon fot.14
  • G-Power X5 M Typhoon fot.13
  • G-Power X5 M Typhoon fot.16
  • G-Power X5 M Typhoon fot.15
  • G-Power X5 M Typhoon fot.9
  • G-Power X5 M Typhoon fot.12
  • G-Power X5 M Typhoon fot.22
  • G-Power X5 M Typhoon fot.21
  • G-Power X5 M Typhoon fot.18
  • G-Power X5 M Typhoon fot.19
  • G-Power X5 M Typhoon fot.17
  • G-Power X5 M Typhoon fot.4
  • G-Power X5 M Typhoon fot.24
  • G-Power X5 M Typhoon fot.1
  • G-Power X5 M Typhoon fot.20
  • G-Power X5 M Typhoon fot.3
  • G-Power X5 M Typhoon fot.23
  • G-Power X5 M Typhoon fot.5
  • G-Power X5 M Typhoon fot.2
  • G-Power X5 M Typhoon fot.11
[1/31] Źródło zdjęć: |

Źródło: [=361&tx_ttnews[backPid]=315&cHash=6e638ec683]g-power](http://g-power.de/391.html?&L=0&tx_ttnews[tt_news)

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów