DEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody
Używane samochody wciąż cieszą się ogromnym zainteresowaniem, a nabywców znajdują też starsze auta, liczące 20 lat. Niektóre kupowane są jako typowe "woły robocze", mające pomóc na przykład przy budowie domu. Inne nabywane są przez miłośników youngtimerów. Raport DEKR-y odpowiada na pytanie, które z nich najlepiej radzą sobie z upływem czasu.
25.05.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:21
Raporty grupy DEKRA powstają wskutek analizy danych otrzymywanych podczas obowiązkowych kontroli stanu pojazdów w Niemczech. By na liście znalazł się dany model, przebadanych musi zostać przynajmniej tysiąc jego egzemplarzy. Dzięki tej zasadzie dane są wiarygodniejsze. W tegorocznej edycji raportu uwzględniono rekordową liczbę modeli - ponad 500.
W dziesiątej edycji raportu uporządkowanego według przebiegu nie były brane pod uwagę niedomagania zawinione przez użytkowników, czyli na przykład zużyte pióra wycieraczek.
Wagę miały natomiast usterki podwozia i układu kierowniczego, silnika, karoserii i wnętrza, układu hamulcowego, instalacji elektrycznej, elektroniki i świateł. Podawana jest również ocena ogólna: procent aut bez istotnych niedomagań, a także odsetek egzemplarzy z drobnymi i poważnymi usterkami.
Na kolejnych slajdach przedstawiamy najlepsze modele tanich na rynku wtórnym samochodów w kategorii starszych pojazdów z przebiegiem od 150 do 200 tys. km. Procent aut z usterkami w poszczególnych kategoriach porównany jest z odsetkiem pojazdów z usterkami w całej grupie dla tego przedziału przebiegu.
BMW serii 5 E34
Produkowany od 1987 do 1996 roku model zachęca komfortem podróżowania i całkiem dobrze znosi upływ lat. Specjaliści DEKR-y wskazują jednak na kilka typowych usterek w tym modelu.
Lepiej sprawdzić silnik i skrzynię biegów pod kątem wycieków oleju, warto również sprawdzić zużycie elementów gumowych tylnego zawieszenia – objawia się ono stukaniem przy tylnej osi podczas przejeżdżania po nierównościach. Elektronika E34 nie sprawia problemów.
- Poważne usterki - 40,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
- Drobne usterki - 25,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
- Podwozie, ukł. kierowniczy - 39,0 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
- Silnik - 84,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
- Karoseria, rama, wnętrze - 26,3 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
- Układ hamulcowy - 34,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
- Elektryka, elektronika, oświetlenie - 43,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Honda Accord VI generacji
Japońska propozycja w segmencie D mimo upływu lat trzyma się dzielnie. Model ten był produkowany pomiędzy 1997 a 2002 rokiem. Typową bolączką Accorda jest zacieranie się zacisków hamulców, korozja przewodów hamulcowych i paliwowych oraz luzy na łożyskowaniu wahaczy poprzecznych. Niczym niecodziennym nie są również zmatowione reflektory.
- Poważne usterki - 38,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
- Drobne usterki - 18,7 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
- Podwozie, ukł. kierowniczy – 22,3 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
- Silnik - 35,0 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
- Karoseria, rama, wnętrze - 9,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii – 19,0 proc.)
- Układ hamulcowy - 45,4 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
- Elektryka, elektronika, oświetlenie - 57,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Land Rover Freelander
Choć produkcja tego modelu rozpoczęła się w 1996 roku, auto wciąż może być uważane za atrakcyjne pod względem wizualnym. Ceny Freelandera z pierwszych lat produkcji również nie szokują.
Kupując to auto, należy zwrócić uwagę na stan główek drążków kierowniczych, łożysk i stabilizatorów. Do rzadkości nie należą również problemy z ABS-em.
- Poważne usterki - 36,3 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
- Drobne usterki - 20,3 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
- Podwozie, ukł. kierowniczy - 18,3 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
- Silnik - 42,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
- Karoseria, rama, wnętrze - 5,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
- Układ hamulcowy - 42,9 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
- Elektryka, elektronika, oświetlenie - 46,0 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Toyota RAV4 I generacji
Produkowana od 1994 roku Toyota RAV4 to jeden z tych modeli, który wykreował modę na SUV-y. Oglądając to auto, warto zwrócić uwagę na stan przewodów hamulcowych oraz szczelność amortyzatorów.
- Poważne usterki - 38,5 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
- Drobne usterki - 20,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
- Podwozie, ukł. kierowniczy - 16,3 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
- Silnik - 46,7 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
- Karoseria, rama, wnętrze - 20,4 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
- Układ hamulcowy - 32,7 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
- Elektryka, elektronika, oświetlenie - 46,5 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Peugeot 406
Francuski samochód segmentu D produkowany był od 1995 do 2004 roku. Na szczególną uwagę zasługuje praktyczne kombi i piękne coupe. Wbrew obiegowym opiniom o autach znad Sekwany model 406 w konfrontacji z czasem wypada bardzo korzystnie.
Podczas oględzin samochodu należy zwrócić uwagę na wycieki z silnika i skrzyni biegów, przewody wspomagania kierownicy, a także łożyska stabilizatorów.
- Poważne usterki - 36,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
- Drobne usterki - 23,9 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
- Podwozie, ukł. kierowniczy - 19,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
- Silnik - 55,5 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
- Karoseria, rama, wnętrze - 7,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
- Układ hamulcowy - 44,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
- Elektryka, elektronika, oświetlenie - 58,0 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Toyota Avensis I generacji
Produkowany od 1998 roku samochód segmentu D nie sprawia większych problemów. Specjaliści DEKR-y zwracają jednak uwagę na szybko korodujące przewody hamulcowe, nieszczelności rury wydechowej oraz kłopoty ze światłami.
- Poważne usterki - 34,5 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
- Drobne usterki - 18,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
- Podwozie, ukł. kierowniczy - 7,1 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
- Silnik - 32,1 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
- Karoseria, rama, wnętrze - 6,9 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
- Układ hamulcowy - 35,5 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
- Elektryka, elektronika, oświetlenie - 54,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Toyota Corolla VIII generacji
Corolla to prawdziwa legenda wytrzymałości. Ósma generacja tego samochodu, produkowana od 1997 do 2002 roku, do dziś potrafi zaskoczyć swoim stanem.
Specjaliści DEKR-y mieli tu zastrzeżenia do układu hamulcowego (zatarte zaciski, zużyte tarcze i okładziny) oraz przypadki uszkodzonych osłon wałów napędowych czy nieszczelności amortyzatorów. Poza tym większość Corolli wciąż jest w dobrym stanie.
- Poważne usterki - 33,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
- Drobne usterki - 26,1 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
- Podwozie, ukł. kierowniczy - 11,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
- Silnik - 52,1 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
- Karoseria, rama, wnętrze - 8,5 proc. (średnia dla aut w tej kategorii – 19,0 proc.)
- Układ hamulcowy - 39,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
- Elektryka, elektronika, oświetlenie - 48,4 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Toyota Starlet
Japoński mieszczuch piątej generacji (P90) produkowany był od 1996 do 1999 roku. Poprzedniczka Yarisa okazuje się bardzo trwała, co w tej klasie pojazdów nie jest oczywiste. Kupując małą toyotę trzeba zwrócić uwagę na stan układu hamulcowego, szczelność wydechu oraz kondycję łożysk kół.
- Poważne usterki - 31,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
- Drobne usterki - 28,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
- Podwozie, ukł. kierowniczy - 13,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
- Silnik - 55,7 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
- Karoseria, rama, wnętrze - 8,1 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
- Układ hamulcowy - 31,9 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
- Elektryka, elektronika, oświetlenie - 46,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
BMW Serii 7 E38
Powstający od 1994 do 2001 roku samochód z wyższej półki wciąż trzyma się bardzo dobrze. Nie jest jednak pozbawiony słabostek. Największą stanowi zawieszenie, które zdaje się nie wytrzymywać dużej masy samochodu. Do rzadkości nie należą ubytki oleju w silniku i skrzyni biegów.
- Poważne usterki - 32,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
- Drobne usterki - 23,3 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
- Podwozie, ukł. kierowniczy - 35,7 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
- Silnik - 53,1 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
- Karoseria, rama, wnętrze - 6,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
- Układ hamulcowy - 23,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
- Elektryka, elektronika, oświetlenie - 31,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Volkswagen Passat B5
Produkowany w latach 1996-2000 ulubieniec Polaków w testach DEKR-y wypadł świetnie. Niemieccy specjaliści radzą jednak, aby zwracać uwagę na zużycie przewodów hamulcowych i pęknięcia osłon przeciwpyłowych na wałach napędowych.
- Poważne usterki - 31,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
- Drobne usterki - 21,7 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
- Podwozie, ukł. kierowniczy - 14,4 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
- Silnik - 38,8 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
- Karoseria, rama, wnętrze - 4,3 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
- Układ hamulcowy - 28,0 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
- Elektryka, elektronika, oświetlenie - 45,2 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Volvo 850
Wiekowy flagowiec szwedzkiej marki wciąż ma sporo do zaoferowania. To przestronny model produkowany od 1991 do 1996 roku, który charakteryzuje się ogromną trwałością. Karoserii nie ima się rdza, a pięciocylindrowe silniki są wzorem wytrzymałości. Niektóre lubią jednak brać olej.
Problemy sprawia także czasem układ ABS, a elementy układu kierowniczego i zawieszenia ulegają zużyciu szybciej niż pozostałe podzespoły. Co jednak najważniejsze, w żadnej z kategorii samochód nie przekroczył odsetka wadliwych egzemplarzy w odniesieniu do grupy aut z przebiegiem 150-200 tys. km. Za samochód w rozsądnym stanie zapłacimy 8-10 tys. zł.
- Poważne usterki - 33,5 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
- Drobne usterki - 18,9 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
- Podwozie, ukł. kierowniczy - 23,1 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
- Silnik - 40,7 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
- Karoseria, rama, wnętrze - 3,9 proc. (średnia dla aut w tej kategorii – 19,0 proc.)
- Układ hamulcowy - 30 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
- Elektryka, elektronika, oświetlenie - 49,2proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)
Mazda MX-5
Ten produkowany od 1989 roku model jest już legendą wśród roadsterów. Lekki, wzorowo prowadzący się samochód okazuje się również nadzwyczaj trwały. Oglądając to auto, trzeba koniecznie sprawdzić progi. Zbierająca się w okolicy nadkoli woda powodowała tam korozję.
Typowymi niedomaganiami MX-5 są również usterki hamulca ręcznego oraz regulacji poziomu świateł. Na rynku wtórnym niełatwo również znaleźć egzemplarz bez wypadkowej historii.
- Poważne usterki - 31,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 40,9 proc.)
- Drobne usterki - 31,1 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 21,9 proc.)
- Podwozie, ukł. kierowniczy - 11,4 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 25,6 proc.)
- Silnik - 70,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 54,9 proc.)
- Karoseria, rama, wnętrze - 23,6 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 19,0 proc.)
- Układ hamulcowy - 31,5 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 45,5 proc.)
- Elektryka, elektronika, oświetlenie - 34,4 proc. (średnia dla aut w tej kategorii - 56,6 proc.)