Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą

Samochód z turbodoładowanym silnikiem z założenia wymaga nieco innego podejścia od jednostki bez sprężarki, ale zimą wzmożona uwaga jest szczególnie wskazana. Koszty ewentualnych napraw mogą bowiem przyprawić o zawrót głowy.

TurbosprężarkaTurbosprężarka
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Filip Buliński
Marcin ŁobodzińskiFilip Buliński

Turbosprężarka, mimo swoich kompaktowych rozmiarów, pracuje w ekstremalnych warunkach. Wirnik obracający się na łożyskach ślizgowych, wymaga precyzyjnego smarowania, a całość szybko nagrzewa się do bardzo wysokiej temperatury. Głównie z tego względu szczególna dbałość o ten podzespół jest wskazana właśnie zimą, gdy nierzadko mamy do czynienia z mrozem.

Pierwsza jazda: Volkswagen T-Roc drugiej generacji - lubimy to, co znamy

Samochód z turbosprężarką - o czym pamiętać zimą?

Pierwszym krokiem jest unikanie dodawania gazu zaraz po uruchomieniu silnika. Układ smarowania potrzebuje kilku sekund, aby zapewnić prawidłowe rozprowadzenie oleju silnikowego, zwłaszcza w trudnych zimowych warunkach. Nawet jeśli nasza jednostka zalana jest środkiem smarnym o niskiej lepkości, warto chwilę poczekać - przekroje olejowe w turbosprężarce są stosunkowo małe, a dodatkowo nierzadko pozatykane przez osad.

Od momentu włączenia samochodu do ruszenia minąć powinno kilkanaście sekund, a najlepiej przyjąć zasadę, że im samochód ma większy przebieg, tym dajemy mu więcej czasu. Te chwile warto przeznaczyć na regulację siedzenia, zapięcie pasa czy podłączenie telefonu i ustawienie nawigacji.

W trakcie pierwszych minut jazdy zaleca się unikanie pełnych osiągów. Choć sama turbina szybko się nagrzewa, sprężarka potrzebuje dłuższej chwili na dostosowanie się do temperatury roboczej. Jest to zresztą nie tylko kwestia ochrony turbosprężarki, ale i całego silnika.

W zimie ochładzanie tych elementów po podróży jest łatwiejsze, jednak warto pamiętać o schłodzeniu turbosprężarki po dynamicznej jeździe. To może być minutowy postój przed wyłączeniem silnika, co znacznie poprawi kondycję maszyn.

Zimą olej gęstnieje i potrzebuje więcej czasu na osiągnięcie temperatury roboczej oraz dotarcie do wszystkich zakamarków. Dodatkowo z uwagi na duże różnice temperatury między otoczeniem a jednostką, częściej mamy do czynienia ze zwęgleniem oleju w turbosprężarce.

Z tego powodu okres jesienny jest najlepszym, by zmienić olej w aucie z turbodoładowaniem. Dzięki temu w najsurowszych warunkach mamy świeży olej w układzie, wolny od zanieczyszczeń i wilgoci.

Wybrane dla Ciebie
Nowy OPP na autostradzie otwarty. Kto pojedzie tam 140 km/h dostanie mandat
Nowy OPP na autostradzie otwarty. Kto pojedzie tam 140 km/h dostanie mandat
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Thule prezentuje nowy boks bagażowy na hak. Arcos XL będzie idealny na zimowe wyjazdy
Thule prezentuje nowy boks bagażowy na hak. Arcos XL będzie idealny na zimowe wyjazdy
Niemcy pokazali prawdę. Był hitem sprzedaży, sypie się po 2 latach
Niemcy pokazali prawdę. Był hitem sprzedaży, sypie się po 2 latach
Pierwsze Cayenne to prawie klasyk. Porsche pokazało wspaniałą sztukę
Pierwsze Cayenne to prawie klasyk. Porsche pokazało wspaniałą sztukę
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀