Wyścigowe podsumowanie września (2011)

Po letniej przerwie dla większości serii wyścigowych w sierpniu kierowcy wrócili do ścigania. We wrześniu dwie eliminacje zaliczyli zawodnicy mistrzostw GT1 i DTM, a po jednej kierowcy startujący w SuperGT, ILMC i Porsche Supercup.

Wyścigowe podsumowanie września (2011)
Olgierd Lachowski

09.10.2011 | aktual.: 18.04.2023 13:32

Spoza toru

24 Heures du Mans/ILMC

Czyżby Bentley wrócił do Le Mans?

Obraz

W niedawnym wywiadzie dla magazynu Autocar szef Bentleya - Wolfgang Durheimer - powiedział, że nie wyklucza możliwości powrotu Bentleya do wyścigów długodystansowych. Chodziłoby o budowę bolidu klasy LMP1. W ten sposób Bentley stałby się trzecią obok Audi i Porsche marką należącą do Volkswagena, która wystartowałaby w Le Mans.

Durheimer uważa, że powrót do wyścigów byłby dobrym posunięciem nie tylko ze strony marketingowej, ale także miałby dobry wpływ na pracę zespołu zatrudnionego w brytyjskich zakładach.

Ciekawe tylko kto mógłby zbudować Bentleya, skoro Audi korzysta z usług Dallary (Audi ma też swoich specjalistów), a Porsche ma własną ekipę budującą bolidy wyścigowe? Czyżby Bentley miał wykorzystać jakąś zewnętrzną firmę?

FIA WTCC

Znamy kalendarz na rok 2012

Obraz

FIA ogłosiła kalendarz na przyszły sezon. Będzie się on składał z 12 eliminacji, z czego połowa odbędzie się w Europie. Sezon zacznie się na słynnej włoskiej Monzy. Wyścig o nagrodę Niemiec został ostatecznie przeniesiony do Austrii. Powodem tej decyzji była zła kondycja finansowa niemieckiego toru Oschersleben.

Po raz pierwszy seria WTCC zawita do Stanów Zjednoczonych, gdzie zawodnicy zmierzą się na torze Infineon. Sezon zamknie, tradycyjnie, wyścig w Makau.

GT World

Będzie wolniej

Obraz

Stephane Ratel – szef SRO – wraz z FIA ustalili, że przyszłorocznie mistrzostwa GT World będą oparte o samochody klasy GT3. Dopuszczone do serii wozy GT1 będą miały odpowiednie przeróbki, które sprawią, że auta GT3 staną się dla nich konkurencyjne. Zmieniono zatem początkowe założenie, w którym mowa była o tym, że to bolidy GT3 zostaną tak „podkręcone”, by stały się szybkie niczym wozy GT1.

Powodem tej decyzji jest popularność aut GT3 wśród dużych producentów, a SRO i FIA zależy na popularyzacji serii. Poza tym w ten sposób zostaną obniżone koszty utrzymania zespołów. Od sezonu 2013 w stawce będą się pojawiać tylko auta GT3.

Ciekawe czy doczekamy się kolejnych zmian nazw każdej z klas, bo przecież prawdopodobnie od roku 2013 klasa GT1 w ogóle zniknie z torów.

Dla każdego

Tu na razie jest ściernisko - Bilster Berg

Obraz

Kosztem 34 mln euro wyłożonych z kieszeni Marcusa Grafa von Oeynhausen-Sierstorpff na północny wschód od Nordschleife w pobliżu Bielefeld, pod miejscowością Bad Driburg w lesie Teutoburger, na terenie byłego magazynu amunicji Brytyjskich Sił Zbrojnych powstaje tor o nazwie Bilster Berg Drive Resort, który zostanie oddany do użytku w lipcu przyszłego roku.

Obraz

Tor ma długość 4,2 km i można podzielić go na pętlę zachodnią i wschodnią. Ta pierwsza ma 1,8 km długości i wymaga więcej umiejętności od kierowcy. Jest to bardziej techniczna część toru z licznymi zakrętami. Na jej terenie znajduje się najostrzejszy, 26-procentowy spadek (ten spadek jest na lewym łuku) i 20-procentowy podjazd. Wschodnia część toru jest szybsza i premiuje mocne samochody. Różnica wysokości między dwoma skrajnymi punktami wynosi 70 m.

Tor projektu Hermanna Tilke, po konsultacjach Waltera Röhrla i Porsche, jest położony w pełni naturalnie w lesie i okalają go w głównej mierze drzewa.

Na terenie kompleksu znajdzie się wypożyczalnia sportowych samochodów – nie ujawniono jednak jeszcze jakich konkretnie.

Jeżeli ktoś ma ochotę wybrać się na ten obiekt, to powinien śpieszyć się z rezerwacją, bo już prawie wszystkie bilety na dni otwarte do końca 2012 roku zostały wyprzedane.

Zobacz też:

Porsche Supercup - Monza

Obraz

Przed GP Monza Formuły 1 odbyła się 9. eliminacja serii Porsche Supercup, w której startuje polski zespół Verva Racing Team.

Co prawda Kuba Giermaziak tym razem nie wygrał, ale szóste miejsce w wyścigu na słynnym włoskim torze pozwoliło mu awansować w klasyfikacji generalnej na drugie miejsce.

Sam start Polakowi nie wyszedł najlepiej, ale m.in. dzięki błędom przeciwników udało mu się przebić na szóstą pozycję. W pewnym momencie nastąpiła neutralizacja wyścigu z powodu kolizji między Seanem Edwardsem a Norbertem Siedlerem. W jej wyniku Brytyjczyk wypadł z toru i uderzył w bandę. Na szczęście nic mu się nie stało.

Po wznowieniu wyścigu Giermaziak bez większego problemu obronił swoją pozycję. Stało się tak dzięki temu, że piąte miejsce zajął kierowca startujący gościnnie, a Polak otrzymał 12 punktów (tak jakby zajął 5. miejsce). Drugi zawodnik Verva Racing Teamu - Štefan Rosina – dojechał dziewiąty.

Obraz

Przed dwoma ostatnimi wyścigami w Zjednoczonych Emiratach Arabskich Giermaziak jest drugi i traci do René Rasta 17 punktów. Z kolei Rosina zajmuje 9. miejsce ze stratą 8 punktów do Patricka Huismana.

ILMC - Silverstone

Obraz

W brytyjskim Silverstone odbyła się 5. eliminacja pucharu Le Mans. Po raz kolejny główna walka miała odbyć się między Audi i Peugeotem.

Przed tą rundą sędziowie ACO nakazali podnieść o 5 mm bolidy klasy LMP1 i zasłonić częściowo wloty do przewodów hamulcowych. Wszystko po to, żeby samochody były wolniejsze i żeby nie było możliwości ryzykownego i agresywnego wyprzedzania na łukach. Podniesienie aut sprawiło, że zmniejszył się ich docisk aerodynamiczny, a zmniejszenie otworów wentylacyjnych spowodowało, że hamulce były gorzej chłodzone i samochód wymagał dłuższej drogi hamowania.

W kwalifikacjach zawodnicy Peugeota „przepletli” się z kierowcami Audi. Pierwszy był Pagenaud w Peugeocie, za nim McNish w Audi, a dalej Sarrazin w 908 i znowu kierowca R18 TDI – Bernhard.

Zespół Kessel Racing z Michałem Broniszewskim za kierownicą zakwalifikował się na 33. miejscu (10. w klasie GTE-Pro) ze stratą około 1,5 s do najszybszego w GTE-Pro BMW M3 GT2.

Obraz

Po starcie oczywiście tempo narzucały Peugeoty i Audi, przy czym Pagenaud był najszybszy na torze. Po około 1 h od startu jadący w danym momencie na pozycji lidera Sarrazin stracił panowanie nad autem i uderzył w bandę. Na jego szczęście zniszczenia nie były duże, ale musiał zjechać na kilkuminutową naprawę wozu.

W tym czasie prowadzenie objął Bernhard, ale jego przewaga nad Pagenaud była minimalna, a Peugeot zbliżał się dość szybko do Niemca i w końcu go wyprzedził.

W dalszej fazie wyścigu przygodę miał także McNish. Jeżdżący bardzo agresywnie i ryzykownie Szkot uderzył w jedno z Ferrari klasy GTE i stracił sporo minut na naprawach.

Pod koniec zawodów jadący z przygodami Broniszewski z Peterem mieli defekt pompy paliwowej, który ostatecznie wyeliminował ich z walki. Polak nie ukrywał rozgoryczenia trwałością i jakością wykonania swojego Ferrari 458 GTC.

Niewiele przed metą tracący minutę i powoli zbliżający się do Peugeota #7 Bernhard w Audi #1 popełnił niewielki błąd i zaliczył pirueta. Nic się nie stało, ale stracił kolejne 30 sekund i jakiekolwiek szanse na zwycięstwo.

Za Peugeotem numer 7 i Audi numer 1 finiszowało pierwsze auto z teamu prywatnego. Było to OAK Pescarolo-Judd ekipy OAK Racing. Drugie Audi (#2) było siódme, a drugi Peugeot (#8) był ósmy.

Na dwa wyścigi przed końcem sezonu wśród producentów klasy LMP1 prowadzi Peugeot przed Audi, a w GTE Ferrari przed BMW i Porsche. W klasyfikacji zespołów w LMP1 Peugeot jest o 7 punktów lepszy od Audi.

Obraz

Kolejny wyścig miał miejsce w Road Atlanta w USA 2 października, ale o tym w następnym podsumowaniu.

ILMC - Klasyfikacja producentów (klasa LMP1)
Poz. Firma Punkty
1.Peugeot153
2.Audi108
ILMC - Klasyfikacja producentów (klasa GTE)
Poz. Firma Punkty
1.Ferrari128
2.BMW108
3.Porsche84
4.Chevrolet75
5.Aston Martin12
6.Lotus10
ILMC - Klasyfikacja zespołów (klasa LMP1)
Poz. Zespół Samochód Punkty
1.Peugeot Sport TotalAudi R15 TDI/R18 TDI81
2.Audi Sport Team JoestPeugeot 90874
3.Team Oreca MatmutPeugeot 908 HDi FAP34
4.Rebellion RacingLola B10/60 Toyota33
5.Oak RacingZytek SN11 Nissan16
6.Aston Martin RacingLola-Aston Martin B09/604

Super GT - Fuji

Obraz

10 września, po raz drugi w tym sezonie, seria Super GT zawitała na tor nieopodal wulkanu Fuji. Po raz kolejny na trybunach nie było kompletu, a zawody obserwowało raptem 28 000 widzów.

Znowu przy okazji tegorocznej eliminacji w Super GT pojawił się deszcz, tym razem jednak w czasie samego wyścigu nie padało, a tor był suchy.

W klasie GT500 w kwalifikacjach dominowały Toyoty, a w zasadzie Lexusy. Nie ma co się temu jednak dziwić, bo to domowy tor Toyoty. Na pierwszych pięciu polach startowych ustawiły się Lexusy SC430 GT500. Z pole position ruszał Hiroaki Ishiura jeżdżący w zespole Denso Sard.

Obraz

Główna walka rozegrała się właśnie między duetem Ishiura/Iguchi a doświadczonymi Tachikawa/Hirate. Po starcie Hirate objął prowadzenie, a za jego plecami jechał Ishiura. Z dalszej części stawki do przodu przebijały się Nissany i Hondy.

Po obowiązkowej zmianie opon i kierowców przewaga między Tachikawą (zastąpił Hirate) a Iguchi (zajął miejsce Ishiury) zmalała do 2-3 sekund. Młody Iguchi mocno naciskał doświadczonego Tachikawę, ale starszy kierowca nie tracił zimnej krwi. Wreszcie pod koniec zawodów Iguchi zbliżył się do Tachikawy, ale nie dał rady wyprzedzić doświadczonego zawodnika, a do tego miał kolizję z bolidem klasy GT300, w wyniku której wykręcił pirueta i stracił aż 6 pozycji.

Obraz

Ostatecznie drugie miejsce zajęli Matsuda/de Oliveira w Nissanie GT-R GT500 ekipy Impul, a trzecie Honda prowadzona przez Kaneishi/Tsukakoshi.

W kategorii GT300 po raz drugi w sezonie nie mieli sobie równych Taniguchi i Bamba prowadzący BMW Z4 GT3 zespołu Goodsmile.

Obraz

Na dwa wyścigi przed końcem sezonu w GT500 prowadzą Yanagida/Quintarelli z 60 punktami na koncie, a w klasie GT300 zwycięzcy zawodów w Fuji z 65 punktami. Następna eliminacja 1 października na Autopolis.

Super GT - Fuji 250 km (Wyniki - klasa GT500)
Poz. Kierowcy Zespół i samochód Punkty
1.Tachikawa/HirateZENT CERUMO / Lexus SC430 GT50020
2.Matsuda/de OliveiraCALSONIC IMPUL / Nissan GT-R GT50015
3.Kaneishi/TsukakoshiKEIHIN / Honda HSV-010 GT11
4.Kogure/DuvalWeider / Honda HSV-010 GT8
5.Izawa/YamamotoRAYBRIG / Honda HSV-010 GT6
6.Motoyama/TreluyerMOTUL AUTECH / Nissan GT-R GT5005
7.Yanagida/QuintarelliS Road MOLA / Nissan GT-R GT5004
8.Ishiura/IguchiDENSO SARD / Lexus SC430 GT5003
9.Wakisaka/CoutoD’STATION KeePer / Lexus SC430 GT5002
10.Ito/OshimaENEOS SUSTINA / Lexus SC430 GT5001
11.Yasuda/WirdheimADVAN KONDO / Nissan GT-R GT500
12.Michigami/NakayamaEPSON / Honda HSV-010 GT
13.Kataoka/AraWedsSport ADVAN / Lexus SC430 GT500
14.Mutoh/KobayashiARTA / Honda HSV-010 GTNie ukoń.
15.Lotterer/NakajimaPETRONAS TOM’S / Lexus SC430 GT500Nie ukoń.
Super GT - Fuji 250 km (Wyniki - klasa GT300)
Poz. Kierowcy Zespół i samochód Punkty
1.Taniguchi/BambaHATSUNEMIKU GOODSMILE / BMW Z4 GT320
2.Orime/ImperatoriSG CHANGI / Lexus IS35015
3.Takahashi/KatohEVANGELION RT TEST TYPE-01 / Shiden MC/RT-16 Toyota11
4.Iiri/SekiguchiJLOC / Lamborghini Gallardo RG-38
5.Tsuzuki/TsuchiyaZENT / Porsche 911 GT3 RSR6
6.Yamano/SasakiR&D SPORT / Subaru Legacy B45
7.Yamagishi/YamauchiPACIFIC NAC IKAMUSUME / Ferrari F430 GT4
8.Sakamoto/AokiJLOC / Lamborghini Gallardo RG-33
9.Yoshimoto/Hoshinotriple a speed / Aston Martin V8 Vantage GT22
10.Shimizu/BergmeisterART TASTE / Porsche 911 GT3 R1
11.Kageyama/FujiiHANKOOK / Porsche 911 GT3 R
12.Takagi/MatsuuraARTA Garaiya / ARTA Garaiya
13.Saga/IwasakiHASEPRO MA IWASAKI apr / Toyota Corolla Axio
14.Nitta/KunimotoCOROLLA Axio apr GT / Toyota Corolla Axio
15.Matsuda/MineoVerity TAISAN / Porsche 911 GT3 RS
16.Van Dam/MizutaniEVANGELION RT PRODUCTION / Porsche 911GT3 R
17.Tamanaka/KurosawaMach GoGoGo Syaken / Vemac 320R
18.Ueda/KawaguchiRn-sports JIMGAINER / Ferrari F430 GTC
19.Yogo/OridoRIRE / Lamborghini Gallardo RG-3
20.Choo/YoshidaThunderAsia / Mosler MT900M
21.Yamaji/KoizumiNetMove TAISAN / Ferrari F430 GTC
22.Tanaka/HiranakaJIMGAINER DIXCEL DUNLOP / Ferrari 458 GTC
23.Takamori/KimHARUHIRACING HANKOOK / Porsche 911 GT3 RSRNie ukoń.
Obraz
Super GT - Klasyfikacja kierowców (klasa GT500)
Poz. Kierowcy Zespół Samochód Punkty
1.Yanagida/QuintarelliS Road MOLANissan60
2.Kogure/DuvalWeiderHonda52
3.Matsuda/de OliveiraCALSONIC IMPULNissan46
4.Kaneishi/TsukakoshiKEIHINHonda41
5.Motoyama/TreluyerMOTUL AUTECHNissan39
6.Tachikawa/HirateZENT CERUMOLexus35
7.Ishiura/IguchiDENSO SARDLexus29
8.Izawa/YamamotoRAYBRIGHonda29
9.Ito/OshimaENEOS SUSTINALexus28
10.Lotterer/NakajimaPETRONAS TOM’SLexus28
11.Yasuda/WirdheimADVAN KONDONissan23
12.Kataoka/AraWedsSport ADVANLexus14
13.Michigami/NakayamaEPSONNissan12
14.Wakisaka/CoutoD’STATION KeePerLexus7
15.Mutoh/KobayashiARTAHonda7
Super GT - Klasyfikacja kierowców (klasa GT300)
Poz. Kierowcy Zespół Samochód Punkty
1.Taniguchi/BambaHATSUNEMIKU GOODSMILEBMW65
2.Tanaka/HiranakaJIMGAINER DIXCEL DUNLOPFerrari57
3.Kageyama/FujiiHANKOOKPorsche43
4.OrimeSG CHANGILexus38
5.ImperatoriSG CHANGILexus38
6.Nitta/KunimotoCOROLLA Axio apr GTToyota33
7.Yamano/SasakiR&D SPORTSubaru31
8.Tsuzuki/TsuchiyaZENTPorsche27
9.Yogo/OridoRIRELamborghini26
10.Yoshimoto/Hoshinotriple a speedAston Martin25
11.Takagi/MatsuuraARTA GaraiyaARTA22
12.Yamagishi/YamauchiPACIFIC NAC IKAMUSUMEFerrari21
13.Takahashi/KatohEVANGELION RT TEST TYPE-01Shiden21
14.Iiri/SekiguchiJLOCLamborghini20
15.Saga/IwasakiHASEPRO MA IWASAKI aprToyota8
16.Sakamoto/AokiJLOCLamborghini5
17.Yamaji/KoizumiNetMove TAISANFerrari4
18.KurosawaMach GoGoGo SyakenVemac 2
19.TsutsuiMach GoGoGo SyakenVemac2
20.Takamori/KimHARUHIRACING HANKOOK PORSCHEPorsche 1
21.Shimizu/BergmeisterART TASTEPorsche 1
Obraz
Super GT - Klasyfikacja zespołów (klasa GT500)
Poz. Zespół Samochód Punkty
1.S Road MOLANissan77
2.Weider Honda RacingHonda65
3.TEAM IMPULNissan59
4.MOTUL AUTECH NISMONissan56
5.KEIHIN REAL RACINGHonda56
6.LEXUS TEAM ZENT CERUMOLexus50
7.LEXUS TEAM SARDLexus 46
8.LEXUS TEAM LeMans ENEOSLexus46
9.TEAM KUNIMITSU RAYBRIGHonda43
10.LEXUS TEAM PETRONAS TOM’SLexus43
11.ADVAN KONDO RACINGNissan38
12.LEXUS TEAM WedsSport BANDOHLexus27
13.EPSON NAKAJIMA RACINGHonda26
14.AUTOBACS RACING TEAM AGURI (ARTA)Honda21
15.LEXUS TEAM KRAFTLexus20
Super GT - Klasyfikacja zespołów (klasa GT300)
Poz. Zespół Samochód Punkty
1.GSR&Studie with TeamUKYOBMW83
2.JIMGAINER (11)Ferrari73
3.HANKOOK KTR (33)Porsche61
4.Team SG CHANGILexus51
5.apr (74)Toyota51
6.R&D SPORTSubaru44
7.SAMURAI Team TSUCHIYA (ZENT)Porsche39
8.JLOC (87)Lamborghini38
9.AUTOBACS RACING TEAM AGURI (ARTA)ARTA36
10.A speed (triple a)Aston Martin35
11.LMP MOTORSPORTFerrari34
12.Cars Tokai Dream28Shiden34
13.JLOC (88)Lamborghini33
14.apr (31)Toyota21
15.JLOC (86)Lamborghini16
16.Team TAISAN CINECITTA (41)Ferrari15
17.Team TAISAN CINECITTA (26)Ferrari14
18.TEAM MACHVemac10
19.ThunderAsia RacingMosler7
20.R'Qs MOTORSPORTSVemac6
21.HANKOOK KTR (34)Porsche5
22.TEAM ART TASTEPorsche5
23.DIRECTION RACINGPorsche4
24.TOMEI SPORTSChevrolet2
25.JIMGAINER (10)Ferrari1

Poniżej klasyfikacja nieoficjalna, której w serii Super GT się nie prowadzi. Dla zabawy stworzyłem tabelę producentów w klasie GT500. Na wynik w każdym wyścigu składają się wyniki trzech najlepszych wozów danej firmy według punktacji zespołowej.

Super GT - Klasyfikacja producentów (klasa GT500)
Poz. Firma Punkty
1.Nissan192
2.Honda164
3.Lexus142

FIA GT1 World Championship - Pekin

Sobota

Obraz

Tydzień po zawodach w Ordos kierowcy serii GT1 przenieśli się na inny chiński tor pod Pekinem. W kwalifikacjach najszybszy okazał się Matech-Ford ekipy Marc VDS z Baguette i Martinem za kierownicą. Dalej uplasowały się dwa Astony Martiny zespołu Young Driver oraz Basseng w Lamborghini.

Zaskakująco dobrze spisał się duet Hirschi/Nygaard w Fordzie zespołu Belgian Racing, który do tej pory był najsłabszą ekipą w stawce. Do kiepskich zaliczą kwalifikacje kierowcy zespołu Hexis, którzy zajęli 12. i 17. miejsce.

Rozgrywany w deszczu wyścig rozpoczął się spokojnie – na pierwszych okrążeniach nie było żadnych stłuczek. Pierwszy błąd popełnił lider – Baguette, który na 3. okrążeniu wyjechał poza tor i utknął w żwirze. Przyczyną błędu Baguette’a okazała się awaria skrzyni biegów. Na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa, bo Ford stał na zewnętrznej stronie zakrętu. Safety Car zjechał dopiero po 12 minutach.

Obraz

Po odpadnięciu Forda prowadzenie przejęły dwa Astony Young Driver, a za nimi jak cień jechał Winkelhock w Lamborghini All-Inkl. Dobry start zaliczył lider serii – Lucas Luhr – który ruszał dopiero z 16. pozycji, ale po kilku okrążeniach był już 10.

Na torze uspokoiło się aż do serii zjazdów do boksów. Tym razem cała czołówka ociągała się ze zjazdem, a gdy w końcu pojawiła się w boksach, najszybciej spośród pierwszych kierowców zmienili się Müller z Enge (Aston Martin Young Driver 7). Z kolei przy zmianie Bassenga z Winkelhockiem obsługa Lamborghini #38 popełniła błąd, za co kierowcy zostali ukarani przejazdem przez boksy.

Wolną zmianę zaliczyli Rossi i Verdonck w Corvette #12 i Hirschi z Nygaardem, dzięki czemu dwie pozycje zyskał Krumm (Nissan #23 – lider serii). Z całej stawki najszybciej zmieniali się kierowcy ekipy Hexis. Dzięki błyskawicznemu pit stopowi Hohenadel, który zajął miejsce Picciniego (startowali z 12. pola) znalazł się na szóstym miejscu.

Obraz

Końcówka wyścigu należała do Enge i Hohenadela. Pierwszy powiększał przewagę nad Bassengiem (w pewnym momencie sięgała ona 10 sekund), a drugi był najszybszym kierowcą na torze i szybko uporał się z kolegą z zespołu Dusseldorpem, a potem z Krummem.

Chwilę po tym, jak Basseng zjechał odbyć karę poza tor wypadł Tung (kierowca Corvette numer 11), co spowodowało ponowny wyjazd samochodu bezpieczeństwa. Ponieważ była to końcówka wyścigu i nie udało się szybko usunąć zakopanej w żwirze Corvette, to kierowcy do mety dojechali za autem bezpieczeństwa.

Obraz

Rozczarowany może czuć się Basseng (kara przejazdu przez boksy i ostatecznie dopiero 12. miejsce), natomiast zadowolony Nygaard, bo to najlepszy występ ekipy Belgian Racing w tym sezonie.

FIA GT1 - Pekin, Chiny (Wyniki - wyścig kwalifikacyjny)
Poz. Kierowcy Samochód Zespół Punkty
1.Enge/MüllerAston Martin DB9 GT1Young Driver AMR 8
2.Mücke/TurnerAston Martin DB9 GT1Young Driver AMR6
3.Hohenadel/PicciniAston Martin DB9 GT1Hexis AMR4
4.Luhr/KrummNissan GT-R GT1JR Motorsport3
5.Dusseldorp/PiccioneAston Martin DB9 GT1Hexis AMR2
6.Hirschi/NygaardMatech-Ford GT1Belgian Racing1
7.Westbrook/DumbreckNissan GT-R GT1JR Motorsport
8.Rossi/VerdonckChevrolet Corvette Z06 GT1Exim Bank Team China
9.Schwager/PastorelliLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Inkl.com Münnich Motorsport
10.Catsburg/BernoldiNissan GT-R GT1Sumo Power GT
11.Campbell-Walter/ BrabhamNissan GT-R GT1Sumo Power GT
12.Basseng/WinkelhockLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Inkl.com Münnich Motorsport
13.Lauck/LeuenbergerLamborghini Murciélago 670 R-SVDKR Engineering
14.Tung/den BoerChevrolet Corvette Z06 GT1Exim Bank Team China
15.Hennerici/LeindersMatech-Ford GT1Marc VDS Racing Team
16.Martin/BaguetteMatech-Ford GT1Marc VDS Racing Team
17.Leclerc/ClairayMatech-Ford GT1Belgian Racing

Niedziela

Obraz

W wyścigu mistrzowskim działo się znacznie więcej niż dzień wcześniej. Z powodu ulewnego deszczu start odbył się za samochodem bezpieczeństwa. Z ostatniej pozycji ruszał Brück w Lamborghini z numerem 48 zespołu DKR. Powodem przesunięcia wozu na koniec stawki była wymiana silnika.

Po 5 minutach jazdy Safety Car zjechał z toru, a zawodnicy nie przejechali nawet jednego okrążenia bez kraksy. Pierwszy wypadł ruszający z piątego pola Dusseldorp w Astonie DB9 zespołu Hexis. Kierowca został lekko potrącony i jego wóz wykręcił pirueta. Dusseldorp nie chciał czekać aż wyprzedzi go cała stawka żeby móc zawrócić, więc postanowił przejechać przez żwir. Niestety nie przewidział, że zalany wodą żwir będzie pułapką. Aston Martin ugrzązł tam na dobre. Na tor znowu musiał wyjechać SC. W momencie, gdy samochód bezpieczeństwa wyjeżdżał na trasę, Nissan prowadzony przez Luhra potrącił Lamborghini Bassenga i włoski bolid również wylądował poza torem.

W międzyczasie doszło do kolizji między Nissanem Westbrooka a żółtym Fordem numer 9 kierowanym przez Hirschiego. W Nissanie pękła opona i Westbrook musiał zjechać do boksów, natomiast Ford miał pokiereszowany cały prawy bok, co uniemożliwiło mu dalszą jazdę.

Obraz

Po 14 minutach w drugim Lamborghini zespołu All-Inkl.com kierowanym przez Schwagera awarii uległa skrzynia biegów i kierowca odpadł z rywalizacji.

Dziesięć minut później SC zjechał z toru, a znajdujące się na czele stawki trzy Astony Martiny nie miały zamiaru oddać miejsc. Z dalszej pozycji wściekle atakował Martin w Fordzie ekipy Marc VDS i szybko przebił się na 4. miejsce. Gdy rozpoczęły się zjazdy do boksów Martin nie spieszył się ze zmianą i w pewnym momencie został liderem wyścigu.

Niestety szybko nadziei na triumf Francuza pozbawił go kolega z zespołu – Baguette i mechanicy. Najpierw ci drudzy nie wykonali swojej pracy dostatecznie szybko, co pozwoliło ekipie Hexis objąć pierwsze miejsce w wyścigu po rewelacyjnie szybkiej obsłudze w boksach. Potem Baguette szybko stracił drugą, trzecią, a potem czwartą pozycję na rzecz dwóch Aston Martinów teamu Young Driver i Nissana JRM prowadzonego przez lidera mistrzostw – Krumma.

Chwilę później na torze pirueta wykręcił Kennard w Lamborghini numer 48. Nauczony doświadczeniem innych zawodników kierowca nie chciał przejeżdżać przez żwir i wybrał trawiaste pobocze. To też był błąd, bo jak się okazało pod trawą kryła się bagnista pułapka, w której „utonął” włoski samochód.

Niedługo potem z wyścigu wycofały się dwa Matech-Fordy – jeden zespołu Marc VDS (#40), a drugi Belgian Racing (#10).

Obraz

Pod koniec zawodów szalone tempo narzucił Verdonck jadący Corvette #12 i można było obejrzeć 10-minutową pasjonującą walkę między nim a Bernoldim w Nissanie GT-R zespołu Sumo. Wreszcie Verdonck wyprzedził Nissana, ale kilka minut później jego kolega z drugiego Chevroleta wypadł z toru i po raz kolejny Safety Car musiał pojawić się na torze.

Zanim Nissan X-Trail jeżdżący jako wóz bezpieczeństwa pojawił się na trasie, z toru wypadł lider wyścigu. Piccini popełnił mały błąd na łuku, a w takich warunkach atmosferycznych mogło się to skończyć tylko jednym – wyjazdem na żwir.

W związku z tym, że oba samochody (Aston Martin i Chevrolet) były tuż poza torem, a do końca wyścigu było mniej niż 5 minut, sędziowie podjęli decyzję, że Safety Car doprowadzi stawkę do mety. Tuż przed ostatnią prostą samochód bezpieczeństwa zjechał do boksów i kierowcy na moment wcisnęli jeszcze pedały gazu do oporu. Niestety dla Exim Bank China Verdonck nieco zaspał i dał się wyprzedzić Bernoldiemu.

Ostatecznie wygrał duet Mücke/Turner, a na drugim miejscu dojechali ich koledzy z Young Driver - Tomas Enge i Alex Müller. Najniższy stopień podium zajęli liderzy mistrzostw – Krumm i Luhr.

Przed ostatnią rundą serii najbliżej tytułu są Krumm i Luhr z JRM jeżdżący Nissanem. Mają na swoim koncie 131 punktów. Jedynym realnym zagrożeniem dla tej załogi są Mücke i Turner z Young Driver AMR, którzy mają 11 punktów mniej. Już tylko iluzoryczne szanse na mistrzostwo zachowali Basseng/Winkelhock (Lamborghini) i Hohenadel/Piccini (Aston Martin), którzy mają po 101 punktów.

Teoretycznie do zdobycia w jednych zawodach są 33 punkty, ale trudno sobie wyobrazić, by JRM nie dołożyło wszelkich starach, aby Krumm i Luhr nie uzbierali choćby trzech oczek oddając tym samym tytuł duetom z Lamborghini czy Astona Martina (Hohenadel/Piccini).

Obraz

Jeśli chodzi o rywalizację zespołową, to na mistrzostwo mogą liczyć aż 4 teamy, jednak zarówno All-Inkl.com, jak i Hexis musiałyby wygrać podwójnie oba ostatnie wyścigi, a ich rywale nie powinni zdobyć ani jednego punktu, co jest mało realne. W tej chwili prowadzi zespół Young Driver AMR (224 punkty), a drugi jest JR Motorsports (216 punktów).

FIA GT1 - Pekin, Chiny (Wyniki - wyścig mistrzowski)
Poz.KierowcySamochódZespółPunkty
1.Mücke/TurnerAston Martin DB9 GT1Young Driver AMR25
2.Enge/MüllerAston Martin DB9 GT1Young Driver AMR18
3.Luhr/KrummNissan GT-R GT1JR Motorsport15
4.Martin/BaguetteMatech-Ford GT1Marc VDS Racing Team12
5.Rossi/VerdonckChevrolet Corvette Z06 GT1Exim Bank Team China10
6.Catsburg/BernoldiNissan GT-R GT1Sumo Power GT8
7.Westbrook/DumbreckNissan GT-R GT1JR Motorsport6
8.Campbell-Walter/BrabhamNissan GT-R GT1Sumo Power GT4
9.Lauck/LeuenbergerLamborghini Murciélago 670 R-SVDKR Engineering2
10.Hohenadel/PicciniAston Martin DB9 GT1Hexis AMR1/Nie ukoń.
11.Tung/den BoerChevrolet Corvette Z06 GT1Exim Bank Team ChinaNie ukoń.
12.Hennerici/LeindersMatech-Ford GT1Marc VDS Racing TeamNie ukoń.
13.Leclerc/ClairayMatech-Ford GT1Belgian RacingNie ukoń.
14.Brück/KennardLamborghini Murciélago 670 R-SVDKR EngineeringNie ukoń.
15.Schwager/PastorelliLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Inkl.com Münnich MotorsportNie ukoń.
16.Hirschi/NygaardMatech-Ford GT1Belgian RacingNie ukoń.
17.Dusseldorp/PiccioneAston Martin DB9 GT1Hexis AMRNie ukoń.
18.Basseng/WinkelhockLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Inkl.com Münnich MotorsportNie ukoń.
FIA GT1 - Klasyfikacja kierowców
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Luhr/KrummNissan131
2.Turner/MückeAston Martin120
3.Basseng/WinkelhockLamborghini101
4.Piccini/HohenadelAston Martin101
5.Enge/MüllerAston Martin100
6.MartinMatech-Ford98
7.Dusseldorp/PiccioneAston Martin80
8.Schwager/PastorelliLamborghini76
9.Brabham/Campbell-WalterNissan75
10.Dumbreck/WestbrookNissan74
11.MakowieckiMatech-Ford69
12.BernoldiNissan49
13.HezemansChevrolet46
14.CatsburgNissan/Chevrolet43
15.Kox/WendlingerLamborghini31
16.BaguetteMatech-Ford28
17.HughesNissan24
18.ZuberChevrolet19
19.RossiChevrolet17
20.Leinders/HennericiMatech-Ford16
21.VerdonckChevrolet10
22.ZontaNissan9
23.EnjalbertChevrolet7
24.LeclercMatech-Ford5
25.PaltallaMatech-Ford4
26.NygaardMatech-Ford3
27.Ickx/ClairayMatech-Ford2
27.Lauk/LuenbergerLamborghini2
28.HirschiMatech-Ford1
FIA GT1 - Klasyfikacja zespołów
Poz.ZespółSamochódPunkty
1.Young Driver AMRAston Martin224
2.JR MotorsportsNissan216
3.Hexis AMRAston Martin195
4.All-Inkl.com Münnich MotorsportLamborghini182
5.Sumo Power GTNissan131
6.Marc VDS Racing TeamMatech-Ford112
7.Swiss Racing TeamLamborghini32
8.Belgian RacingMatech-Ford17
FIA GT1 - Klasyfikacja producentów (nieoficjalna)
Poz.FirmaPunkty
1.Aston Martin419
2.Nissan347
3.Lamborghini214
4.Matech-Ford129

FIA GT1 World Championship - Ordos

Sobota

Obraz

Jeszcze przed zawodami w Ordos zespoły dowiedziały się, że z kalendarza usunięto eliminację na brazylijskim torze w Kurytybie, a w jej miejsce wstawiono zawody w Pekinie w Chinach, które zaplanowano na 11 września.

Dzięki tej zmianie ekipy miały oszczędzić pieniądze, bo podróże między dwoma torami nie były aż tak długie i kosztowne jak przeniesienie się z Chin do Brazylii, a dodatkowo zyskano prawie dwa miesiące wolnego przed ostatnimi zawodami w Argentynie.

Po kwalifikacjach w Ordos górą był Matech-Ford numer 41, za kierownicą którego na pierwszej zmianie zasiadł Makowiecki. Obok niego stanął Nissan ekipy JRM z Dumbreckiem za kółkiem, a w drugim rzędzie ustawili się Basseng w Lamborghini All-Inkl.com i Bernoldi w Nissanie zespołu Sumo Power.

Obraz

Start przebiegł wyjątkowo spokojnie i w stawce nie nastąpiły większe zmiany. W jedynym incydencie, jaki miał miejsce na pierwszym okrążeniu, ucierpiała Corvette z numerem 11. Winny był sam kierowca (Den Boer), który świetnie wystartował z 15. miejsca i znalazł się w pierwszej „10”. W pewnym momencie uderzył on w poprzedzającego go Astona Martina i urwał przedni zderzakospojler.

Den Boerowi (nowy kierowca Team Exim Bank China) udało się przejechać jeszcze kilka okrążeń, ale w końcu się wycofał.

Z przodu Makowiecki kontrolował sytuację i lekko powiększał przewagę, a najwięcej działo się w dalszej części stawki, gdzie Basseng co jakiś czas tracił kolejną pozycję. W pewnym momencie zwolnił kilka samochodów będących za nim.

Obraz

Po otworzeniu boksów nic wielkiego się nie działo i jedyne problemy miał Nissan #23 (Luhr za kierownicą), w którym mechanicy nie mogli poradzić sobie ze zmianą lewego przedniego koła.

Do czasu pierwszych zjazdów do boksów daleko z tyłu został Ford #10 z Leclerciem i Clairayem za kierownicą. Tracili oni już jedno okrążenie. Niewiele lepsze były Lamborghini powracającego do ścigania zespołu DKR. Jak z pewnością pamiętacie wcześniej DKR wystawiało jedną Corvette.

Jadący spokojnie w drugiej części Martin (zastąpił Makowieckiego) dowiózł bez problemów zwycięstwo do mety. Za nim dojechał duet Westbrook/Dumbreck w Nissanie #23 (JRM Motorsport), a na trzecim miejscu uplasowali się Campbell-Walter z Brabhamem (także w Nissanie GT-R, ale ekipy Sumo Power).

Obraz

Lamborghini numer 37, które do mety wyścigu na 6. miejscu doprowadzili Basseng i Winkelhock, zostało zdyskwalifikowane za to, że było szersze niż dopuszcza to regulamin. W wyścigu mistrzowskim mieli więc wystartować z 15. pozycji, a za ich plecami mieli znaleźć się kierowcy Aston Martina numer 7 (za nieregulaminowy postój w boksach) oraz dwie Corvette Exim Teamu za zmianę silnika (bolid #11) i nieukończony wyścig (wóz #12)

FIA GT1 - Ordos, Chiny (Wyniki - wyścig kwalifikacyjny)
Poz.KierowcySamochódZespółPunkty
1.Martin/MakowieckiMatech-Ford GT1Marc VDS Racing Team8
2.Westbrook/DumbreckNissan GT-R GT1JR Motorsport6
3.Campbell-Walter/BrabhamNissan GT-R GT1Sumo Power GT4
4.Dusseldorp/PiccioneAston Martin DB9 GT1Hexis AMR3
5.Catsburg/BernoldiNissan GT-R GT1Sumo Power GT2
6.Pastorelli/SchwagerLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Inkl.com Münnich Motorsport1
7.Turner/MückeAston Martin DB9 GT1Young Driver AMR
8.Hohenadel/PicciniAston Martin DB9 GT1Hexis AMR
9.Nygaard/HirschiMatech-Ford GT1Belgian Racing
10.Hennerici/LeindersMatech-Ford GT1Marc VDS Racing Team
11.Luhr/KrummNissan GT-R GT1JR Motorsport
12.Leuenberger/LauckLamborghini Murciélago 670 R-SVDKR Engineering
13.Clairay/LeclercMatech-Ford GT1Belgian Racing
14.Kennard/BrückLamborghini Murciélago 670 R-SVDKR EngineeringNie ukoń.
15.Jimenez/RossiChevrolet Corvette Z06 GT1Exim Bank Team ChinaNie ukoń.
16.Enge/MüllerAston Martin DB9 GT1Young Driver AMRNie ukoń.
17.Tung/den BoerChevrolet Corvette Z06 GT1Exim Bank Team ChinaNie ukoń.

Niedziela

Obraz

Następnego dnia główna walka o zwycięstwo rozegrała się między bohaterami sobotniego wyścigu. Tym razem jednak na wyniki miał wpływ samochód bezpieczeństwa, który na torze pojawił się aż dwa razy.

Na drugim okrążeniu prowadzący Nissana Catsburg wypadł w żwir, co spowodowało, że na torze po raz pierwszy pojawił się Safety Car. Część zespołów postanowiła wykorzystać tę sytuację i zjechać do boksów.

Obraz

Przy okazji zjazdów na pit stop ekipa JRM postanowiła, że Westbrook kierujący Nissanem na torze pozostanie jedno okrążenie dłużej niż Makowiecki, co powinno zapewnić drużynie JRM objęcie pierwszego miejsca. Niestety plan popsuł Nygaard w Fordzie Belgian Racing, który utrudnił przejazd Nissana przez boksy i spowodował tym samym, że Ford numer 41 nie stracił pozycji lidera.

Podobnie jak w sobotę, tak i w niedzielę kłopoty podczas pit stopu miał drugi samochód JR Motorsport.

Obraz

Wreszcie po dłuższym czasie lepiej jechały Astony Martiny głównego faworyta mistrzostw – zespołu Hexis. Auta finiszowały na 3. i 4. miejscu. Na 5. pozycji do mety dotarł kolejny Aston DB9 – drużyny Young Driver, czyli zespołu satelickiego zespołu Hexisa.

Zdyskwalifikowani dzień wcześniej Basseng i Winkelhock w Lamborghini All-Inkl. dotarli do mety na ósmej pozycji po ambitnej pogoni za czołówką.

Obraz

Znowu marnie wypadły Lamborghini ekipy DKR i Matech-Fordy zespołu Belgian Racing.

FIA GT1 - Ordos, Chiny (Wyniki - wyścig mistrzowski)
Poz.KierowcySamochódZespółPunkty
1.Martin/MakowieckiMatech-Ford GT1Marc VDS Racing Team25
2.Westbrook/DumbreckNissan GT-R GT1JR Motorsport18
3.Dusseldorp/PiccioneAston Martin DB9 GT1Hexis AMR15
4.Hohenadel/PicciniAston Martin DB9 GT1Hexis AMR12
5.Turner/MückeAston Martin DB9 GT1Young Driver AMR10
6.Pastorelli/SchwagerLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Inkl.com Münnich Motorsport8
7.Campbell-Walter/BrabhamNissan GT-R GT1Sumo Power GT6
8.Winkelhock/BassengLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Inkl.com Münnich Motorsport4
9.Luhr/KrummNissan GT-R GT1JR Motorsport2
10.Hennerici/LeindersMatech-Ford GT1Marc VDS Racing Team1
11.Clairay/LeclercMatech-Ford GT1Belgian Racing
12.Tung/den BoerChevrolet Corvette Z06 GT1Exim Bank Team China
13.Kennard/BrückLamborghini Murciélago 670 R-SVDKR Engineering
14.Enge/MüllerAston Martin DB9 GT1Young Driver AMR
15.Leuenberger/LauckLamborghini Murciélago 670 R-SVDKR Engineering
16.Jimenez/RossiChevrolet Corvette Z06 GT1Exim Bank Team China
17.Nygaard/HirschiMatech-Ford GT1Belgian RacingNie ukoń.
18.Catsburg/BernoldiNissan GT-R GT1Sumo Power GTNie ukoń.

DTM - Oschersleben

Obraz

Wyścig w Brands Hatch był dowodem na to, że DTM jest popularne przede wszystkim w Niemczech i tam powinni kierowcy się ścigać. Dlaczego? Na imprezę w Brands Hatch przyszło zaledwie 21 000 widzów. Co innego na Oschersleben, na którym pojawiło się 65 000 kibiców.

Podobnie jak w Brands Hatch na Oschersleben skrócono dystans wyścigu o 2 okrążenia. W kwalifikacjach najlepiej wypadł Miguel Molina w Audi, a obok niego stanął Spengler w Mercedesie. Lider DTM ruszał dopiero z 15. miejsca startowego. To jego najsłabsze kwalifikacje w całym sezonie.

Dobrze wystartował Spengler, który objął prowadzenie, jeszcze lepiej Ekström jadący tuż za Spenglerem, a najlepiej Tomczyk, który w wyniku zamieszania na starcie awansował aż na 6. miejsce.

Obraz

Po trzech okrążeniach Tomczyk był już piąty, natomiast ruszający z czternastego miejsca Renger van der Zande przebił się na ósmą pozycję. Po kilku rundach Ekström zbliżył się do Spenglera, a po chwili objął prowadzenie. Wtedy już obaj mieli sporą przewagę nad resztą stawki.

Na początku 10. „kółka” Schumacher wykręcił bączka, co pozwoliło Tomczykowi przesunąć się na 4. miejsce. Chwilę później Schumacher zderzył się z Albuquerque i to był dla niego koniec wyścigu. Dwa okrążenia później wycofał się i Portugalczyk, którego auto odmówiło posłuszeństwa. Z przodu Ekström szybko oddalał się od Spenglera.

Obraz

W połowie wyścigu Spengler miał problemy techniczne ze swoim Mercedesem i jego druga wizyta w boksach trwała ponad 30 sekund. W tym samym czasie Tomczyk dał się wyprzedzić Mortarze, ale niedługo potem odzyskał pozycję.

Po drugiej serii zjazdów na pit stop sytuacja ustabilizowała się: Ekström prowadził z dużą przewagą, a za nim jechali Tomczyk i Mortara. David Coulthard awansował na 9. pozycję, natomiast coraz gorzej jechał Spengler – nie ze swojej winy. Wóz Kanadyjczyka niedomagał i zawodnik jechał dużo wolniej. W końcu na 3 okrążenia przed końcem zrezygnował z walki.

Obraz

Wyścig wygrał Ekström. To jego 3. w tym sezonie zwycięstwo i 16. wygrana w karierze DTM. Dzięki drugiemu miejscu Tomczyk umocnił się na pozycji lidera. Niemiec ma 9 punktów przewagi nad Spenglerem i jeśli w najbliższym wyścigu w Walencji zdobędzie 2 punkty więcej od Kanadyjczyka, to zostanie mistrzem DTM w sezonie 2011.

DTM - Oschersleben (Wyniki wyścigu)
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Mattias EkströmAudi A4 DTM10
2.Martin TomczykAudi A4 DTM8
3.Edoardo MortaraAudi A4 DTM6
4.Gary PaffetMercedes-Benz C DTM5
5.Christan VietorisMercedes-Benz C DTM4
6.Mike RockenfellerAudi A4 DTM3
7.Maro EngelMercedes-Benz C DTM2
8.Miguel MolinaAudi A4 DTM1
9.Oliver JarvisAudi A4 DTM
10.David CoulthardMercedes-Benz C DTM
11.Jamie GreenMercedes-Benz C DTM
12.Rachel FreyAudi A4 DTM
13.Bruno SpenglerMercedes-Benz C DTM
14.Timo ScheiderAudi A4 DTMNie ukoń.
15.Filipe AlbuquerqueAudi A4 DTMNie ukoń.
16.Ralf SchumacherMercedes-Benz C DTMNie ukoń.
17.Renger van der ZandeMercedes-Benz C DTMNie ukoń.
18.Susie StoddartMercedes-Benz C DTMNie ukoń.
DTM - Klasyfikacja kierowców
Poz.KierowcaZespółPunkty
1.Martin TomczykAudi Sport Team Phoenix58
2.Bruno SpenglerMercedes-Benz Bank AMG49
3.Mattias EkströmAudi Sport Team Abt Sportsline39
4.Timo ScheiderAudi Sport Team Abt29
5.Mike RockenfellerAudi Sport Team Abt Sportsline26
6.Jamie GreenAMG Mercedes25
7.Ralf SchumacherSalzgitter AMG Mercedes21
8.Edoardo MortaraAudi Sport Team Roasberg21
9.Gary PaffetThomas Sabo AMG Mercedes20
10.Oliver JarvisAudi Sport Team Abt10
11.Christian VietorisJunge Sterne AMG Mercedes4
12.Maro EngelGQ AMG Mercedes3
13.Tom KristensenAudi Sport Team Abt Sportsline2
14.David CoulthardDeutsche Post AMG Mercedes1
15.Filipe AlbuquerqueAudi Sport Team Rosberg1
16.Miguel MolinaAudi Sport Team Abt Junior1
DTM - Klasyfikacja zespołów
Poz.ZespółPunkty
1.THOMAS SABO/Mercedes-Benz Bank AMG69
1.Audi Sport Team Abt Sportsline67
3.Audi Sport Team Phoenix58
4.Salzgitter/AMG Mercedes46
5.Audi Sport Team Abt39
6.Audi Sport Team Rosberg22
7.Deutsche Post/GQ AMG Mercedes6
8.Junge Sterne/TV SPIELFILM AMG Mercedes4
9.Audi Sport Team Abt Junior1

DTM - Brands Hatch

Obraz

Na początku września kierowcy DTM opuścili Niemcy i wybrali się na brytyjski tor Brands Hatch. W kwalifikacjach doskonale zaprezentował się Rockenfeller, który zajął pierwsze miejsce. Obok niego stanął Gary Paffett w Mercedesie, a trzeci był Martin Tomczyk w Audi.

Za to słabo wypadł lider mistrzostw Spengler, który osiągnął dopiero 8. czas. Jeszcze gorzej wyglądał Coulthard (16. miejsce), od którego lepiej w kwalifikacjach pojechała najsłabsza w DTM Rachel Frey.

Z powodu deszczu wyścig został skrócony z 99 do 97 okrążeń (tor Brands Hatch jest bardzo krótki).

Obraz

Atomowym startem popisał się Ekström, który z 6. miejsca awansował na drugie. Jeszcze na pierwszym okrążeniu Scheider zderzył się z Jarvisem i zjechał do boksu. Na 8. okrążeniu Molina zderzył się z Coulthardem i był to dla niego koniec wyścigu. W tym samym czasie bardzo szybko zaczął jechać Tomczyk, który wyprzedził Ekströma, a następnie Rockenfellera. Niemiec bardzo szybko oddalał się od reszty stawki i już po kilku okrążeniach miał ponad 2 sekundy przewagi.

Obraz

Od momentu utraty prowadzenia Rockenfeller zaczął jechać słabiej i tracił kolejne dwa miejsca. Po pierwszym zjeździe do boksów Rockenfeller spadł na piąte miejsce, a niedługo potem został potrącony przez Schumachera na łuku Surtees i wykręcił pirueta.

W drugiej części zawodów bolid Rachel Frey ulega awarii. W czołówce wyścigu nie było większych zmian, za to karę przejazdu przez boksy dostał Vietoris za wyprzedzanie podczas żółtej flagi. Ponieważ wyścig był wolniejszy niż zakładano, skrócono jego dystans do 88 okrążeń.

Obraz

Koniec końców zwyciężył Martin Tomczyk, drugi był Mattias Ekström, a Edoardo Mortara trzeci. Nieźle pojechał Schumacher, który był 5., za to słabo Spengler, który skończył zawody na siódmym miejscu. Dzięki zwycięstwu Tomczyk objął prowadzenie w serii i ma przewagę 1 punktu nad Spenglerem.

DTM - Brands Hatch (Wyniki wyścigu)
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Martin TomczykAudi A4 DTM10
2.Mattias EkströmAudi A4 DTM8
3.Edoardo MortaraAudi A4 DTM6
4.Gary PaffetAudi A4 DTM5
5.Ralf SchumacherMercedes-Benz C DTM4
6.Mike RockenfellerAudi A4 DTM3
7.Bruno SpenglerMercedes-Benz C DTM2
8.Jamie GreenMercedes-Benz C DTM1
9.Oliver JarvisAudi A4 DTM
10.Maro EngelMercedes-Benz C DTM
11.Filipe AlbuquerqueAudi A4 DTM
12.David CoulthardMercedes-Benz C DTM
13.Christian VietorisMercedes-Benz C DTM
14.Susie StoddartMercedes-Benz C DTM
15.Renger van der ZandeMercedes-Benz C DTM
16.Timo ScheiderAudi A4 DTM
17.Rachel FreyAudi A4 DTM
18.Miguel MolinaAudi A4 DTMNie ukoń.

FIA WTCC World Championship - Walencja

Wyścig 1

Obraz

Na 9. rundę mistrzostw po wakacyjnej przerwie kierowcy wybrali się do Hiszpanii. Czołowi zawodnicy Chevroleta otrzymali nowe silniki, które miały pomóc im odjechać jeszcze bardziej od reszty stawki.

Weekend dobrze zaczął się dla Yvana Mullera, który zdobył pole position. Obok niego ustawił się jego największy rywal – Robert Huff.

Po raz kolejny w sezonie zawodnikom podczas startu nie udało się ustawić w szyku, więc przejechali jeszcze jedno okrążenie nim rozgorzała walka.

Obraz

Świetnym startem popisał się Tarquini, a za jego plecami walczyli Menu i Huff. Ten ostatni został potrącony przez Szwajcara i wylądował na 15. miejscu. Na trzecim okrążeniu Muller wyprzedził Tarquiniego i nie oddał prowadzenia już do mety.

Drugi w stawce Tarquini nie zaliczył jednak zawodów do udanych, bo jego wóz miał awarię i Włoch nie dojechał do mety. Wobec wycofania Tarquiniego drugie miejsce objął Menu, a za nim o trzecią pozycję walczyli Coronel i Monteiro. Holendrowi udało się wyprzedzić Monteiro i dowieźć trzecie miejsce do mety. Portugalczyk miał słabszą końcówkę i stracił 3 pozycje.

Obraz

Z tyłu stawki przebijał się Robert Huff. Robił to tak skutecznie, że dotarł do 5. miejsca i na takim właśnie dojechał do mety. Niestety zwycięstwo Mullera i niska pozycja Huffa kosztowała tego drugiego oddanie fotela lidera mistrzostw.

FIA WTCC - Walencja, Hiszpania (Wyniki - wyścig 1)
Poz. KierowcaSamochódPunkty
1.Yvan MullerChevrolet Cruze 1.6T25
2.Alain MenuChevrolet Cruze 1.6T18
3.Tom CoronelBMW 320 TC15
4.Kristian PoulsenBMW 320 TC12
5.Robert HuffChevrolet Cruze 1.6T10
6.Javier VillaBMW 320 TC8
7.Norbert MicheliszBMW 320 TC6
8.Tiago MonteiroSeat León 1.6T4
9.Robert DahlgrenVolvo C30 Drive2
10.Stefano D'AsteBMW 320 TC1
11.Michel NykjærSeat León 1.6T
12.Pepe OriolaSeat León 1.6T
13.Aleksei DudukaloSeat León 1.6T
14.Yukinori TaniguchiChevrolet Cruze 1.6T
15.Darryl O'YoungChevrolet Cruze 1.6T
16.Fabio FabianiBMW 320si
17.Gabriele TarquiniSeat León 1.6T
18.David SigacevBMW 320 TC
19.Fredy BarthSeat León 1.6T
20.Franz EngstlerBMW 320 TCNie sklas.
21.Mehdi BennaniBMW 320 TCNie sklas.

Wyścig 2

Obraz

W wyścigu drugim na pierwszym polu startowym ustawił się Franz Engstler w BMW, jednak miał on problem na starcie i stracił kilka pozycji. Na prowadzenie wyszedł Tom Coronel przed Javierem Villą i Norbertem Micheliszem. Za nimi jechała pierwsza trójka mistrzostw – Muller, Huff i Menu.

Doganiający Coronela Villa w pewnym momencie zaatakował Holendra, a że Coronel ani myślał oddać pierwsze miejsce, nie miał zamiaru odpuścić. W wyniku walki doszło do kolizji, która wyeliminowała Villę, a Coronela zepchnęła na 5. miejsce.

Obraz

Z zamieszania skorzystał Muller, który wyszedł na pozycję lidera. Za nim podążał Michelisz. Pod koniec wyścigu Węgier spróbował zaatakować Mullera, ale popełnił błąd i tuż przed metą wyprzedził go Huff, a po chwili jeszcze czterech innych zawodników. W ten sposób po raz kolejny Chevrolet zajął całe podium.

Po 9 eliminacjach na prowadzeniu umocnił się Muller, który uzbierał 333 punkty. Ma on 16 punktów przewagi nad Huffem (317 pkt.) i 80 nad Menu.

Obraz

Następny wyścig odbędzie się w drugiej połowie października na mniejszej pętli słynnego toru Suzuka w Japonii.

FIA WTCC - Walencja, Hiszpania (Wyniki - wyścig 2)
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Yvan MullerChevrolet Cruze 1.6T25
2.Robert HuffChevrolet Cruze 1.6T18
3.Alain MenuChevrolet Cruze 1.6T15
4.Gebriele TarquiniSeat León 1.6T12
5.Kristian PoulsenBMW 320 TC10
6.Norbert MicheliszBMW 320 TC8
7.Tom CoronelBMW 320 TC6
8.Pepe OriolaSeat León 1.6T4
9Robert DahlgrenVolvo C30 Drive2
10.Franz EngstlerBMW 320 TC1
11.Stefano D'AsteBMW 320 TC
12.Mehdi BennaniBMW 320 TC
13.David SigacevBMW 320 TC
14.Darryl O'YoungChevrolet Cruze 1.6T
15.Michel NykjærSeat León 1.6T
16.Yukinori TaniguchiChevrolet Cruze 1.6T
17.Fabio FabianiBMW 320si
18.Fredy BarthSeat León 1.6T
19.Javier VillaBMW 320 TC
20.Aleksei DudukaloSeat León 1.6T
21.Tiago MonteiroSeat León 1.6T
FIA WTCC – Klasyfikacja kierowców
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Yvan MullerChevrolet333
2.Robert HuffChevrolet317
3.Alain MenuChevrolet253
4.Tom CoronelBMW158
5.Gabriele TarquiniSeat157
6.Tiago MonteiroSeat109
7.Kristian PoulsenBMW81
8.Norbert MicheliszBMW80
9.Franz EngstlerBMW69
10.Robert DahlgrenVolvo58
11.Javier VillaBMW53
12.Darryl O'YoungChevrolet43
13.Michel NykjærSeat43
14.Carlos BuenoSeat25
15.Stefano D'AsteBMW12
16.Pepe OriolaSeat10
17.Fredy BarthSeat7
18.Aleksei DudukaloSeat4
19.Mehdi BennaniBMW4
20.Colin TurkingtonBMW2
FIA WTCC - klasyfikacja producentów
Poz.FirmaPunkty
1.Chevrolet734
2.BMW430
3.Seat396
4.Volvo126

Formuła 1

Obraz

Wyścigi Formuły 1 szeroko relacjonuje Bartosz Pokrzywiński, zatem odsyłam do jego artykułów:

Źródło: bilster-bergGT1WTCCDTMSuper GTPorschequattroworld

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)