Volkswagen Group Polska podsumowuje rok 2022: trend wzrostowy mimo spadków
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Miniony rok był bardzo trudny pod wieloma względami. Agresja Rosji wobec Ukrainy podtrzymała, a miejscami pogłębiła kryzys, z którym świat boryka się od wybuchu pandemii. Mimo wszystko widać trend, który pozwala spojrzeć w przyszłość z chociaż odrobiną optymizmu.
To, co dzieje się u największych producentów na polskim rynku, z powodzeniem może być papierkiem lakmusowym sytuacji w portfelach konsumentów. Przykład może stanowić Volkswagen Group Polska – przedstawicielstwo niemieckiego koncernu na naszym rynku oferuje samochody z różnych pułapów cenowych i właściwie wszystkich możliwych segmentów. Dlatego jest dobrym przekrojem przez sytuację.
Z Grupą Volkswagen jestem związany od ponad 2 dekad i nie pamiętam tak trudnego i szokującego roku jak 2022. Rosyjska agresywna wojna przeciwko Ukrainie od prawie roku przynosi cierpienia milionom ludzi. Wojna zmieniła też ekonomiczny porządek świata. Wąskie gardła w dostawach stały się bardziej regułą niż wyjątkiem. To oczywiście wpływa na produkcję i sprzedaż. Grupa Volkswagen wprowadziła wiele środków zaradczych, dzięki czemu druga połowa roku była dla nas zdecydowanie lepsza niż pierwsza.
Globalnie VAG dostarczyła w ubiegłym roku 8,3 mln samochodów, co oznaczało spadek rok do roku na poziomie 7 proc. W Polsce było to -6,9 proc. rok do roku z wynikiem 102 818 pojazdów. Zapewniło to 24,5 proc. udziału w rynku. Jest to jednak ogólny widok na sytuację. Jeśli spojrzymy na wyniki kwartalne, będzie widać pozytywną zmianę, która nastąpiła i wspomniany wcześniej trend.
I kwartał był tym, który wypełnił niepokój, a konsumenci wstrzymali decyzje zakupowe. Tutaj spadek sprzedaży rok do roku przekroczył 30 proc. Już w drugim kwartale był o około 10 punktów procentowych mniejszy. Z kolei kwartał III przyniósł już wzrost rok do roku na poziomie przekraczającym 15 proc. Ostatni kwartał 2022 w VGP przyniósł ponad 30-procentowy wzrost sprzedaży.
W tym czasie nastąpił też wzrost udziału rynkowego – od 21,9 proc. w Q1 do 26,7 proc. w Q4.
Najpopularniejszymi modelami VAG w Polsce w minionym roku były:
- Škoda Octavia – 10 893 szt. sprzedanych aut
- Volkswagen T-Roc – 7755
- Škoda Fabia – 7670
- Škoda Kamiq – 5675
- Škoda Superb – 5403
Równolegle do ogólnych wyników sprzedażowych na polskim rynku toczy się trudna walka o klienta, który przyjdzie po istotne wizerunkowo samochody elektryczne. W 2022 roku marki VGP sprzedały w naszym kraju 2292 BEV-y, co dało 69-procentowy wzrost. Tu należy jednak pamiętać, że wysokie wzrosty w tej kategorii to efekt dużych problemów z półprzewodnikami w roku 2021 oraz nieustannie rosnącej gamy modeli aut elektrycznych.
Najpopularniejsze modele BEV w wachlarzu sprzedanych przez VGP samochodów w Polsce w 2022 to miks już nieco inny niż w zestawieniu generalnym, chociaż tutaj też na pierwszym miejscu widzimy Škodę:
- Škoda Enyaq iV – 525 szt. sprzedanych aut
- Audi Q4 e-tron – 414
- Porsche Taycan – 258
- Audi e-tron – 234
- Volkswagen ID.5 – 229
Miniony rok w Polsce okazał się świetny dla marek premium i luksusowych. Audi ustanowiło swój rekord sprzedaży przekraczając 19 tys. sprzedanych samochodów. Rekordowe były też wyniki sprzedaży Audi Sport – aż 899 egzemplarzy (wzrost 20 proc. rok do roku) oraz aut elektrycznych – 820 samochodów (165-procentowy wzrost).
Co w 2023 w Volkswagen AG?
Rok 2023 przyniesie wiele premier w VAG – przede wszystkim tych napędzanych prądem. W sumie mamy zobaczyć 15 nowości oraz szereg premier rynkowych, które zostały już pokazane. Przed nami takie auta jak Volkswagen ID.7, nowy ID.3, nowe generacje Tiguana i Passata, a później kolejny T-Roc. Na rynek wjechały już również – nowy Amarok i ID. Buzz.
Czesi z kolei pokażą Kamiqa i Scalę po liftingu – to czeka nas w lipcu. W Październiku zostanie przedstawiony nowy Kodiaq (w tym wersja PHEV), a miesiąc później poznamy zupełnie nowego Superba. Cupra zapowiedziała swoje nowości grupowo na 2023-2024. Przez najbliższe dwa lata na rynek wjadą Tavascan, Terramar i Urban Rebel.
Do gry wjadą także nowe Audi Q8 e-tron i SQ8 e-tron. Poznamy także A6 e-tron. Na rynku zadebiutują także RS3 performance edition, RS Q3 edition 10 years, RS6 i RS7 performance, a także flagowe R8 Coupe V10 GT RWD.
Dyrektor marki Porsche w Polsce Wojciech Grzegorski zapowiedział z kolei otwarcie nowych punktów dilerskich – Porsche Center Rzeszów, Szczecin oraz nowe PC Warszawa, które zlokalizowane będzie w Wawrze. Nadchodzący rok będzie dla marki z Zuffenhausen istotny także z uwagi na szerokie spektrum obecności w motosporcie. Porsche powalczy w LMDh (modelem 963 w ramach FIA WEC i IMSA), w Formule E (99X Electric Gen3), GT (911 GT3 R w FIA WEC i IMSA), pucharach jednomarkowych z modelem GT3 Cup, w którym w ramach serii Porsche Supercup wykorzystane zostaną paliwa syntetyczne HIF.
Poza tym Porsche w tym roku będzie obchodziło 75. urodziny, więc z pewnością możemy liczyć na szereg związanych z tą rocznicą wydarzeń i modeli.