Volkswagen Group Polska podsumowuje rok 2022: trend wzrostowy mimo spadków
Miniony rok był bardzo trudny pod wieloma względami. Agresja Rosji wobec Ukrainy podtrzymała, a miejscami pogłębiła kryzys, z którym świat boryka się od wybuchu pandemii. Mimo wszystko widać trend, który pozwala spojrzeć w przyszłość z chociaż odrobiną optymizmu.
20.01.2023 12:12
To, co dzieje się u największych producentów na polskim rynku, z powodzeniem może być papierkiem lakmusowym sytuacji w portfelach konsumentów. Przykład może stanowić Volkswagen Group Polska – przedstawicielstwo niemieckiego koncernu na naszym rynku oferuje samochody z różnych pułapów cenowych i właściwie wszystkich możliwych segmentów. Dlatego jest dobrym przekrojem przez sytuację.
Globalnie VAG dostarczyła w ubiegłym roku 8,3 mln samochodów, co oznaczało spadek rok do roku na poziomie 7 proc. W Polsce było to -6,9 proc. rok do roku z wynikiem 102 818 pojazdów. Zapewniło to 24,5 proc. udziału w rynku. Jest to jednak ogólny widok na sytuację. Jeśli spojrzymy na wyniki kwartalne, będzie widać pozytywną zmianę, która nastąpiła i wspomniany wcześniej trend.
I kwartał był tym, który wypełnił niepokój, a konsumenci wstrzymali decyzje zakupowe. Tutaj spadek sprzedaży rok do roku przekroczył 30 proc. Już w drugim kwartale był o około 10 punktów procentowych mniejszy. Z kolei kwartał III przyniósł już wzrost rok do roku na poziomie przekraczającym 15 proc. Ostatni kwartał 2022 w VGP przyniósł ponad 30-procentowy wzrost sprzedaży.
W tym czasie nastąpił też wzrost udziału rynkowego – od 21,9 proc. w Q1 do 26,7 proc. w Q4.
Najpopularniejszymi modelami VAG w Polsce w minionym roku były:
- Škoda Octavia – 10 893 szt. sprzedanych aut
- Volkswagen T-Roc – 7755
- Škoda Fabia – 7670
- Škoda Kamiq – 5675
- Škoda Superb – 5403
Równolegle do ogólnych wyników sprzedażowych na polskim rynku toczy się trudna walka o klienta, który przyjdzie po istotne wizerunkowo samochody elektryczne. W 2022 roku marki VGP sprzedały w naszym kraju 2292 BEV-y, co dało 69-procentowy wzrost. Tu należy jednak pamiętać, że wysokie wzrosty w tej kategorii to efekt dużych problemów z półprzewodnikami w roku 2021 oraz nieustannie rosnącej gamy modeli aut elektrycznych.
Najpopularniejsze modele BEV w wachlarzu sprzedanych przez VGP samochodów w Polsce w 2022 to miks już nieco inny niż w zestawieniu generalnym, chociaż tutaj też na pierwszym miejscu widzimy Škodę:
- Škoda Enyaq iV – 525 szt. sprzedanych aut
- Audi Q4 e-tron – 414
- Porsche Taycan – 258
- Audi e-tron – 234
- Volkswagen ID.5 – 229
Miniony rok w Polsce okazał się świetny dla marek premium i luksusowych. Audi ustanowiło swój rekord sprzedaży przekraczając 19 tys. sprzedanych samochodów. Rekordowe były też wyniki sprzedaży Audi Sport – aż 899 egzemplarzy (wzrost 20 proc. rok do roku) oraz aut elektrycznych – 820 samochodów (165-procentowy wzrost).
Co w 2023 w Volkswagen AG?
Rok 2023 przyniesie wiele premier w VAG – przede wszystkim tych napędzanych prądem. W sumie mamy zobaczyć 15 nowości oraz szereg premier rynkowych, które zostały już pokazane. Przed nami takie auta jak Volkswagen ID.7, nowy ID.3, nowe generacje Tiguana i Passata, a później kolejny T-Roc. Na rynek wjechały już również – nowy Amarok i ID. Buzz.
Czesi z kolei pokażą Kamiqa i Scalę po liftingu – to czeka nas w lipcu. W Październiku zostanie przedstawiony nowy Kodiaq (w tym wersja PHEV), a miesiąc później poznamy zupełnie nowego Superba. Cupra zapowiedziała swoje nowości grupowo na 2023-2024. Przez najbliższe dwa lata na rynek wjadą Tavascan, Terramar i Urban Rebel.
Do gry wjadą także nowe Audi Q8 e-tron i SQ8 e-tron. Poznamy także A6 e-tron. Na rynku zadebiutują także RS3 performance edition, RS Q3 edition 10 years, RS6 i RS7 performance, a także flagowe R8 Coupe V10 GT RWD.
Dyrektor marki Porsche w Polsce Wojciech Grzegorski zapowiedział z kolei otwarcie nowych punktów dilerskich – Porsche Center Rzeszów, Szczecin oraz nowe PC Warszawa, które zlokalizowane będzie w Wawrze. Nadchodzący rok będzie dla marki z Zuffenhausen istotny także z uwagi na szerokie spektrum obecności w motosporcie. Porsche powalczy w LMDh (modelem 963 w ramach FIA WEC i IMSA), w Formule E (99X Electric Gen3), GT (911 GT3 R w FIA WEC i IMSA), pucharach jednomarkowych z modelem GT3 Cup, w którym w ramach serii Porsche Supercup wykorzystane zostaną paliwa syntetyczne HIF.
Poza tym Porsche w tym roku będzie obchodziło 75. urodziny, więc z pewnością możemy liczyć na szereg związanych z tą rocznicą wydarzeń i modeli.