Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Organizatorzy plebiscytu na samochód roku (COTY) ogłosili listę ścisłych kandydatów do tytułu. Łatwo zauważyć, że wśród wyróżnionych modeli nie znalazł się ani jeden reprezentujący nabierającą znaczenia chińską motoryzację. Mamy natomiast tanie auta z Europy.
Można się spierać, na ile Car of the Year 2026 (COTY) pozostaje wciąż zaszczytnym tytułem. Nie zmienia to jednak faktu, że dla części kierowców wyróżnione w trakcie tego konkursu samochody stają się bardziej interesujące niż ich rywale. Jury konkursu spośród długiej listy wstępnych kandydatów wyłoniło siedem aut, które powalczą o tytuł. Oto one:
Ocena nie była przypadkowa. Samochody były testowane przez jurorów w Danii, więc nie można zarzucać konkursowi oceny korespondencyjnej czy wynikającej z oglądania kandydatów w różnym czasie i miejscu.
Jak łatwo zauważyć, na liście ścisłych kandydatów nie ma ani jednego samochodu z Chin. Wśród ubiegających się o tytuł aut, których zestawienie ogłoszono w październiku 2025 r., były cztery modele firmy BYD, dwa modele Leapmotora, dwa modele MG oraz Zeekr 7. Do ścisłego finału nie udało się również zakwalifikować żadnemu z japońskich aut. Koncentracja zdecydowanie leży po stronie Europy.
496,22 km/h w chińskim aucie. Yangwang U9 Xtreme z bliska
Co warto zauważyć, wśród ścisłych finalistów znalazły się dwa modele stworzone z myślą o zwykłych, mniej zamożnych klientach - Dacia Bigster oraz Fiat Grande Panda. Pierwszy z nich jest rodzinnym SUV-em, który może występować z silnikiem benzynowym, fabryczną instalacją LPG lub hybrydą. Fiat to z kolei udany samochód miejski, którego można kupić z napędem elektrycznym, benzynowym lub hybrydą.
Teraz siódemka wybranych samochodów ponownie zmierzy się ze sobą w czasie testów, które zostaną przeprowadzone w Hiszpanii. Potem nastąpi ostateczne głosowanie, a zwycięski model poznamy 9 stycznia 2026 r. podczas Brussels International Motor Show.