645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u

Rząd zapowiada rozszerzenie sieci dróg płatnych dla użytkowników pojazdów i zestawów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t. Do mapy płatnych tras dołączą odcinki o łącznej długości 645 km. Co więcej, wzrośnie stawka za kilometr. Zmiany mają wejść w życie przed końcem 2025 r.

Odcinkowy pomiar średniej prędkości na autostradzie A4Dla dużych pojazdów będzie więcej płatnych dróg
Źródło zdjęć: © materiały prasowe | GITD
Tomasz Budzik

Więcej nitek na mapie

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów opublikowała projekt założeń nowego rozporządzenia w sprawie dróg krajowych. Nowelizacja przewiduje rozszerzenie katalogu dróg, za przejazd którymi od pojazdów o DMC powyżej 3,5 t pobierane są opłaty, a także podwyżkę samych stawek za kilometr. Zacznijmy od pierwszego tematu. Obecnie w ramach systemu e-TOLL opłaty pobierane są za przejazd drogami o łącznej długości 5225 km. Niebawem do tej liczby ma dołączyć 645 km nowych tras.

KPRM nie wyszczególnia dokładnie, o które drogi chodzi. Wiadomo jednak, że mają to być nowo oddane odcinki autostrad, dróg ekspresowych oraz wybranych dróg krajowych. Ostatnie rozszerzenie sieci e-TOLL miało miejsce w listopadzie 2024 r. Od tamtego czasu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała do użytku kierowców m.in. S7 z Czosnowa do Modlina, S1 Przybędza – Milówka, S1 Oświęcim - Brzeszcze, S3 Świnoujście Łunowo – Międzyzdroje, S3 Międzyzdroje – Wolin, ostatnie fragmenty trasy Via Baltica (obwodnica Łomży), S1 Oświęcim – Brzeszcze czy obwodnica Żukowa w ramach Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.

Obecna sieć dróg objętych opłatami w systemie e-TOLL
Obecna sieć dróg objętych opłatami w systemie e-TOLL © Materiały prasowe | e-TOLL

Oczywiście sam fakt oddania inwestycji po listopadzie 2024 r. nie oznacza jeszcze, że fragment danej drogi będzie płatny dla pojazdów i zespołów pojazdów o DMC powyżej 3,5 t. Na razie strona rządowa nie przedstawiła listy odcinków, które mają zostać włączone w system e-TOLL. Ta zapewne znajdzie się w gotowym projekcie nowelizacji rozporządzenia, który już niebawem będzie musiał zostać opublikowany w Rządowym Centrum Legislacji.

Pierwsza jazda elektrycznym Porsche Cayenne: tak jeździ ponad 1000 KM na torze... i w terenie!

Stawki w górę, ale nie dla wszystkich równo

Oprócz rozszerzenia sieci płatnych dróg system e-TOLL ma również zostać zmodyfikowany pod względem stawek. Od 2022 r. "cennik" jest co roku waloryzowany w oparciu o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług. Jak jednak przyznaje rząd, "(…) waloryzacja ta jednak nie była wystarczająca w kontekście potrzeb inwestycyjno-modernizacyjnych odnoszących się do dróg krajowych, nie doprowadziła też do wyrównania stawek obowiązujących w Polsce ze średnimi stawkami w krajach ościennych".

Stawki za przejazd drogami za kierownicą pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t pójdą więc w górę. Dziś stawka zależy od masy pojazdu i spełnianej przez niego normy emisji spalin Euro. Dla przykładu przejazd pojazdem ciężarowym o masie ponad 12 ton z Gdańska do Krakowa w systemie e-TOLL kosztuje 148 zł jeśli pojazd spełnia normę Euro 5 lub 6, 196 zł jeśli spełnia normę Euro 4, 244 zł dla Euro 3 lub 281 zł dla Euro 2 i 1.

Co teraz się zmieni? Nie wszyscy muszą liczyć się z taką samą podwyżką. Jak można przeczytać na rządowej stronie, celem zmian w cenniku jest również "(…) dalsze ograniczanie zanieczyszczania środowiska (pojazdy najbardziej zanieczyszczające ponoszą najwyższy koszt z korzystania z infrastruktury)". Możliwe więc, że większe będą różnice pomiędzy stawkami dla pojazdów spełniających poszczególne normy emisji. W październiku 2025 r. Parlament UE przegłosował przedłużenie do 2031 r. okresu całkowitego zwolnienia pojazdów bezemisyjnych z płatności za drogi. Jak na razie taki pomysł nie znalazł jednak odzwierciedlenia w polskich regulacjach.

Mogłoby się wydawać, że tak szeroko zakrojone zmiany wymagają długiego czasu realizacji. Nic bardziej mylnego. Pośpiech rządu jest na tyle duży, że nowelizacja rozporządzenia według planu miałaby wejść w życie 1 grudnia 2025 r. Oznacza to, że infrastruktura poboru opłat na nowo wybudowanych odcinkach musi być już gotowa do pracy.

Wybrane dla Ciebie
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie
Nowe Renault Clio wjeżdża do Polski. Ile kosztuje?
Nowe Renault Clio wjeżdża do Polski. Ile kosztuje?
Osobówka zderzyła się z karetką. Kierowca zignorował znak
Osobówka zderzyła się z karetką. Kierowca zignorował znak
Subaru prezentuje nowe koncepcje STI na Japan Mobility Show 2025
Subaru prezentuje nowe koncepcje STI na Japan Mobility Show 2025
Piękna hybryda z wanklem i ciekawy mieszczuch - koncepty Mazdy debiutują w Japonii
Piękna hybryda z wanklem i ciekawy mieszczuch - koncepty Mazdy debiutują w Japonii
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Nowa Toyota Corolla zaskoczy nie tylko wyglądem. Wiemy, kiedy debiut
Nowa Toyota Corolla zaskoczy nie tylko wyglądem. Wiemy, kiedy debiut
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Pojechał do warsztatu. Na miejscu pojawiła się policja
Pojechał do warsztatu. Na miejscu pojawiła się policja