Używane BMW X3 II (F25) w pigułce. Szkoda, że nie jest tak dobry jak poprzednik

BMW X3 pierwszej generacji okazało się bardzo udanym modelem i choć jest SUV-em, to jednak odziedziczyło charakter samochodów tej marki. Druga generacja nie jest już tak dobra, głównie za sprawą zmiany gamy silników. Choć jeździ się nią świetnie, to w serwisie zapłacicie znacznie więcej.

BMW X3 (F25) to świetne auto do jazdy, a 6-cylindrowy silnik Diesla jest rewelacyjny. Niestety naprawy tego modelu są dość częste i drogie.BMW X3 (F25) to świetne auto do jazdy, a 6-cylindrowy silnik Diesla jest rewelacyjny. Niestety naprawy tego modelu są dość częste i drogie.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński
2

Roczniki: 2010-2017 (facelifting: 2014)

Ceny rynkowe: 45-160 tys. zł

Awaryjność: wysoka

Koszty eksploatacji: wysokie

Wersje nadwoziowe: SUV

Pojemność bagażnika: 550 l

Popularne silniki benzynowe BMW X3 F25:

  • sDrive20i - 2.0 turbo (184 KM)
  • xDrive20i - 2.0 turbo (184 KM)
  • xDrive28i - 2.0 turbo (245 KM)
  • xDrive28i - 3.0 (258 KM)
  • xDrive35i - 3.0 turbo (306 KM)

Popularne silniki Diesla BMW X3 F25:

  • sDrive18d - 2.0 (143 i 150 KM)
  • xDrive20d - 2.0 (184 i 190 KM)
  • xDrive30d - 3.0 (258 KM)
  • xDrive35d - 3.0 (313 KM)

Pierwszą generację BMW X3 można polecić w ciemno osobom, które chcą kupić SUV-a, a jednocześnie mieć dobrze prowadzące się auto. Mocne silniki, sprawny napęd xDrive, znakomite zestrojenie zawieszenia to niejedyne zalety. Auto oferuje też pojemne wnętrze i bagażnik. Zaletą jest także dobra mechanika, niewymagająca dużych nakładów finansowych na utrzymanie w należytym stanie.

BMW X3 II
BMW X3 II © fot. Marcin Łobodziński

Jednak przyszedł czas, kiedy do produkcji weszła druga generacja modelu, oznaczona symbolem F25, a jak wiadomo nie od dziś - F w BMW nie wróży dobrze.

BMW nowej generacji - z udoskonalonymi w kierunku ekologii silnikami - nie okazało się równie udane co pierwsze. Auto ogólnie poprawiono pod względem wyposażenia (m.in. aktywne systemy bezpieczeństwa), prowadzi się jeszcze przyjemniej, ale mechanika stała się droższa i bardziej zawodna.

Trudno polecić "ekonomiczne" silniki o pojemności 2,0 l, zarówno benzynowe N20, jak i diesle: N47 i B47. Są usterkowe, a szczególnie benzyniak o mocy 245 KM, któremu zdarza się zatarcie w wyniku braku smarowania. Diesle mają wciąż problemy z rozrządem, filtrem DPF, a układ wtryskowy szwankuje tak samo w benzynowych jak i dieslach. Drogie w naprawach są turbosprężarki typu twin scroll. No i oczywiście system Vanos.

Lepszym wyborem w tym modelu są silniki 3-litrowe. Benzyniak mniej, choć warto zwrócić uwagę na odmianę 28i bez doładowania. Natomiast diesel wciąż jest uważany za bardzo dobry i przede wszystkim trwały. Właściwie serwisowany posłuży setki tysięcy kilometrów. Warto wiedzieć, że odmiana 313-konna ma dwie turbosprężarki, więc potencjalne awarie tego obszaru są bardzo kosztowne.

Ogólnie samochód trudno ocenić jako niezawodny, gdyż poza awariami elektroniki należy się spodziewać napraw przekładni kierowniczej, a po większych przebiegach także napędu xDrive. W układzie jezdnym drogi jest serwis zawieszenia, zwłaszcza z adaptacyjnymi amortyzatorami. Automaty w 3-litrowych dieslach nie wytrzymują dynamicznej jazdy.

BMW X3 II
BMW X3 II © fot. Marcin Łobodziński

Wydawać by się mogło, że BMW X3 F25 jest samochodem szczególnie awaryjnym, ale to tylko lista potencjalnie występujących usterek i nie wszystkie muszą mieć miejsce. Jednak przestrzegam przed pochopnym zakupem tego modelu - serwis nie jest tani, a samochód nie jest bezawaryjny. Nie ma dużego wyboru tanich części, a zakup silnika na wymianę jest sporym wydatkiem. Tu rozwinięcie skrótu BMW do "będziesz miał wydatki", jest jak najbardziej uprawnione.

Jeśli więc planujecie zakup takiego auta, dysponując kwotą 40-50 tys. zł, to rozejrzyjcie się za ostatnimi rocznikami poprzedniej generacji E83. Znacznie tańszej w naprawach, z lepszymi silnikami i mniejszą ilością szwankującej elektroniki. F25 w dobrym stanie kosztuje ok. 70-80 tys. zł, nieco więcej niż na przykład konkurencyjne, ale jednak trochę starsze Audi Q5 8R.

Typowe usterki BMW X3 F25:

  • awarie osprzętu w silnikach 2.0 (układ wtryskowy, Vanos, turbodoładowanie, rozrząd, pompa wysokiego ciśnienia),
  • awarie układu DPF,
  • stuki w przekładni kierowniczej,
  • awarie wyposażenia,
  • przedwczesne zużycie napędu xDrive (brak serwisu).

Czego szukać?

Najlepiej 3-litrowych odmian wysokoprężnych - mają największą wartość. Warto też poszukać dobrego serwisu niezależnego.

Czego unikać?

2-litrowego silnika benzynowego o mocy 245 KM.

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała