UOKiK ukarał Volkswagena. Firma zapłaci 120 mln zł

Spalinowa afera Volkswagena doczekała się reakcji ze strony polskich władz. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował o nałożeniu na firmę kary w wysokości 120 mln zł.

Jak wyliczył UOKiK, praktyki Volkswagena trwały 8 latJak wyliczył UOKiK, praktyki Volkswagena trwały 8 lat
Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Tomasz Budzik

We wrześniu 2015 r. na jaw wyszła jedna z największych afer motoryzacyjnych ostatnich lat. Ujawniono wówczas, że w koncernie Volkswagena stosowano urządzenia, które w razie wykrycia procedury testu emisji obniżały parametry silnika, a zarazem poziom zanieczyszczeń wydostających się z rury wydechowej. Afera odbiła się szerokim echem na całym świecie, a w USA doprowadziła do wypłaty odszkodowań nabywcom aut. Po ponad czterech latach reakcja nastąpiła również w Polsce.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o nałożeniu na Volkswagen Group Polska kary w wysokości 120 mln zł. Na taką sankcję zdecydowano się za wprowadzenie klientów w błąd co do rzeczywistej emisji zanieczyszczeń oraz odrzucanie reklamacji nabywców aut. "Volkswagen manipulował wskaźnikami emisji spalin - wprowadzał konsumentów w błąd, twierdząc, że jego pojazdy są przyjazne środowisku. Rośnie świadomość ekologiczna Polaków, więc wiele osób mogło celowo wybierać samochody, które emitują mniejsze ilości szkodliwych substancji" – stwierdził Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Sprawa dotyczyła modeli Volkswagena, Audi, Seata i Skody z silnikami Diesla EA 189 EU 5. Jak informuje UOKiK, firma wystosowała wytyczne dla dealerów, zgodnie z którymi mieli oni nie uwzględniać zasadnych reklamacji konsumentów związanych z poziomem emisji tlenków azotu. Choć Volkswagen już nie utrzymuje, że samochody z zakwestionowanymi silnikami są ekologiczne, to praktyka odrzucania reklamacji na polskim rynku mogła doprowadzić do rezygnacji z dochodzenia roszczeń przez wielu nabywców aut koncernu Volkswagena. Teraz klienci przy składaniu reklamacji będą mogli się powoływać na decyzję UOKiK.

Decyzja o nałożeniu kary na Volkswagena nie jest prawomocna. Firmie przysługuje prawo do odwołania się od niej do sądu. Nałożona przez UOKiK kwota 120 mln zł to najwyższa kara zastosowana przez ten urząd w sprawie dotyczącej naruszenia zbiorowych interesów konsumenta.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
W weekend wpadli na prowadzeniu pod wpływem i złamaniu zakazu. Już siedzą
W weekend wpadli na prowadzeniu pod wpływem i złamaniu zakazu. Już siedzą
Znak D-54. Jest pierwszy mandat za jego złamanie
Znak D-54. Jest pierwszy mandat za jego złamanie
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Unia ugnie się w sprawie zakazu sprzedaży aut spalinowych? Komisarz zdradza szczegóły
Unia ugnie się w sprawie zakazu sprzedaży aut spalinowych? Komisarz zdradza szczegóły
Nowe radiowozy policji. Wybór padł na rzadką markę
Nowe radiowozy policji. Wybór padł na rzadką markę
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Strzałka w lewo. Kierowcy nie wiedzą, czy można zawracać
Strzałka w lewo. Kierowcy nie wiedzą, czy można zawracać
Rząd podał kwoty dla kierowców. Jest projekt podwyżek
Rząd podał kwoty dla kierowców. Jest projekt podwyżek
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀