UOKiK ukarał Volkswagena. Firma zapłaci 120 mln zł

Spalinowa afera Volkswagena doczekała się reakcji ze strony polskich władz. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował o nałożeniu na firmę kary w wysokości 120 mln zł.

Jak wyliczył UOKiK, praktyki Volkswagena trwały 8 latJak wyliczył UOKiK, praktyki Volkswagena trwały 8 lat
Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Tomasz Budzik

We wrześniu 2015 r. na jaw wyszła jedna z największych afer motoryzacyjnych ostatnich lat. Ujawniono wówczas, że w koncernie Volkswagena stosowano urządzenia, które w razie wykrycia procedury testu emisji obniżały parametry silnika, a zarazem poziom zanieczyszczeń wydostających się z rury wydechowej. Afera odbiła się szerokim echem na całym świecie, a w USA doprowadziła do wypłaty odszkodowań nabywcom aut. Po ponad czterech latach reakcja nastąpiła również w Polsce.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o nałożeniu na Volkswagen Group Polska kary w wysokości 120 mln zł. Na taką sankcję zdecydowano się za wprowadzenie klientów w błąd co do rzeczywistej emisji zanieczyszczeń oraz odrzucanie reklamacji nabywców aut. "Volkswagen manipulował wskaźnikami emisji spalin - wprowadzał konsumentów w błąd, twierdząc, że jego pojazdy są przyjazne środowisku. Rośnie świadomość ekologiczna Polaków, więc wiele osób mogło celowo wybierać samochody, które emitują mniejsze ilości szkodliwych substancji" – stwierdził Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Sprawa dotyczyła modeli Volkswagena, Audi, Seata i Skody z silnikami Diesla EA 189 EU 5. Jak informuje UOKiK, firma wystosowała wytyczne dla dealerów, zgodnie z którymi mieli oni nie uwzględniać zasadnych reklamacji konsumentów związanych z poziomem emisji tlenków azotu. Choć Volkswagen już nie utrzymuje, że samochody z zakwestionowanymi silnikami są ekologiczne, to praktyka odrzucania reklamacji na polskim rynku mogła doprowadzić do rezygnacji z dochodzenia roszczeń przez wielu nabywców aut koncernu Volkswagena. Teraz klienci przy składaniu reklamacji będą mogli się powoływać na decyzję UOKiK.

Decyzja o nałożeniu kary na Volkswagena nie jest prawomocna. Firmie przysługuje prawo do odwołania się od niej do sądu. Nałożona przez UOKiK kwota 120 mln zł to najwyższa kara zastosowana przez ten urząd w sprawie dotyczącej naruszenia zbiorowych interesów konsumenta.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne