9 litrów oleju w silniku. Mechanik pokazał, co się później stało

9 litrów oleju w silniku. Mechanik pokazał, co się później stało

Tak kończy się 9 litrów oleju w silniku - źle
Tak kończy się 9 litrów oleju w silniku - źle
Źródło zdjęć: © YouTube | I Do Cars
Kamil Niewiński
11.02.2024 23:59, aktualizacja: 12.02.2024 16:35

Wszystko w zależności od ilości może być trucizną. Nie inaczej sprawa wygląda z olejem silnikowym. Jego nadmiar może wywołać we wnętrzu jednostki napędowej prawdziwe spustoszenie.

Młodym kierowcom, a także tym bardziej doświadczonym, powtarza się jak mantrę - wymieniaj regularnie olej, sprawdzaj jego poziom, dolewaj, gdy jest go za mało. Rzeczywiście niedobór oleju może skutecznie zaszkodzić jednostce napędowej. Silnik jednak jest również w stanie go "przedawkować".

Co się dzieje w takiej sytuacji? Jak na silnik może działać nadmiar oleju? Cóż, jak nietrudno się domyślić - tragicznie. Szerszej publiczności postanowił pokazać to Eric z kanału YouTube "I Do Cars".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Na warsztat wzięto silnik, który znajdował się w Jaguarze XE z 2017 roku. Dokładnie mowa tu o jednostce 3.0 V6, która ostatecznie całkowicie odmówiła posłuszeństwa. Eric, który pozyskał silnik z innego warsztatu, postanowił przeprowadzić jego "sekcję zwłok" i ten zwrot nie jest wcale przesadą.

Maksymalna ilość oleju dla tego silnika wynosi 5,7 l. Jednak po spuszczeniu go z misy olejowej wypłynęło aż 9 l. Ten wynik pozwala odpowiedzieć na wiele pytań o stan motoru.

Przepełniony olejem silnik poszedł w drzazgi. Dlaczego?

Przebieg silnika wynosił 66 tys. mil, czyli lekko ponad 106 tys. km - to dość niewiele. Drobinki metalu w filtrze oleju i stan panewek, które się przekręciły, mogły jednak sugerować, że w środku może być naprawdę źle. Rzeczywiście niemal natychmiast okazało się, że uszkodzony został cały blok silnika. Na dwóch tłokach widać ślady po bardzo bliskich kontaktach z głowicą. Nie były one również prawidłowo umocowane w wale korbowym.

Łożysko korbowodu właściwie przestało istnieć - poszatkowane resztki można było znaleźć w misie olejowej. To oczywiście tłumaczy fakt poluzowania się tłoków. Uszkodzone były też ściany cylindrów. Ogółem rzecz ujmując - jedna wielka masakra.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

TOO MUCH OIL! Jaguar 3.0 Supercharged Engine RUINED! Insurance Fraud!?

Dlaczego nadmiar oleju tak skutecznie zabił silnik? Odpowiedź jest prosta - wał korbowy, który nie jest w stanie "przetrawić" nadmiaru cieczy, zaczyna ją rozpryskiwać po skrzyni korbowej, a olej zaczyna się pienić i napowietrzać. Spieniony olej zostaje potem zassany przez pompę, lecz nie ma on żadnych właściwości smarnych. A stąd już prosta droga do absolutnej destrukcji całego układu.

Nie ma jednak co ukrywać - trzeba naprawdę mocno się postarać, by wlać do samochodu aż 9 l oleju. Eric wysnuł nawet hipotezę, mówiącą o tym, że właściciel jaguara być może chciał takim zachowaniem wymusić wypłatę ubezpieczenia. Byłaby to jednak dość naiwna próba, do której demaskacji wystarczyłoby tylko spuszczenie zawartości misy olejowej.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (39)