Wykańcza silnik. Takich aut lepiej nie kupować

Mechanicy i firmy olejowe są zgodni, że wiele awarii w nowoczesnych silnikach jest spowodowanych niewłaściwym serwisowaniem, które jest jednak zgodne z zaleceniami producentów. Wskazują na szkodliwość trybu long life, który polega na rzadszej wymianie oleju.

Silnik 1.6 MPI
Silnik 1.6 MPI
Źródło zdjęć: © Autokult

07.12.2023 15:45

Wymiana oleju co 30 tys. km jest obecnie standardem w nowoczesnych samochodach. To stanowi znaczne wydłużenie przebiegu dla oleju w porównaniu do zaleceń z lat 90. Takie podejście ma korzystny wpływ na środowisko, ponieważ mniej oleju jest zużywane podczas eksploatacji. Dodatkowo, przeglądy samochodów są rzadziej wykonywane, co obniża koszty serwisu, przynajmniej podczas okresu gwarancji.

Jednakże taka praktyka może mieć tylko negatywny wpływ na trwałość silnika i jego mechanizmów. Co gorsza, kierowcy obecnie często ufają w dobrą jakość wykonania silników i nie sprawdzają poziomu oleju, co kiedyś było standardem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Z badania przeprowadzonego przez firmę Castrol wynika, że tylko 41 proc. właścicieli samochodów w Polsce sprawdza poziom oleju silnikowego co najmniej raz w miesiącu. To prowadzi do drobnych uszkodzeń, które z czasem mogą przerodzić się w kosztowne usterki.

Dodatkowo producenci rzadko zalecają wymianę oleju w skrzyniach biegów. To również ma duży wpływ na trwałość mechanizmów, szczególnie łożysk.

Tarek Hamed, Marketing Manager Castrol, podkreśla, że olej silnikowy powinien być wymieniany częściej, niż zaleca producent. Zarówno w starszych, jak i nowoczesnych modelach samochodów, należy regularnie sprawdzać poziom oleju i uzupełniać go w zależności od potrzeb.

Marta Ciesielska, kierownik działu sieci serwisowych, odpowiedzialna za projekt Q Service Castrol, dodaje, że czasem wymiana oleju jest wskazana częściej, ze względu na specyficzny styl użytkowania pojazdu lub czynniki zewnętrzne. Nie musimy wybierać marki sugerowanej przez producenta naszego auta, ale ważne jest, aby zdecydować się na produkt zgodny z zawartymi w instrukcji parametrami jakościowymi.

Wbrew pozorom, ryzyko zatarcia silnika przez zbyt rzadko wymieniany olej nie jest tak duże, jak mogłoby się wydawać. Problemy z jednostkami dCi, THP czy TSI częściowo wynikały z tego faktu, ale tu w grę wchodziły już wady konstrukcyjne. W takim przypadku mówimy o powolnym ścieraniu się mechanizmów i dużym ryzyku dostania się opiłków metalu do obiegu smarowania.

Wiele nowoczesnych silników ma inne problemy, głównie związane ze zbyt długimi przerwami między wymianą oleju. Jednym z najbardziej narażonych na przedwczesne zużycie i kosztowne naprawy obszarów jest napęd rozrządu realizowany łańcuchem. Specjaliści zalecają częstsze wymiany oleju w konstrukcjach, gdzie może dochodzić do nieprawidłowej pracy napinacza, co powoduje grzechotanie i rozciąganie się łańcucha.

Stary olej może powodować problemy ze smarowaniem powszechnie stosowanych turbosprężarek, a nawet sprzyjać gromadzeniu się nagaru, co prowadzi do zanieczyszczenia silnika, układu wylotowego czy delikatnego zaworu EGR. Co więcej, w silnikach, które współpracują z układem oczyszczania spalin z cząstek stałych (DPF/GPF), degradacja oleju następuje jeszcze szybciej za sprawą mieszania się oleju z paliwem. Taki olej traci właściwości smarujące, a jego ilość wzrasta.

Innym elementem narażonym na przedwczesne zużycie jest koło zmiennych faz rozrządu (lub kilka takich kół, zależnie od silnika). Taka część może kosztować od 400 zł do nawet ponad 1000 zł.

Adam Lehnort z ProfiAuto radzi, aby unikać zakupu samochodu używanego, którego historia serwisowania wskazuje, że wymiana oleju odbywała się w trybie long life. Oleje tego typu mają więcej dodatków uszlachetniających i są bardziej wytrzymałe, ale nie są w stanie sprostać długim próbom eksploatacji w trudnych warunkach.

Okazuje się, że dawne zalecenia, by wymieniać olej co 10 tys. km i nie rzadziej niż co 15 tys. km, wciąż są aktualne. Obserwując prace warsztatów, które rozwiązują "zagadkowe" problemy z nowoczesnymi silnikami, można zauważyć pewną regularność. Przyczyną problemów jest zazwyczaj zbyt rzadka wymiana oleju. Dotyczy to w szczególności jednostek z łańcuchem rozrządu.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (87)