Super-California – Novitec California Race 606 (2011)

Był już 460-konny Hamann, było 500-konne Edo Competition. Teraz ruch Noviteca – kolejny. Wcześniej ten niemiecki tuner oferował już zmodyfikowane Ferrari California, teraz wprowadził pewne poprawki.

Super-California – Novitec California Race 606 (2011)
Olgierd Lachowski

15.02.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:17

Novitec California Race 606 fot.1
Novitec California Race 606 fot.1

Gdy tylko California pojawiła się w sprzedaży, zaczął się ruch u tunerów. Pierwsze było Edo. Dzięki drobnym zmianom jego California ma równe 500 KM i rozpędza się do 315 km/h. Potem swoją interpretację przedstawił Hamann. Kiedyś specjalista od BMW i Ferrari, obecnie tuner wszechstronny, przygotował tylko pakiet stylistyczny, a moc pozostała na poziomie 460 KM. Podobno w międzyczasie specjaliści firmy pracowali nad odmianą z 550-konnym silnikiem, ale jakoś do dziś ani widu ani słychu o niej.

Jako ostatni pokazał się Novitec. Jego California była nie gorsza od tej od Edo, ale też nie lepsza (miała też 500 KM), a przecież każdy model firmy nastawionej przede wszystkim na tuning Ferrari powinien się wyróżniać na tle innych tunerów. W zeszłym roku Novitec przedstawił Californię Kompressor, która miała silnik o mocy aż 606 KM. Na najbliższe targi samochodowe w Genewie firma ze Stetten przygotuje specjalną odmianę – Race 606. Jak to auto prezentuje się w szczegółach?

Novitec California Race 606 fot.2
Novitec California Race 606 fot.2

Ferrari California ma umieszczony z przodu 4,3-litrowy silnik V8 seryjnie wytwarzający 460 KM, co jest dla Niemców wynikiem niezadowalającym. Wobec tego jednostka napędowa musiała nabrać ‘tężyzny’. Zaczęto od zmiany oprogramowania sterującego i wydajniejszych wtryskiwaczy paliwa (silnik ma wtrysk bezpośredni), ale to za mało, by zyskać dużo mocy, więc zastosowano wydajniejszy układ dolotu powietrza i zaprojektowano prawie od zera układ wydechowy.

Układ wylotowy jest zespawany z kwasoodpornych rur ze stali nierdzewnej. W niego wkomponowane są sportowe reaktory katalityczne i tłumiki oraz klapa, której otwarcie powoduje zmianę dźwięku wydawanego przez wydostające się gazy spalinowe. Sterowanie tą klapą odbywa się za pomocą Manettino na kole kierownicy. Jednak to też mało. Z takich zmian inżynierowie uzyskują około 500 KM. Dalszy wzrost mocy jest możliwy dzięki doładowaniu.

Novitec lubuje się w sprężarkach mechanicznych, zatem w przypadku Californii też taką zastosował. Ciśnienie doładowania to zaledwie 0,4 Bar (40 kPa), ale powietrze doładowujące i tak nagrzewa się na tyle, że warto było zainstalować wymiennik ciepła z otoczeniem.

Novitec California Race 606 fot.7
Novitec California Race 606 fot.7

Koniec końców moc wzrosła do budzących respekt 606 KM przy 7900 obr./min, a moment z 518 Nm do 603 Nm przy 5500 obr./min.

Do sportowego poziomu motoru tuner dostosował resztę samochodu. Zawieszenie ma taką samą charakterystykę pracy, ale jest obniżone o 35 mm w stosunku do seryjnej Californii. Wóz wyposażono w system unoszenia przodu o 40 mm. Unoszenie nadwozia wywoływane jest przyciskiem z deski rozdzielczej. W przypadku gdy kierowca ma słabą pamięć i po zjechaniu z krawężnika nie opuści nadwozia, system zrobi to sam po przekroczeniu 80 km/h.

Sportowy charakter bolidu podkreśla zestaw dyskretnych spojlerów, w skład których wchodzą: spojler przedni, boczne małe listewki oraz dolny i górny tylny spojler. Poszczególne części zrobiono z kompozytu węglowego i mogą być pokryte tylko lakierem bezbarwnym (jak w przypadku bolidu na zdjęciach) lub pomalowane w kolorze nadwozia. W przypadku Race 606 również pokrywę silnika i oprawy lusterek wykonano z włókna węglowego. To właśnie tymi dwoma dodatkami różni się Race 606 od wersji Kompressor.

Uzupełnieniem całości są koła z trzyczęściowymi 21-calowymi felgami Novitec Rosso NF3 z przodu i 22-calowymi z tyłu. Kontakt z jezdnią zapewniają opony Pirelli. Koła kierowane mają opony 255/30, a napędowe – 315/25.

Co nieco można zmienić też we wnętrzu. Klient ma możliwość zamówienia tapicerki ze skóry i Alcantary[sup]®[/sup], a jeśli to mu nie wystarcza, Novitec zrealizuje każde zamówienie dotyczące wyposażenia kabiny, pod warunkiem że będzie ono w granicach zdrowego rozsądku.

Można by myśleć, że auto o takiej mocy osiąga prędkość 340, a może nawet 350 km/h, jednak California Race 606 aż tak szybka nie jest. Wóz rozpędza się do „tylko” 325 km/h, a więc jest o 15 km/h szybszy niż auto seryjne. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 3,80 s, czyli o 0,30 s krócej niż w fabrycznym Ferrari.

Novitec California Race 606 fot.5
Novitec California Race 606 fot.5

Ceny tuningu są na razie nieznane, ale jest szansa, że tuner poda je na salonie genewskim.

Niestety raczej znowu nie doczekamy się premiery supersamochodu Noviteca o roboczej nazwie TuLesto, którego pierwsze wizualizacje można było zobaczyć w 2009 roku.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4297 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Kompresor
  • Moc maksymalna: 606 KM przy 7900 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 141,03 KM/l (seryjny – 107,05 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 603 Nm przy 5500 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 390 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 360 mm
  • Koła przednie: 9,0 x 21” Novitec Rosso NF3
  • Koła tylne: 11,5 x 22” Novitec Rosso NF3
  • Opony przednie: 255/30 R 21
  • Opony tylne: 315/25 R 22

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1810 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,99 kg/KM (seryjny – 3,95 kg/KM)
  • Długość: 4563 mm
  • Szerokość: 1902 mm
  • Wysokość: 1273 mm (- 35 mm)
  • Rozstaw osi: 2670 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,80 s
  • Prędkość maksymalna: 325 km/hblock position=\inside8247/block

Źródło: tuningnews

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)