Skorpion na dopingu – Novitec 500 Stufe 2 (2010)
01.12.2010 15:00, aktual.: 13.10.2022 13:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przerabiający między innymi Fiaty Novitec dobrał się do „pięćsetki”. Nie jest to jednak seryjnie produkowane 500, a auto przygotowywane przez legendarny zespół Abarth.
Opuszczający bramy fabryki Abarth 500 ma 4-cylindrowy silnik o objętości 1,4 l, który z pomocą turbosprężarki IHI o zmiennym ustawieniu kierownic osiąga moc 135 KM przy 5500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 206 Nm przy 3000 obr./min. Z jednostki napędowej moc przekazywana jest za pomocą 5-biegowej skrzyni biegów na przednie koła.
Ponieważ Abarth 500 waży niewiele (1035 kg), to wspomniane 135 KM wystarcza, by z małego Fiata zrobić całkiem szybkie auto. Od 0 do 100 km/h Abarth przyspiesza w 7,90 s i rozpędza się do 205 km/h, zużywając przy tym średnio 6,5 l benzyny na 100 km.
Niestety za samochodzik nawiązujący do legendarnego Abartha 595 Esseesse trzeba zapłacić prawie 66 tysięcy złotych (za podstawową wersję) – to niemało.
Jedyną zewnętrzną oznaką tego, że mamy do czynienia z autem przerobionym przez Noviteca, są większe koła. Zamiast seryjnych 16-calowych oferowane są felgi o jeden i dwa cale większe. Felgi te dostępne są jako częściowo malowane lub lakierowane w całości (obie opcje widać na fotografiach). Mniejsze koła mają felgi o szerokości 7,5” i opony 215/40 R 17, a większe – felgi 8,0” i gumy 215/35 R 18. Za komplet kół z felgami 17” trzeba zapłacić 1106 euro.
Poza tym tuner oferuje jeszcze… przyciemnione boczne kierunkowskazy. Podobno trwają prace nad dodatkami zmieniającymi nieco wygląd Abartha.
Seryjne sprężyny zawieszenia zostały wrzucone, a zastąpiły je sztywniejsze, które obniżają samochód o 35 mm. Bardziej wybredni klienci mogą zamówić kompletne gwintowane zawieszenie przygotowane przez ekipę Novitec.
Razem z tuningiem silnika (lub bez niego) można kupić sportowy układ wydechowy. Jest on zbudowany z najwyższej jakości stali nierdzewnej i wyposażony w sportowe tłumiki i „katalizatory”. Novitec twierdzi, że układ wylotowy sprawia, że auto wydaje z siebie groźniejsze dźwięki. Do wyboru jest kilka rodzajów końcówek „wydechu”.
Silnik został wzmocniony zestawem Novitec NT4-Corse. W tym pakiecie zawiera się wiele modyfikacji. Przede wszystkim pojawiła się nowa turbosprężarka. Oprócz niej wymieniono filtry powietrza, ulepszono powietrzne kanały dolotowe, zmieniono na wydajniejsze wtryskiwacze paliwa, a wszystkim zarządza nowa elektronika. Za kompletny NT4-Corse trzeba wyłożyć 3016 euro.
W efekcie motor zyskuje dodatkowe 77 KM (razem 212 KM), natomiast maksymalny moment obrotowy sięga teraz 325 Nm przy 3400 obr./min. Zwiększenie tych parametrów przełożyło się na skrócenie o 1,10 s czasu przyspieszania do 100 km/h oraz sprawiło, że Fiat jest szybszy o 18 km/h.
Osoby, które nie potrzebują aż takiej mocy, mogą wybrać pierwszy poziom tuningu i cieszyć się 164 końmi pod maską Abartha. Novitec informuje, że oferuje przeróbki do każdej innej odmiany silnikowej Fiata 500.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1368 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 212 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 154,97 KM/l (seryjny – 98,68 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 325 Nm przy 3400 obr./min
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe
- Koła przednie: 7,5 x 17\ lub 8,0 x 18\
- Koła tylne: 7,5 x 17\ lub 8,0 x 18\
- Opony przednie: 215/40 R 17 lub 215/35 R 18
- Opony tylne: 215/40 R 17 lub 215/35 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1035 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,88 kg/KM (seryjny – 7,67 kg/KM)
- Długość: 3657 mm
- Szerokość: 1627 mm
- Wysokość: 1453 mm (- 35 mm)
- Rozstaw osi: 2300 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,80 s
- Prędkość maksymalna: 223 km/h
Źródło: automobilesreview