Samochody elektryczne bez akcyzy to już fakt. Potanieją, ale ciągle będą drogie

Ustawa o elektromobilności od początku zakładała zniesienie akcyzy na samochody elektryczne i hybrydowe. Dotychczas jednak rząd nie miał zgody Komisji Europejskiej na wprowadzenie takiego zapisu. W końcu ją dostał, ale największy powód do radości mają najbogatsi.

BMW i3 to jeden z pierwszych, popularnych elektrykówBMW i3 to jeden z pierwszych, popularnych elektryków
Źródło zdjęć: © Fot. Mateusz Lubczański
Michał Zieliński

Dobra wiadomość jest taka, że – zgodnie z obietnicą złożoną przy okazji ustawy o elektromobilności – samochody elektryczne na polskim rynku w końcu potanieją. Nie spodziewajcie się jednak, że nagle będą kosztować tyle, co spalinowe. Cena aut na prąd zostanie pomniejszona o kwotę, którą dotychczas stanowiła akcyza. Ze względu na zerową pojemność silnika wynosiła ona 3,1 proc., więc realnie mówimy tutaj o kilku tys. zł oszczędności.

Dlaczego dopiero teraz?

Co prawda ustawa o elektromobilności weszła w życie 22 lutego 2018 roku, ale jej poszczególne elementy startowały z opóźnieniem. Wystarczy przypomnieć o darmowym parkowaniu w mieście i możliwości poruszania się po buspasach. Kierowcy przywileje dostali pod koniec lutego, ale odpowiednie naklejki do oznaczania samochodów miały pojawić się dopiero 1 lipca. Piszę "miały", ponieważ realnie nikt 1 lipca ich nie widział, a kierowcy otrzymywali je dopiero w późniejszych terminach.

Podobnie sprawa ma się ze zniesieniem akcyzy. Taka ulga musiała zostać rozpatrzona przez Komisję Europejską, nim mogła wejść w życie. Oczywiście twórcy ustawy zgłosili się do niej z tym pomysłem, ale zrobili to 3 stycznia, czyli krótko przed uchwaleniem nowych przepisów. Gdyby tego było mało, dokumenty zostały wycofane i powstało kolejne opóźnienie. Teraz już wszystko się udało i 18 grudnia KE zaakceptowała wniosek.

Ile zaoszczędzimy?

W przypadku aut elektrycznych – niewiele. Przykładowo podstawowy Nissan Leaf kosztuje 155 800 zł, co oznacza, że maksymalnie akcyza wynosi ok. 5 tys. zł. Realnie jest to mniej, ponieważ na kwotę w salonie składa się jeszcze zysk importera. Gdyby ktoś rozważał zakup samochodu wodorowego oszczędności również będą skromne.

Dużo więcej zyskają osoby kupujące elektryka w leasingu. Kwota amortyzacji w majątku firmy w środkach trwałych jest limitowana do 150 tys. zł brutto, ale tylko dla aut spalinowych. Dla samochodów na prąd i hybryd typu plug-in limit ten wynosi od teraz 225 tys. zł.

Najwięcej powodów do radości mają jednak ci, którzy na firmę kupują hybrydę typu plug-in z dużym silnikiem. Tam stawka akcyzy wynosiła dotychczas 18,6 proc., więc w połączeniu z wysoką ceną auta, w kieszeni zostanie naprawdę sporo. Jednym z najdroższych aut tego typu na polskim rynku jest Porsche Panamera Sport Turismo e-Hybrid, którego cennik otwiera kwota ok. 920 tys. zł. Po zmiana w akcyzie powinna spaść sporo ponad 100 tys. zł.

Czy to nie za mało?

– Zgoda Komisji Europejskiej to duży sukces Polski i kolejny krok na drodze do popularyzacji zeroemisyjnego transportu wśród Polaków – mówił w Brukseli minister Krzysztof Tchórzewski. Wątpliwości nie ulega, że atrakcyjniejsze warunki finansowania elektryków i delikatne obniżenie ich cen mogą przełożyć się na zwiększenie ich popularności, ale nie spodziewałbym się wielkiej rewolucji na drogach.

Natomiast cieszy, że w temacie aut elektrycznych w końcu coś zaczyna się dziać. Powstaje coraz więcej ładowarek, takie samochody pojawiają się w usługach car sharingowych, dzięki czemu rośnie świadomość społeczeństwa. Z czasem na rynek trafią też tańsze auta, które z pewnością skorzystają z przygotowanego już teraz ekosystemu.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥