WAŻNE
TERAZ

Bezzałogowiec PGZ spadł w Inowrocławiu. Potwierdziła nam to policja

FMIC, TMIC, SMIC, a może V-mount? Mocujemy intercooler [część 2] 

Miejsce montażu intercoolera jest podyktowane kilkoma czynnikami, i nie zawsze jest tak oczywiste jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Opisywane wczoraj FMIC i TMIC są najczęściej spotykanymi rozwiązaniami. Przyjrzyjmy się dwóm pozostałym - SMIC oraz V-Mount.

V-Mount IC w Nissanie 200SX S13V-Mount IC w Nissanie 200SX S13
Szymon Witkowski

Miejsce montażu intercoolera jest podyktowane kilkoma czynnikami, i nie zawsze jest tak oczywiste jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Opisywane wczoraj FMIC i TMIC są najczęściej spotykanymi rozwiązaniami. Przyjrzyjmy się dwóm pozostałym - SMIC oraz V-Mount.

SMIC - z ang. "Side Mounted Intercooler", układ będący tak naprawdę wymuszonym ze względu na brak większej ilości miejsca. Stosowany np. w samochodach z silnikami wysokoprężnymi, gdzie powierzchnia intercoolera nie musi być duża. Umieszczony jest on w zderzaku przy prawym, bądź lewym nadkolu. Powietrze dostarczane jest przez wloty w zderzaku. Czasem dla zwiększenia wydajności stosuje się dwa małe SMIC, umieszczone po tej samej stronie, lub po jednym na każdą z nich.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

V-Mount - dotyczy układów, gdzie zamontowany intercooler wraz z chłodnicą płynu tworzą z profilu kształt litery "V" obróconej o 90[sup]o[/sup]. Chłodnica płynu w tym wypadku jest niemal w pozycji poziomej, a intercooler w pozycji pionowej pochylony do przodu. Do takiego ułożenia potrzeba oczywiście miejsca. Znacznemu skróceniu (wg. niektórych źródeł minimum o 70% w porównaniu do FMIC) ulega długość rur w intercoolerze. Jest to dobre rozwiązanie w samochodach, których silniki nie są przeznaczone do osiągania jak największych mocy, jak to ma miejsce np. w autach do wyścigów na 1/4 mili.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Wbrew temu co mogłoby się wydawać, przepływ powietrza w takim układzie nie ulega znacznemu pogorszeniu. V-Mount używany jest najczęściej w samochodach przeznaczonych do driftingu. Podczas jazdy w poślizgu  i tak nie otrzymuje tyle powietrza co podczas jazdy na wprost, więc przy odpowiednich kanałach w zderzaku, możliwe jest osiągnięcie wystarczającego przepływu przy ułożeniu typu V-Mount. Często potrzebne są również otwory w masce, aby struga powietrza przepływającego przez IC w nieco nietypowym kierunku znalazła swoje ujście. W niektórych przypadkach można się ratować podniesioną minimalnie maską od strony szyby.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Kolejną zaletą takiego rozwiązania jest "świeże" powietrze zarówno dla intercoolera jak i chłodnicy płynu. Nie jest ona przez niego przysłonięta co sprzyja utrzymywaniu niskiej temperatury płynu chłodniczego. Co więcej, intercooler nie jest narażony na bezpośredni kontakt z podłożem, a to w przypadku driftingu i innych kontaktowych sportów motorowych ma niemałe znaczenie.

Zobacz także:

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł