FMIC, TMIC, SMIC, a może V-mount? Mocujemy intercooler [część 2] 

Miejsce montażu intercoolera jest podyktowane kilkoma czynnikami, i nie zawsze jest tak oczywiste jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Opisywane wczoraj FMIC i TMIC są najczęściej spotykanymi rozwiązaniami. Przyjrzyjmy się dwóm pozostałym - SMIC oraz V-Mount.

V-Mount IC w Nissanie 200SX S13V-Mount IC w Nissanie 200SX S13
Szymon Witkowski

Miejsce montażu intercoolera jest podyktowane kilkoma czynnikami, i nie zawsze jest tak oczywiste jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Opisywane wczoraj FMIC i TMIC są najczęściej spotykanymi rozwiązaniami. Przyjrzyjmy się dwóm pozostałym - SMIC oraz V-Mount.

SMIC - z ang. "Side Mounted Intercooler", układ będący tak naprawdę wymuszonym ze względu na brak większej ilości miejsca. Stosowany np. w samochodach z silnikami wysokoprężnymi, gdzie powierzchnia intercoolera nie musi być duża. Umieszczony jest on w zderzaku przy prawym, bądź lewym nadkolu. Powietrze dostarczane jest przez wloty w zderzaku. Czasem dla zwiększenia wydajności stosuje się dwa małe SMIC, umieszczone po tej samej stronie, lub po jednym na każdą z nich.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

V-Mount - dotyczy układów, gdzie zamontowany intercooler wraz z chłodnicą płynu tworzą z profilu kształt litery "V" obróconej o 90[sup]o[/sup]. Chłodnica płynu w tym wypadku jest niemal w pozycji poziomej, a intercooler w pozycji pionowej pochylony do przodu. Do takiego ułożenia potrzeba oczywiście miejsca. Znacznemu skróceniu (wg. niektórych źródeł minimum o 70% w porównaniu do FMIC) ulega długość rur w intercoolerze. Jest to dobre rozwiązanie w samochodach, których silniki nie są przeznaczone do osiągania jak największych mocy, jak to ma miejsce np. w autach do wyścigów na 1/4 mili.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Wbrew temu co mogłoby się wydawać, przepływ powietrza w takim układzie nie ulega znacznemu pogorszeniu. V-Mount używany jest najczęściej w samochodach przeznaczonych do driftingu. Podczas jazdy w poślizgu  i tak nie otrzymuje tyle powietrza co podczas jazdy na wprost, więc przy odpowiednich kanałach w zderzaku, możliwe jest osiągnięcie wystarczającego przepływu przy ułożeniu typu V-Mount. Często potrzebne są również otwory w masce, aby struga powietrza przepływającego przez IC w nieco nietypowym kierunku znalazła swoje ujście. W niektórych przypadkach można się ratować podniesioną minimalnie maską od strony szyby.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Kolejną zaletą takiego rozwiązania jest "świeże" powietrze zarówno dla intercoolera jak i chłodnicy płynu. Nie jest ona przez niego przysłonięta co sprzyja utrzymywaniu niskiej temperatury płynu chłodniczego. Co więcej, intercooler nie jest narażony na bezpośredni kontakt z podłożem, a to w przypadku driftingu i innych kontaktowych sportów motorowych ma niemałe znaczenie.

Zobacz także:

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach