FMIC, TMIC, SMIC, a może V-mount? Mocujemy intercooler [część 2] 

Miejsce montażu intercoolera jest podyktowane kilkoma czynnikami, i nie zawsze jest tak oczywiste jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Opisywane wczoraj FMIC i TMIC są najczęściej spotykanymi rozwiązaniami. Przyjrzyjmy się dwóm pozostałym - SMIC oraz V-Mount.

V-Mount IC w Nissanie 200SX S13V-Mount IC w Nissanie 200SX S13
Szymon Witkowski

Miejsce montażu intercoolera jest podyktowane kilkoma czynnikami, i nie zawsze jest tak oczywiste jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Opisywane wczoraj FMIC i TMIC są najczęściej spotykanymi rozwiązaniami. Przyjrzyjmy się dwóm pozostałym - SMIC oraz V-Mount.

SMIC - z ang. "Side Mounted Intercooler", układ będący tak naprawdę wymuszonym ze względu na brak większej ilości miejsca. Stosowany np. w samochodach z silnikami wysokoprężnymi, gdzie powierzchnia intercoolera nie musi być duża. Umieszczony jest on w zderzaku przy prawym, bądź lewym nadkolu. Powietrze dostarczane jest przez wloty w zderzaku. Czasem dla zwiększenia wydajności stosuje się dwa małe SMIC, umieszczone po tej samej stronie, lub po jednym na każdą z nich.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

V-Mount - dotyczy układów, gdzie zamontowany intercooler wraz z chłodnicą płynu tworzą z profilu kształt litery "V" obróconej o 90[sup]o[/sup]. Chłodnica płynu w tym wypadku jest niemal w pozycji poziomej, a intercooler w pozycji pionowej pochylony do przodu. Do takiego ułożenia potrzeba oczywiście miejsca. Znacznemu skróceniu (wg. niektórych źródeł minimum o 70% w porównaniu do FMIC) ulega długość rur w intercoolerze. Jest to dobre rozwiązanie w samochodach, których silniki nie są przeznaczone do osiągania jak największych mocy, jak to ma miejsce np. w autach do wyścigów na 1/4 mili.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Wbrew temu co mogłoby się wydawać, przepływ powietrza w takim układzie nie ulega znacznemu pogorszeniu. V-Mount używany jest najczęściej w samochodach przeznaczonych do driftingu. Podczas jazdy w poślizgu  i tak nie otrzymuje tyle powietrza co podczas jazdy na wprost, więc przy odpowiednich kanałach w zderzaku, możliwe jest osiągnięcie wystarczającego przepływu przy ułożeniu typu V-Mount. Często potrzebne są również otwory w masce, aby struga powietrza przepływającego przez IC w nieco nietypowym kierunku znalazła swoje ujście. W niektórych przypadkach można się ratować podniesioną minimalnie maską od strony szyby.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Kolejną zaletą takiego rozwiązania jest "świeże" powietrze zarówno dla intercoolera jak i chłodnicy płynu. Nie jest ona przez niego przysłonięta co sprzyja utrzymywaniu niskiej temperatury płynu chłodniczego. Co więcej, intercooler nie jest narażony na bezpośredni kontakt z podłożem, a to w przypadku driftingu i innych kontaktowych sportów motorowych ma niemałe znaczenie.

Zobacz także:

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇