Rekordy w polskich fabrykach. Najnowsze dane napawają optymizmem

Najnowsze dane opisujące przemysł motoryzacyjny w pierwszych trzech kwartałach 2023 r. prezentują się naprawdę dobrze. Padło wiele rekordów - zarówno pod kątem wartości produkcji, jak i wartości eksportu z Polski.

Fabryka Volkswagen Motor Polska w PolkowicachFabryka Volkswagen Motor Polska w Polkowicach
Źródło zdjęć: © volkswagen-newsroom.com
Kamil Niewiński

W ostatnim czasie przy okazji wspominania o polskim przemyśle motoryzacyjnym słyszeliśmy raczej sporo niepokojących wieści, na czele ograniczaniem produkcji. Warto więc mówić o dobrych informacjach z rodzimego podwórka, jeżeli karta - przynajmniej na razie - się odwróciła.

Oczywiście ostatnie lata nie wyglądały najlepiej pod kątem liczb - ogromny wpływ miała na to pandemia koronawirusa, a także wzrost inflacji. Jednak sytuacja zaczyna ulegać poprawie. Najnowsze dane z polskich zakładów zdecydowanie napawają optymizmem nie tylko na dobrą końcówkę roku, ale również na przyszłość.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przyszłość bez aut spalinowych. Co czeka polskie fabryki? "Na świecie trwa walka"

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR razem z portalem AutomotiveSuppliers.pl przedstawił dane dla przemysłu motoryzacyjnego za pierwsze trzy kwartały 2023 r. W segmencie pojazdów samochodowych, przyczep i naczep produkcja sprzedana osiągnęła pułap 174,5 mld zł, co względem analogicznego okresu z 2022 r. jest rezultatem lepszym o 17,1 proc. i nowym rekordem.

Najbardziej dochodowym segmentem pozostaje dział części i akcesoriów - produkcja sprzedana wyniosła tutaj 92,1 mld zł. W przypadku produkcji pojazdów oraz jednostek napędowych wartość ta wyniosła 70,2 mld zł.

Dobrze wyglądają również wyniki eksportu. W okresie styczeń-wrzesień 2023 jego wartość wyniosła aż 37,56 mld euro. Nigdy wcześniej eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski nie był wart aż tyle. Względem 2022 r. jest to zaś rezultat lepszy o 35,45 proc.

Warto również dodać, że obecnie polski przemysł motoryzacyjny (biorąc pod uwagę firmy zatrudniające więcej niż dziewięć osób) daje miejsca pracy 201,5 tys. osobom. Dobitnie pokazuje to, jak istotną gałęzią polskiej gospodarki jest właśnie branża automotive i dlaczego kolejne inwestycje na tym polu są tak ważne.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony