Nowe przepisy dla kierowców mają wejść 1 lipca. Dotrzymanie terminu wydaje się niemożliwe

Ponad miesiąc temu informowaliśmy o ponad 60 uwagach, które miały zostać zgłoszone do przepisów gwarantujących pierwszeństwo pieszym jeszcze przed przejściem dla pieszych. Prognozowaliśmy, że rządzący nie zdążą wprowadzić przepisów w życie 1 lipca. Teraz dotrzymanie terminu stało się w praktyce niemożliwe.

Nie wiadomo dokładnie o ile przesunie się wprowadzenie przepisów.Nie wiadomo dokładnie o ile przesunie się wprowadzenie przepisów.
Źródło zdjęć: © Michal Fludra/NurPhoto via Getty Images
Mateusz Lubczański

6 maja 2020 roku, trwają obrady Sejmu. Choć rozmowy dotyczą jakości spalin pojazdów, poseł Michał Szczerba pyta o ustawę dot. pieszych na pasach. "Panie ministrze, co dzieje się z pierwszeństwem pieszych?" – grzmiał z mównicy sejmowej. Odpowiedzi udzielił Rafał Weber, wiceminister w resorcie infrastruktury. Projekt "za chwileczkę wejdzie na Komitet Stały Rady Ministrów" – pada odpowiedź.

Nieco ponad miesiąc później w sieci pojawia się harmonogram ostatnich czerwcowych obrad Sejmu. Kierowców zainteresuje z pewnością pierwsze czytanie tzw. pakietu deregulacyjnego, który pozwoli m.in. na utrzymanie tych samych tablic po kupnie auta czy jazdę bez dokumentu prawa jazdy przy sobie.

Brakuje jednak informacji dot. pieszych i bardziej restrykcyjnego odbierania praw jazdy na autostradach. Sprawdzam, co dalej dzieje się z projektem o numerze UD53. Ostatnia aktualizacja miała miejsce pod koniec kwietnia. Stan: konsultacje publiczne. Czas ucieka.

Przepisy mają wejść w życie 1 lipca. To one mają zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i skończyć z pędzeniem na złamany kark po autostradach. Jedną z rewolucji ma być zatrzymywanie prawa jazdy na 3 miesiące za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h poza terenem zabudowanym. Rząd szacował, że na podstawie tego zapisu jeszcze w tym roku ukaranych zostałoby 20 tys. kierowców.

Zapytałem więc w Ministerstwie Infrastruktury, kiedy możemy doczekać się zmian podyktowanych tragicznym wypadkiem na ulicy Sokratesa w Warszawie, gdzie mężczyzna zginął na pasach, ratując swoją rodzinę przed pędzącym samochodem.

"Projekt ustawy wprowadzający rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym m.in. zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h także poza obszarem zabudowanym, ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia oraz zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych, został skierowany pod obrady Komitetu Stałego RM” – informuje mnie Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

"Nowe rozwiązania wejdą w życie po upływie 14 dni od publikacji w Dzienniku Ustaw" – dodaje. To oznacza, że cała ustawa musiałaby przejść proces legislacyjny i uzyskać podpis prezydenta do 17 czerwca. Władze już pokazały, że szybkość wprowadzania nowych praw może być rekordowa, ale w tym wypadku – ustawy tak dużej i ważnej dla kierowców i pieszych – nie należy się spieszyć.

Tym bardziej że jeszcze zaledwie rok temu o pierwszeństwo pieszych postulował Rzecznik Praw Obywatelskich. Wówczas odpowiedź z resortu wskazywała, że bezpośrednie przeniesienie rozwiązań funkcjonujących w innych państwach europejskich nie jest właściwe. "Rzeczpospolita" informowała wtedy, że w resorcie infrastruktury panuje przekonanie, że w pierwszym rzędzie należy postawić na edukację kierowców.

Trudno wyobrazić sobie zmianę stanu świadomości kierowców bez dużych mandatów, ale i na te przyjdzie nam poczekać. Grupa kierowców licząca ponad 20 mln osób to część społeczeństwa, na której opinie trzeba zwracać szczególną uwagę.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie