Porsche kończy produkcję diesli. Zamiast nich będą hybrydy

Pierwsze Porsche z dieslem pod maską budziło kontrowersje. Teraz jeszcze ważniejszą wiadomością jest to, że niemiecka marka rezygnuje z silników wysokoprężnych. Takie auta już zniknęły z oferty.

Historia diesli Porsche nie trwała 10 lat.Historia diesli Porsche nie trwała 10 lat.
Źródło zdjęć: © Porsche
Szymon Jasina

Porsche przeszło przez ostatnie kilkanaście lat sporo zmian. Oprócz modeli typowo sportowych posiada w swojej ofercie SUV-y, limuzynę, a nawet kombi. Wszystkie te nowości były kontrowersyjne dla fanów marki, ale pozwoliły małemu producentowi stać się potentatem na rynku aut luksusowych. Zimo przyjętą przez purystów decyzją było też wprowadzenie do sprzedaży wersji wysokoprężnych – w końcu takie silniki kojarzą się raczej z autami użytkowymi niż sportowymi. Jednak jeszcze większym zaskoczeniem może być to, że nagle Porsche zrezygnowało z diesli.

Nowe Cayenne w ogóle nie będzie miało takie wersji, a w przypadku Macana i Panamery opcje wysokoprężne już zniknęły ze strony internetowej producenta. Zakończono też produkcję takich odmian. Zatem historia diesli z Zuffenhausen była krótsza niż 10 lat.

Jaki jest powód tej decyzji? Oficjalnie jest to "zmiana kulturowa", czyli przejście od silników zasilanych olejem napędowym do napędów hybrydowych i elektrycznych. Jednak jasnym jest, że należy szukać powodów ekonomicznych. Raczej nie należy tego bezpośrednio wiązać z aferą Dieselgate. Choć jednym z jej następstw jest wprowadzenie nowego cyklu testowania emisji spalin, a przystosowanie silników Porsche do ostrzejszych wymagań może być po prostu nieopłacalne. Tym bardziej, że sprzedaż diesli to zaledwie 15 proc. wszystkich aut.

Jednak waga tej decyzji szefów Porsche jest większa niż może się wydawać na pierwszy rzut oka. Jest to początek zapowiadanego przez wielu ekspertów końca diesli. Dla luksusowej niemieckiej marki wersje wysokoprężne nigdy nie były kluczowe, ale należy się spodziewać, że w kolejnych latach również więksi producenci pójdą w ślady Porsche. Bardziej ekologiczne diesle będą zbyt drogie w opracowaniu i produkcji i przestaną się opłacać. Już dzisiejsze konstrukcje wymagają pokonania sporego dystansu, aby mniejsze zużycie paliwa zrównoważyło większy koszt zakupu.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach