Porsche 911 Turbo S debiutuje z hybrydowym napędem. Nigdy nie było tak mocne

Turbo S nigdy nie było tak mocne, tak szybkie i tak zaawansowane technologicznie. Wszystko to przekłada się na niesamowite osiągi, których potwierdzeniem jest nowy rekord wykręcony na Nürburgringu.

Porsche 911 Turbo SPorsche 911 Turbo S
Źródło zdjęć: © Porsche
Aleksander Ruciński

Porsche z każdą generacją 911 nieustannie przesuwa granice. Nowe Turbo S jest tego najlepszym przykładem. 3,6-litrowy silnik typu bokser wspomagany dwiema turbosprężarkami i technologią T-Hybrid generuje aż 711 KM mocy i 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego - to najmocniejsze seryjne Porsche 911 w historii.

Inżynierowie marki z Zuffenhausen wzięli na warsztat napęd znany już z Carrery GTS i wycisnęli z niego maksimum, dokładając drugą elektryczną turbosprężarkę. Motor wraz z ośmiostopniową, automatyczną przekładnią PDK i zintegrowanym silnikiem elektrycznym przekazuje energię na wszystkie cztery koła.

Porsche 911 Turbo S
Porsche 911 Turbo S © Porsche

Pierwsza setka pojawia się na liczniku po zaledwie 2,5 s, co jest czasem lepszym o 0,2 s w stosunku do poprzedniego Turbo S. Sprint do 200 km/h zajmuje natomiast 8,4 s - o pół sekundy mniej niż dotychczas. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 322 km/h.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Porsche Panamera - to miał być prototyp

Świetne osiągi wynikają z faktu, że nowe 911 Turbo S jest nie tylko mocniejsze, ale i niewiele cięższe od poprzedniego. Mimo zastosowania hybrydowego wsparcia, masa własna wzrosła średnio o 85 kg, a inżynierowie dołożyli wszelkich starań, byśmy nie czuli tego podczas jazdy.

Dowodem na świetne właściwości dynamiczne nowego Turbo S jest czas wykręcony na Nürburgringu wynoszący 7:03.92 minuty - blisko 14 s lepszy niż w przypadku poprzednika.

Porsche 911 Turbo S
Porsche 911 Turbo S © Porsche

– Nie czuć przyrostu masy. Wręcz przeciwnie. Samochód jest znacznie zwinniejszy, ma lepszą przyczepność i jest wyraźnie szybszy niż jego poprzednik na wszystkich istotnych odcinkach toru – mówi ambasador marki Porsche, Jörg Bergmeister, który brał udział w rozwoju oraz testach nowego 911 Turbo S i ustanowił oficjalny czas okrążenia.

Nowe opony i hamulce

Nowe 911 Turbo S jest sumą pozornie drobnych, ale ważnych zmian, które mają się składać na zauważalnie lepszą całość. Przykład? Nowe opony, które z przodu zachowały dotychczasowy rozmiar 255/35 ZR 20, ale z tyłu zastosowano gumy 325/30 ZR 21, a więc o 10 mm szersze niż dotychczas.

Porsche 911 Turbo S
Porsche 911 Turbo S © Porsche

Standardowy, ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy zyskał nowe, wytrzymalsze klocki i większe tarcze na tylnej osi, które teraz mają 410 mm średnicy zamiast 390. Przednie, o średnicy 420 mm pozostały bez zmian. Sumarycznie jednak nowy Turbo S ma największe hamulce, jakie kiedykolwiek zamontowano w dwudrzwiowym Porsche.

Aktywna aerodynamika

Celem, jaki przyświecał projektantom, była optymalizacja nie tylko oporu i docisku aerodynamicznego, ale również chłodzenia. Turbo S zyskał więc wiele aktywnych elementów, które dostosowują przepływ powietrza do sytuacji. Większość przeszczepiono z poprzednika, ale wyraźnie je poprawiono, co zaowocowało o 10 proc. mniejszym oporem aerodynamicznym w najbardziej wydajnej pozycji. Zastosowano też specjalne klapy, które przydają się podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Gdy są zamknięte, chronią tarcze hamulcowe przed rozbryzgiem wody.

Porsche 911 Turbo S
Porsche 911 Turbo S © Porsche

Zaawansowane zawieszenie i lepsze brzmienie

Nowe Turbo S jest standardowo wyposażone w 400-woltową instalację elektryczną i elektrohydraulicznie sterowany układ Porsche Dynamic Chassis Control, który zmniejsza tendencję do przechyłów bocznych podczas zmiany kierunku jazdy i zwiększa zwinność podczas wchodzenia i wychodzenia z zakrętów. Głównym elementem systemu są połączone krzyżowo, aktywne drążki sprzęgające, w których ciśnienie jest budowane przez przepływ objętości oleju w zależności od sytuacji na drodze.

W rezultacie topowy model serii 911 oferuje jednocześnie większy komfort jazdy, stabilność i zwinność. Dla optymalnej użyteczności na co dzień, elektrohydrauliczny układ PDCC jest dostępny z opcjonalnym systemem podnoszenia przedniej osi, który działa znacznie szybciej niż jego poprzednik dzięki integracji z układem 400 V.

Porsche 911 Turbo S
Porsche 911 Turbo S © Porsche

Nowe 911 Turbo S dostało lekki układ wydechowy z tytanowymi końcówkami, który pozwala nie tylko na redukcję masy, ale i zapewnia niepowtarzalne brzmienie, charakterystyczne tylko dla tej wersji, na co wpływ ma także asymetryczny rozrząd 3,6-litrowego boksera.

Agresywny wygląd

Wariant Turbo S wyróżnia się na tle słabszych odmian szerszymi nadkolami i dodatkowymi otworami wentylacyjnymi. Znajdziemy je w tylnej części bocznej, ale i na tylnym pasie. Dla topowej odmiany zarezerwowano także kontrastujące wstawki w kolorze Turbonite, felgi o specjalnym wzorze z centralną śrubą, jak również owalne końcówki wydechu.

Porsche 911 Turbo S
Porsche 911 Turbo S © Porsche

W kabinie natomiast znajdziemy charakterystyczny zegarek będący częścią pakietu Sport Chrono, perforowaną podsufitkę z mikrofibry czy ozdobne wstawki o strukturze włókna węglowego. Standardowo dostaniemy dwa fotele, ale można domówić tylną kanapę jako bezpłatną opcję w coupe. W kabriolecie tylne miejsca są obligatoryjne.

Więcej szczegółów dotyczących specyfikacji na polski rynek powinniśmy poznać niebawem. Za granicą ceny nowego 911 Turbo S startują od 271 000 euro za coupe i 285 200 euro w przypadku kabrioletu. Pierwsze dostawy powinny ruszyć już na przełomie 2025 i 2026 roku.

  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S
[1/29] Porsche 911 Turbo S Źródło zdjęć: Porsche |

Wybrane dla Ciebie

Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"