Volkswagen Passat © WP Autokult

Pierwsza jazda: Volkswagen Passat – jest i diesel, świat się nie kończy

Mateusz Lubczański
21

Dostępny tylko w nadwoziu kombi, bardziej obły, z jeszcze większym ekranem, bez skrzyni manualnej, ale dalej z silnikiem wysokoprężnym. Nowy Passat już pojawił się w Polsce, a ja miałem okazję się nim przejechać. Czy jest lepiej niż wcześniej? Na pewno – inaczej.

To mocna ewolucja. Ekipa z Volkswagena musiała tak odświeżyć Passata, by nie stracić zaufania stałych klientów, ale też na tyle, by pokazać się z tej nowoczesnej, zelektryfikowanej strony. Passat dostępny będzie tylko w nadwoziu kombi, dłuższym o 14 cm, znacząco zwiększono też rozstaw osi – o 5 cm. Oznacza to, że maluchy na tylnej kanapie mogą wierzgać nogami na wszelkie sposoby. Nie mogę pozbyć się wrażenia, że ten parametr zwiększono po to, by jakoś upchnąć większą baterię z chłodzeniem. O tym jednak za chwilę. Za to bagażnik wzrósł do robiących wrażenie 690 l.

Sama kabina to ukłon w stronę ekranu. Na 15-calowym wyświetlaczu (bazowy ma prawie 13 cali) zmieniamy ustawienia klimatyzacji i praktycznie każdy inny aspekt pojazdu. Nie powiem, by od początku był specjalnie intuicyjny, ale przynajmniej działa już z mniejszym opóźnieniem niż np. w zaprezentowanym ostatnio Mini Cooperze. Do dyspozycji jest wirtualny asystent głosowy - działa, choć z ostateczną oceną poczekam do pełnego testu.

Volkswagen Passat
Volkswagen Passat © WP Autokult

Powróciły za to zwykłe, fizyczne przyciski na kierownicę i była to bardzo wyczekiwana zmiana. Same materiały na desce sprawiają wrażenie tanich. Boczki drzwi wydają się solidniejsze, nie trzeszczą, choć bardzo pracują pod naciskiem. Testowane auto było wyposażone w dodatkowe wyciszenie wnętrza (czyli np. grubsze szyby) i rzeczywiście na autostradzie trudno usłyszeć jakikolwiek szum z boku. Wrażenie psuje jednak szklany dach oraz szum opon. Coś poprawiono, coś pogorszono.

Passat nie będzie oferowany z manualną przekładnią – te czasy, gdy chcieliście "mieć kontrolę nad autem", minęły. Bieg "wbijamy" prawą manetką. Bazową jednostką jest silnik 1,5 l z układem miękkiej hybrydy generujący 150 KM. Sprint do setki zajmuje nieco ponad 9 s. Dla mniej wymagających klientów, którzy nie siedzą na zderzakach i nie poganiają innych kierowców, jest to opcja wystarczająca.

Volkswagen Passat
Volkswagen Passat © WP Autokult

No dobrze, ale apetyt rośnie w miarę jedzenia – Volkswagen zaoferuje też Passata z dwulitrową benzyną w odmianach 204 i 265 KM, z czego ta ostatnia ma napęd na cztery koła. Taką samą pojemność mają jednostki Diesla generujące 122, 150 oraz 193 KM. 4Motion występuje tylko w tej najmocniejszej.

Są też hybrydy plug-in oparte na jednostce 1,5l. Mają 204 i 272 KM. W końcu mają też jakby więcej sensu. Ogniwo o pojemności 19,7 kWh (wartość użyteczna) jest chłodzone, więc może być ładowane z większą mocą. Ze słupka ulicznego będzie to 11 kW, z mocniejszej ładowarki prądu stałego – ok. 50 kW. Volkswagen mówi o zasięgu na prądzie na poziomie 120 km, z doświadczenia z innymi hybrydami określiłbym to raczej na 80 km zasięgu rzeczywistego. Bak takiej wersji pomieści 45 l benzyny.

Co istotne, badanie przeprowadzone przez niemieckie Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu pokazuje, że 95 proc. wszystkich podróży samochodem osobowym w Niemczech jest krótszych niż 50 km, a 99 proc. jest krótszych niż 100 km.

Volkswagen Passat
Volkswagen Passat © WP Autokult

Volkswagen poprawił też zawieszenie – opcjonalny układ DCC ma już dwa zawory, dzięki którym reguluje kolejno twardość i wybieranie nierówności. To pierwszy taki układ na kolumnie MacPhersona. W praktyce oznacza np. mniejsze nurkowanie podczas gwałtownego hamowania i mniejsze przechyły nadwozia przy gwałtownych manewrach. Niestety, mój egzemplarz nie był wyposażony w taki gadżet.

Wspomaganie kierownicy jest mniejsze, niż można by spodziewać się po aucie tej klasy, choć same informacje z układu kierowniczego są mocno wygładzane. Ot, zaprojektowane dla mas.

Ceny bazowej wersji Passata startują z poziomu 163 390 zł, na razie topową odmianą jest Elegance za 193 290 zł, choć nie jest to ostatnie słowo importera. Później pojawi się R-Line i jest duże prawdopodobieństwo, że przebije poziom 200 tys. zł.

  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Passat
[1/21] Volkswagen Passat Źródło zdjęć: WP Autokult |

Wybrane dla Ciebie

Wywiad: Robert Kubica o 24h Le Mans - "Powinni tego zabronić!"
Wywiad: Robert Kubica o 24h Le Mans - "Powinni tego zabronić!"
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Jest nowa droga nad morze. Ekspresówka omija wąskie gardło
Jest nowa droga nad morze. Ekspresówka omija wąskie gardło
Winiety za granicą. Jedziesz na wakacje? Kup wcześniej, żeby nie żałować
Winiety za granicą. Jedziesz na wakacje? Kup wcześniej, żeby nie żałować
Przez Warszawę przeszły dwa żywioły. Na Air|Water pojęcie "za dużo Porsche" jest obce
Przez Warszawę przeszły dwa żywioły. Na Air|Water pojęcie "za dużo Porsche" jest obce
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Oszukują policyjny alkomat. Pamiętaj, co zrobić w razie kontroli
Oszukują policyjny alkomat. Pamiętaj, co zrobić w razie kontroli
W warsztatach kolejne podwyżki - to pewne. Jest najnowsze badanie
W warsztatach kolejne podwyżki - to pewne. Jest najnowsze badanie
Te samochody psują się najczęściej. Polacy je uwielbiają
Te samochody psują się najczęściej. Polacy je uwielbiają
Ruszyła akcja policji. Kierowcy będą kontrolowani w całym kraju
Ruszyła akcja policji. Kierowcy będą kontrolowani w całym kraju
Pierwszy taki sprzęt policji. Posypią się mandaty
Pierwszy taki sprzęt policji. Posypią się mandaty