Oleje silnikowe – jakie są rodzaje

Każdy, kto dba o swoje auto, wie, jak istotne są dobre części, materiały i płyny eksploatacyjne, jak np. olej silnikowy. Laikom mogłoby się wydawać, że olej to kwestia małej wagi, ale każdy doświadczony kierowca wie, że rodzaj zastosowanego oleju ma wielkie znaczenie dla poprawnego działania układu napędowego samochodu. Wybierając dobrej jakości olej, dbasz równocześnie o jego silnik. Czy zastanawiałeś się kiedyś, czym w zasadzie różnią się od siebie oleje silnikowe?

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Źródło zdjęć: © Materiał Partnera

Za co odpowiada olej silnikowy?

Wiesz, po co silnikowi olej? Myślisz pewnie, że służy on do smarowania silnika i jego elementów, w tym umożliwia pracę tłoków i chroni przed zatarciem. Słusznie! Tak właśnie jest, ale nie tylko! Olej silnikowy odpowiada także za oczyszczanie silnika z pyłów, jakie mogą dostawać się do jego wnętrza, a nawet za chłodzenie silnika.

Każdy z olejów silnikowych wykazuje określoną lepkość, która odpowiada jego gęstości. Produkt właściwie dobrany do modelu silnika, pozwala na jego skuteczną ochronę. Lepkość oleju, opisywana jest według klasyfikacji SAE, opracowanej przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych i wyraża się w wartościach np. 5W-30 lub 10W-40. Liczba stojąca przed literą W oznacza lepkość w niskich temperaturach, a druga liczba - w wysokich. Im wyższa jest pierwsza z nich, tym olej jest bardziej gęsty. W polskich warunkach lepiej stosować oleje o niższej wartości, dzięki czemu zimą będą bardziej płynne i ułatwią rozruch silnika. Analogicznie można rozpatrywać drugą wartość, wtedy im wyższa, tym bardziej korzystna. Każdy producent samochodu rekomenduje olej o konkretnych parametrach lepkości do danego silnika. Pamiętaj jednak, że są to jedynie zalecenia określające zwykle najsłabszy olej przeznaczony do niego.

Oleje silnikowe — rodzaje

Wyróżniamy 3 rodzaje olejów silnikowych:

  • mineralne oleje – otrzymywane z rafinowanej ropy naftowej;
  • oleje półsyntetyczne – z surowców mineralnych i pochodnych ropy naftowej;
  • oleje syntetyczne – niezawierające cząstek mineralnych.

Najskuteczniejszą ochronę dla silnika samochodowego zapewniają oleje syntetyczne. Sposób ich produkcji zapewnia efekty, które mają bardzo pozytywny wpływ na pracę silnika. Zwłaszcza jego ruchomych elementów, takich, jak tłoki. Syntetyczny olej silnikowy dużo lepiej niż mineralny chłodzi elementy silnika. W pełni syntetyczny olej silnikowy ma zwykle niską lepkość. Dzięki temu nawet w niskich temperaturach, jest w stanie pokryć większość powierzchni silnika. Zwłaszcza tych elementów, które są najbardziej narażone na mróz.

Poza klasyfikacją SAE stosuje się także typizację Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Silników ACEA, która dzieli oleje na oleje do silników benzynowych (S) i diesli (C). Parametry tych olejów określa się poprzez zestawienie litery S i C z drugą literą lub literą i cyfrą. Każda kolejna litera alfabetu, stojąca na drugim miejscu, oznacza wyższą jakość oleju. Tak możemy rozróżnić oleje do silników benzynowych od SA do SM, a do silników diesla od CA do CJ-4.

Jak wybrać olej do samochodu?

Wybierając olej silnikowy do swojego samochodu, powinieneś przede wszystkim kierować się zaleceniami producenta. O ile kupujesz samochód z salonu, to możesz spokojnie kontrolować jego wymianę i używać zalecanego przez niego oleju. Jednak kupując samochód z drugiej ręki, nie wiesz, jaki olej był używany. Wielu kierowców wówczas za najbezpieczniejsze wyjście uważa stosowanie olejów półsyntetycznych. Jednak nie są one zalecane przez fachowców w sytuacji, gdy wcześniej używany był olej mineralny. Może to prowadzić do rozszczelnienia układu silnika. Dlatego dobrze udać się do serwisu, w którym fachowiec określi stan silnika i będzie w stanie wskazać, jakiego oleju warto używać. Wszystkie ich rodzaje i warianty znajdziesz na https://intercars.pl/szukaj/oleje-silnikowe-301/.

Materiał sponsorowany przez Inter Cars
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało