Odpowiedzialność kierowcy za szkody wyrządzone pasażerom - cz. 1

Poradniki i mechanikaOdpowiedzialność kierowcy za szkody wyrządzone pasażerom - cz. 115.10.2016 19:23
Osoby jadące na narty
Osoby jadące na narty
Źródło zdjęć: © fot. yaniev/depositphotos
Autokult Biznes

Sposób na optymalizację kosztów jeżdżenia autem firmowym jest wiele, ale nie wszystkie warto wcielać w życie. Teoretycznie podwiezienie kogoś za opłatą będzie korzystne: zyska właściciel auta, a pasażer zapłaci mniej niż za taksówkę. Niestety jest to obarczone sporym ryzykiem.

W ostatnim czasie można zaobserwować dynamiczny rozwój różnego typu aplikacji i platform pozwalających obniżyć koszty podróży samochodowych zarówno na krótkich jak i na dłuższych dystansach. Szczególnie popularne są między innymi BlaBlaCar czy Uber, ciągle popularny pozostaje także klasyczny autostop.

Konsekwencje dla przedsiębiorcy

Niestety, niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z konsekwencji jakie mogą ponieść, jeśli ich pasażerowie ucierpią w wyniku zdarzeń zaistniałych na drodze. Sprawy związane z potencjalnymi odszkodowaniami są bardzo poważne, dlatego postanowiliśmy przybliżyć nieco kwestie związane z odpowiedzialnością kierowcy a właściwie przedsiębiorcy.

Temat jest dość rozległy a z punktu widzenia prawa mocno skomplikowany. Dlatego, biorąc też pod uwagę biznesowy charakter artykułów, w niniejszym tekście przyjęliśmy podstawowe założenie, że kierowca to jednocześnie właściciel pojazdu bądź jego posiadacz w oparciu o umowę leasingu czy najmu.

Podstawowa zasada jest taka, że kierowca pojazdu ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone innym osobom w związku z ruchem auta na tzw. zasadzie ryzyka. Dotyczy ona nie tylko pieszych, rowerzystów czy innych uczestników ruchu, którzy mogą ucierpieć w związku z ruchem samochodu, ale również pasażerów znajdujących się w nim. Wyjątek stanowi sytuacja, w której przewożone są osoby "z grzeczności", ale więcej o tym będzie można przeczytać w drugiej części tekstu.

Odszkodowanie na zasadzie regresu

Jeśli przewozimy inne osoby, np. jako kierowcy Ubera czy użytkownicy BlaBlaCar, musimy liczyć się z tym, że w razie szkody możemy zostać przez pasażerów pociągnięci do odpowiedzialności. I to niezależnie od tego, z czyjej winy doszło do wypadku bądź kolizji.

Niestety, nawet jeśli rozmowa podczas dotychczasowej jazdy była bardzo sympatyczna i wynikała z niej szansa na poznanie ciekawych ludzi, prawdopodobieństwo skorzystania z możliwości stworzonej przez polskie prawo jest duże. Daje bowiem okazję do uzyskania określonych korzyści.

Wystarcza zatem sam fakt, że przewożone osoby zostały poszkodowane wskutek uczestnictwa pojazdu w ruchu. Z punktu widzenia kierowcy warto tutaj pamiętać o pewnej "furtce". Jeżeli inny uczestnik sytuacji drogowej byłby współwinny zdarzenia, a my naprawiliśmy szkodę wyrządzoną naszemu pasażerowi, możemy dochodzić od niego odpowiedniego odszkodowania na zasadzie regresu.

Mgła, deszcz, awaria samochodu

Od wspomnianych zasad są wyjątki. Jednocześnie trzeba od razu trzeba zastrzec, że powoływanie się na którykolwiek z nich będzie w praktyce niezwykle trudne. Oto jeden z przykładów. Odpowiedzialność kierowcy jest wyłączona, jeśli wypadek bądź kolizja zostały spowodowane w wyniku siły wyższej czyli zdarzenia "zewnętrznego i nieprzewidywalnego", któremu nie można było zapobiec.

Katalog takich zdarzeń pozostaje otwarty, choć w praktyce nie ma ich zbyt wiele. Przykładowo, za siłę wyższą mogą zostać uznane nadzwyczajne, niewystępujące zwykle w Polsce zjawiska atmosferyczne takie jak tornado.

Niestety, co do zasady trudne warunki atmosferyczne takie jak mgła, intensywny deszcz, gołoledź czy lód już takiej szansy nie dają. Siły wyższej nie stanowi również niespodziewana awaria pojazdu, którym podróżujemy. Stąd przewożąc inne osoby musimy szczególnie pamiętać o odpowiednim stanie środka lokomocji.

Piotr Grzelczak

Specjalista w zakresie doradztwa dla branży automotive, pracował między innymi dla producentów podzespołów samochodowych oraz sektora nowych technologii i e-biznesu. Od blisko 10 lat radca prawny, obecnie prowadzi własną praktykę, doświadczenie zdobywał w jednej z największych polskich kancelarii prawniczych – Domański Zakrzewski Palinka. Zajmuje się kwestiami związanymi z regulacjami wewnątrzkorporacyjnymi, prawem pracy, kontraktami handlowymi oraz ochroną danych osobowych. GFP Legal to nowoczesna kancelaria prawna świadcząca usługi prawne dla biznesu. Wspiera w ramach bieżącej działalności i pomaga w realizacji nowych projektów. Stara się mówić o sprawach prawnych prostym językiem i proponuje praktyczne rozwiązania trudnych problemów.

Piotr Grzelczak

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)