Odcinkowy pomiar prędkości na S8. Będzie nowy "kombajn" do wystawiania mandatów

S8 będzie pierwszą w Polsce drogą ekspresową objętą odcinkowym pomiarem prędkości. Taki system nadzoru na autostradzie A1 zaowocował tysiącami mandatów. Zestawy na "ósemce" mają ruszyć jesienią.

Zwolnienie przed początkiem i końcem odcinka pomiaru nic nie da. Liczy się średnia prędkośćZwolnienie przed początkiem i końcem odcinka pomiaru nic nie da. Liczy się średnia prędkość
Źródło zdjęć: © GDDKiA
Tomasz Budzik

Jak informuje Główny Inspektorat Transportu Drogowego, zestawy do odcinkowego pomiaru prędkości zostaną zainstalowane na dwóch odcinkach S8. Pierwszy, o długości ok. 12 km, powstanie pomiędzy węzłem Łabiszyńska a węzłem Piłsudskiego (Marki), czyli po północno-wschodniej stronie Warszawy. Drugi, o długości ok. 5 km, będzie pracował pomiędzy węzłem Konotopa a węzłem Bemowo (ul. Lazurowa) – po zachodniej stronie stolicy. Obydwa zestawy będą sprawdzały średnią prędkość kierowców dla obydwu kierunków jazdy.

Wybór miejsc nie jest przypadkiem. GITD podaje, że decyzja została poprzedzona analizą bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz kilkoma wizjami lokalnymi. O lokalizacji odcinków, które zostaną objęte dozorem, zdecydowała częstotliwość dochodzących na tych odcinkach S8 wypadków. Nie bez znaczenia był również fakt, że zestawy do pomiaru średniej prędkości będzie można zainstalować na już istniejącej infrastrukturze drogowej.

Wykonawca systemu ma do końca października 2021 r. zbudować i uruchomić obydwa systemy. Zastosowane tam kamery mają zapewniać wysokiej jakości zdjęcia zbyt szybko jadących pojazdów i możliwość skutecznego działania także w nocy. Urządzenia będą identyfikować również pas ruchu, po którym będzie poruszał się kierowca łamiący przepisy.

Końcem stycznia 2021 r. na objętych pracami odcinkach autostrady A1 pomiędzy Częstochową a Łodzią uruchomiono dwa zestawy do odcinkowego pomiaru prędkości. Efekt był porażający. W ciągu pierwszej doby działania pierwszego z nich urządzenia zarejestrowały 1300 przypadków łamania limitu. Później tempo zwolniło, ale wystarczyło 6 tygodni, by "wpadło" 41 tys. kierowców. Dla porównania, w całym 2020 roku 28 działających wówczas zestawów do odcinkowego pomiaru średniej prędkości zarejestrowało 129 tys. naruszeń.

Koszt inwestycji wyniesie niespełna 4 mln zł. Po skali naruszeń rejestrowanych na autostradzie A1 można wnioskować, że pieniądze te szybko zwrócą się za sprawą łamiących ograniczenia kierowców.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"