6h Spa-Francorchamps © Autokult | Szymon Jasina

Takich tłumów nie było nigdy. Sport, który stał się hitem

Szymon Jasina

Wyścig WEC w Spa-Francorchamps zostanie zapamiętany przez pryzmat zaskakującej decyzji sędziów o przedłużeniu ścigania. Jednak zarówno akcja na torze, jak i to co się działo w jego okolicy, pokazały, że możemy się cieszyć z jednego z najwspanialszych okresów w historii tej dyscypliny motosportu.

Porsche walczące z Ferrari w trakcie 6-godzinnego wyścigu na jak zawsze niesamowitym torze Spa-Francorchamps. Do tego niezłe tempo Cadillaca i Toyoty, niewiele gorsze Alpine, BMW, Lamborghini i Peugeota. To stawka, jakiej chyba nie było nigdy w wyścigach długodystansowych, a na pewno w ich nowszej historii. Stworzenie klasy hypercar było strzałem w dziesiątkę.

Zmagania i emocje na torze to oczywiście najważniejszy, ale niejedyny aspekt całego wyścigu. Fakt, że udział w mistrzostwach bierze tyle zespołów i znanych marek to sam w sobie ogromny magnes na kibiców. Efekt? Na belgijskim torze w dniu wyścigu pojawiło się blisko 90 tys. osób. Mało która dyscyplina sportowa przyciąga tylu widzów i jest to wynik porównywalny już z Formułą 1.

6h Spa-Francorchamps
6h Spa-Francorchamps © Getty Images | Kristof Vermeulen

Takie legendy wyścigów długodystansowych jak Porsche i Ferrari rozbudzają wyobraźnię. Sami ci producenci samochodów mają tak liczne grona fanów, że już one przyciągają tłumy na wyścigi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Porsche Panamera - to miał być prototyp

Aktualne zasady WEC dają też różne możliwości. Z jednej strony Ferrari czy Toyota stworzyły swoje samochody od podstaw, z drugiej inne zespoły korzystają z konstrukcji dostarczanych przez zewnętrznych konstruktorów. I tak np. Porsche korzysta z projektu firmy Multimatic, a za prowadzenie zespołu fabrycznego odpowiada amerykańska legenda - Penske. To pozwala obniżyć koszty, a przy tym korzystać z doświadczenia wyścigowych wyjadaczy.

6h Spa-Francorchamps
6h Spa-Francorchamps © Getty Images | Kristof Vermeulen

Wbrew obaw pojawiających się przed sezonem 2024, FIA udało się doprowadzić do tego, aby Ferrari i Toyota nie nie deklasowały rywali. Co więcej, to właśnie Porsche po trzech pierwszych wyścigach zdecydowanie prowadzi w klasyfikacji generalnej. Ekipa #6 w składzie Kévin Estre, André Lotterer i Laurens Vanthoor jest liderem, mając na swoim koncie zwycięstwo i dwa drugie miejsca. Wiceliderem jest również Porsche - prywatna ekipa Jota #12, która odniosła niespodziewane zwycięstwo w Spa-Francorchamps.

Co więcej - w klasie GT3, która po zmianach też stała się znacznie bardziej zróżnicowana pod względem konstrukcji, również mamy zaciętą walkę. W Spa do ostatnich momentów była ona pełna rywalizacji i dramatów, ale podobnie jak w hypercarach ostatecznie dwa pierwsze miejsca przypadły Porsche. W GT3 w stawce mamy Astona Martina, BMW, Corvette, Forda, Ferrari, Lamborghini, Lexusa i Porsche.

6h Spa-Francorchamps
6h Spa-Francorchamps © Autokult | Szymon Jasina

To wszystko jest świetną zapowiedzią tego, co będzie się działo podczas 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Najlepsi kierowcy, legendarne zespoły i wyrównana stawka oznaczają, że w połowie czerwca czeka nas niesamowite widowisko. Czy Ferrari obroni tytuł? Może Porsche wróci na szczyt? Albo Toyota będzie kontynuowała sukcesy wcześniejszych lat? A może ktoś inny dołączy do walki o zwycięstwo? W 2023 r. rywalizacja była zaskakująco wyrównana i w pewnym momencie wydawało się, że każda ze startujących w hypercarach konstrukcji ma szasnę na wygraną.

Relację z 24-godzinnego wyścigu w Le Mans będziecie mogli śledzić na Autokulcie.

6h Spa-Francorchamps
6h Spa-Francorchamps © Getty Images | Kristof Vermeulen
Wybrane dla Ciebie
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku