Niemcy inwestują w Nysie. Powstanie fabryka elementów dla aut VW 

Blisko 1,7 mld euro zainwestują firmy, zamierzające wybudować w Nysie fabrykę elementów niezbędnych do produkcji samochodów o napędzie elektrycznym. Nowy zakład stworzy około 900 miejsc pracy.

Volkswagen Osnabrück. Fabryka w Nysie może nie będzie tak duża, ale na pewno ważnaVolkswagen Osnabrück. Fabryka w Nysie może nie będzie tak duża, ale na pewno ważna
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | VW
Tomasz Budzik

Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna poinformowała o nowej inwestycji na swoim terenie. Za około 1,7 mld euro powstanie fabryka materiałów katodowych do akumulatorów wykorzystywanych przez pojazdy elektryczne. Na inwestycję zdecydowały się dwie firmy. Pierwsza z nich to belgijski Umicore, europejski lider tej branży, który od 2021 r. ma w Radzikowicach zakład zatrudniający 400 osób. Drugim inwestorem jest PowerCo – niemiecka firma produkująca akumulatory na potrzeby Volkswagena.

Jak podkreślają przedstawiciele WSSE, fabryka będzie zatrudniała znaczną liczbę polskich pracowników, mogących pochwalić się wysokimi kwalifikacjami, absolwentów studiów o kierunkach technicznych. Jednym z czynników decydujących o inwestycji było zaś położenie Nysy – blisko Czech i Niemiec. Pozwoli to na obniżanie kosztów logistycznych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

BMW M2 - nie można świrować całe życie

Budowa nowej fabryki ma zacząć się jeszcze przed końcem 2023 r. Jej otwarcie przewidziano na przełom 2026 i 2027 r. Polska inwestycja jest częścią większego planu.

Jak informuje Automotive News Europe, wyceniana na 2,9 mld euro spółka joint venture firm Umicore i PowerCo będzie nosiła nazwę Ionway. Władze Volkswagena zadeklarowały, że do końca drugiej dekady XXI wieku roczna zdolność produkcyjna Ionwaya ma wynieść 160 GWh. To wystarczająca liczba baterii, by wyposażyć 2,2 mln samochodów osobowych.

Materiały katodowe stanowią obecnie do 50 proc. ceny produkcji baterii trakcyjnych. 24 proc. to koszty produkcji, 12 proc. to materiały anodowe, 7 proc. przypada na separatory, 4 proc. na elektrolit, a pozostałe 3 proc. na inne koszty.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀