Samochody używaneMercedes-BenzUżywany Mercedes SLK R170 - typowe awarie i problemy

Używany Mercedes SLK R170 - typowe awarie i problemy

Mercedes-Benz SLK R170
Mercedes-Benz SLK R170
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Mercedes
Artur Kuśmierzak
23.07.2012 21:30, aktualizacja: 30.03.2023 09:57

W latach 90. w niemieckich salonach Mercedesa ustawiały się za nim kolejki, w Polsce był niestety tylko odległym marzeniem. Po latach dostępny jest niemal dla wszystkich. O jakim modelu niemieckiej marki mowa? Oczywiście o SLK R170. Wiatr we włosach za przyzwoitą cenę? Czemu nie!

Historia modelu

Mercedes-Benz SLK R170
Mercedes-Benz SLK R170© mat. prasowe / Mercedes

Nowy model pod kryptonimem SLK trafił na rynek w 1996 roku i miał tę przewagę nad roadsterami swojej klasy, że był wyposażony w twardy, elektrycznie składany dach. Już w 2000 roku w salonach pojawiła się jego nieco odmłodzona wersja po faceliftingu. Zmieniono między innymi zderzaki, a na bocznych lusterkach wylądowały kierunkowskazy.

Od tego czasu roadster oferowany był jeszcze do 2004 roku, kiedy to jego miejsce zajęła kolejna generacja oznaczona symbolem R171. Co ciekawe, ta sama płyta podłogowa R170 została wykorzystana do skonstruowania Chryslera Crossfire, który był produkowany od 2003 do 2008 roku.

Silniki

  • R4 2,0 (136 KM) SLK 200
  • R4 2,0 Kompresor (163-192 KM) SLK 200 Kompressor
  • R4 2,3 Kompresor (193-197 KM) SLK 230 Kompressor
  • V6 3,2 (218 KM) SLK 320
  • V6 3,2 (354 KM) SLK 32 AMG

Który silnik warto wybrać? Na pewno najmniej ryzykowne są wersje bez kompresora, czyli 2,0 i 3,2 l. Jednak ta pierwsza jest trochę za słaba jak na auto o sportowym charakterze, SLK 200 pierwszą setkę osiąga dopiero po 10,3 s. Znacznie lepiej z samochodem radzi sobie motor V6, który w wersji SLK 320 katapultuje auto od zera do 100 km/h w 6,9 s, a w przypadku odmiany AMG jedynie w 5,2 s.

Niestety utrzymanie roadstera z silnikiem V6 pod maską to nie lada wyzwanie, oprócz częstych wizyt na stacji benzynowej musimy być jeszcze finansowo przygotowani na ewentualną wymianę awaryjnych cewek zapłonowych.

Najlepszym kompromisem pomiędzy wysokim spalaniem a przyzwoitymi osiągami są jednostki napędowe z kompresorem. Polecam przede wszystkim mocniejszą wersję SLK 230 Kompressor. Ma więcej mocy i lepsze przyśpieszenie od 200 Kompressor przy niewiele większym spalaniu, jest też znacznie bardziej trwała. Przy zakupie powinniśmy jednak zwrócić uwagę na kondycję kompresora, który czasem bywa dość zawodny.

Mercedes-Benz SLK R170
Mercedes-Benz SLK R170© mat. prasowe / Mercedes

Dane techniczne

Zarówno w przednim, jak i w tylnym zawieszeniu zdecydowano się na układ wielowahaczowy. Do wyboru są 3 przekładnie: 5- i 6-biegowa ręczna lub 5-stopniowa automatyczna. W testach zderzeniowych Euro NCAP Mercedes SLK R170 otrzymał 4 gwiazdki i przez wiele lat był uznawany za jeden z najbezpieczniejszych roadsterów.

Awaryjność

Co najczęściej ulega awarii w niemieckim aucie? Przede wszystkim mosty napędowe, które po tylu latach ekstremalnej eksploatacji mogą już wymagać natychmiastowej ingerencji mechanika. Warto dokładnie sprawdzić ich stan przed zakupem SLK R170.

Mercedes-Benz SLK R170 Wnętrze
Mercedes-Benz SLK R170 Wnętrze© mat. prasowe / Mercedes

Sporadycznie zdarzają się również takie usterki jak: awarie czujników, uszkodzenie przepływomierza, defekt maty grzewczej fotela kierowcy czy silniczka krokowego biegu jałowego. Użytkownicy Mercedesa SLK R170 narzekają też na łuszczący się lakier, na wewnętrznych plastikach. Zdarzają się również problemy z pompką centralnego zamka.

W niektórych egzemplarzach zacina się mechanizm składania dachu. Nie jest to co prawda popularny problem, ale lepiej sprawdzić jego działanie przed zakupem. Zalecam też dokładną kontrolę konstrukcji pod kątem wycieków - spotykane są przypadki uszkodzenia różnego rodzaju uszczelniaczy. Jeśli trafi się egzemplarz z większym przebiegiem, będziemy zmuszeni zainwestować w generalny remont zawieszenia.

Mercedes-Benz SLK R170
Mercedes-Benz SLK R170© mat. prasowe / Mercedes

Naszym zdaniem

Ze względu na wysoką trwałość konstrukcji samochód nie sprawia większych problemów w eksploatacji, a większość awarii to drobnostki. Od czasu do czasu może oczywiście dojść do uszkodzenia czegoś poważniejszego, ale po dokonaniu droższej naprawy na dłuższy czas będziemy mieli spokój.

Najtańsze egzemplarze kosztują około 5000-10 000 zł, te lepiej omijać szerokim łukiem. Jeśli chcemy mieć pewność, że kupowane auto jest w dobrym stanie, powinniśmy przeznaczyć na nie od 17 000 do 34 000 zł w zależności od rocznika i wersji silnikowej. Co najbardziej urzeka w tym modelu? Elektrycznie składany hard top, dobre własności jezdne, sportowe osiągi i atrakcyjny wygląd. Ten samochód nawet dziś przyciąga uwagę zarówno kobiet, jak i mężczyzn.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)