Mercedes S73 T AMG sułtana Brunei jest jak pagani zonda w rodzinnym przebraniu

Gdy padnie hasło „szybkie, rodzinne kombi”, większość osób bez ogródek wskaże na produkty Audi, okraszone literami RS z dopiskiem Avant. A co jeśli mamy ochotę na coś bardziej oryginalnego, a do tego pod maską ma pracować potwór? Sułtan Brunei w połowie lat 90 miał właśnie taki kaprys. I tak powstał Mercedes S73 T AMG. A raczej 10 mercedesów.

Mercedes nigdy nie produkował seryjnie Klasy S w nadwoziu kombi. Jednak gdy ktoś dobrze zapłaci...Mercedes nigdy nie produkował seryjnie Klasy S w nadwoziu kombi. Jednak gdy ktoś dobrze zapłaci...
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Filip Buliński

Możesz być kolekcjonerem na 2 sposoby. Pierwszy – chcesz, żeby dane auta stały u ciebie w garażu, albo drugi – producent chce, żeby jego modele stały u ciebie w garażu. Nawet jeśli ich seryjnie nie produkuje. Bohaterem zbiorowym drugiego scenariusza jest rodzina królewska Brunei. Władcy tego niewielkiego azjatyckiego kraju słyną z wysublimowanego gustu motoryzacyjnego oraz, jak widać, zamiłowania do nadwozi kombi.

To właśnie na ich zamówienie powstało 7 sztuk Ferrari 456 GT Venice (5-drzwiowe kombi), z czego do Brunei trafiło 6 z nich. W 1996 roku Sułtan Hassanal Bolkiah zapragnął monstrualnego kombi z trójramienną gwiazdą na masce. Plotki głoszą, że głowa Brunei zamówiła pierwotnie 15 egzemplarzy, ostatecznie sułtan kupił 10, a w sumie powstało 18.

Mercedes nigdy nie produkował seryjnie Klasy S W140 (ani żadnej innej jej generacji) w nadwoziu kombi, dlatego modyfikacjami zajęło się AMG. Ponieważ auto wciąż za mało wyróżniało się z tłumu, S-ka otrzymała pas przedni od wersji coupe. Najważniejsze jednak jest to, co znalazło się pod maską. Niemiecki tuner umieścił tam bowiem 7,3-litrową, 12-cylindrową bestię M297, która gościła m.in. w Pagani Zondzie C12 S 7.3.

Silnik generował szalone 565 KM oraz 740 Nm maksymalnego momentu obrotowego i rozpędzał 2,5-tonowego kolosa do 100 km/h w nieco ponad 5 sekund. Prędkościomierz zatrzymywał się dopiero na 320 km/h. Moc kierowana była tylko na tylne koła, za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni automatycznej.

Zmiany nie skończyły się oczywiście na silniku. Tuner zadbał także o odpowiednie hamulce, zawieszenie, układ wydechowy czy specjalne dodatki wewnątrz. A w razie, gdyby sułtanowi Brunei znudziła się 12-tłokowa symfonia, do jego dyspozycji był także prestiżowy system audio.

Wyjątkowe zamówienie oznaczało też wyjątkowo duże pieniądze. Każdy z 10 Mercedesów S73 T AMG miał kosztować ok. 1 mln marek niemieckich (Ferrari F40, kilka lat wcześniej, kosztowało wcześniej ok. 444 tys. marek). Może kiedyś sułtan odsprzeda jednego?

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów