Maximum extremum – Gemballa 911 GTR 600 Biturbo Le Mans (1996)

Był już Väth, był Ruf, więc dziś czas na kolejne auto, które można zaliczyć do tuningowych youngtimerów – Gemballa 911 GTR 600 Biturbo Le Mans z 1996 roku.

Maximum extremum – Gemballa 911 GTR 600 Biturbo Le Mans (1996)
Olgierd Lachowski

31.01.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:14

W połowie lat 90. ubiegłego wieku, obok Koenig-Specials, Gemballa był chyba znany z najbardziej radykalnych wersji drogich sportowych samochodów. Co prawda tuner ten miał na swoim koncie parę modeli Ferrari i BMW, ale głównym źródłem dochodu były zmutowane Porsche. Jednym z takich aut jest to widoczne na zdjęciach.

Gemballa 911 GTR 600 Biturbo Le Mans fot.1
Gemballa 911 GTR 600 Biturbo Le Mans fot.1

W 1996 roku w produkcji znajdowało się ostatnie Porsche 911 Turbo z silnikiem chłodzonym powietrzem. 3,6-litrowy „bokser” z dwiema turbosprężarkami wytwarzał 408 KM mocy przy 5750 obr./min i 540 Nm momentu obrotowego przy 4500 obr./min. Samochód rozpędzał się do 100 km/h w 4,10 s i osiągał prędkość 290 km/h.

Turbo miało napęd na wszystkie koła, który zapewniał dużą stabilność wozu nawet w najtrudniejszych warunkach. W wielu testach dziennikarze podkreślali, że wielką zaletą 911 Turbo jest jego wszechstronność, że auto daje się spokojnie prowadzić nawet w normalnym ruchu miejskim. Taki właśnie samochód posłużył za bazę do zbudowania bolidu widocznego na fotografiach.

Zakład Uwe Gemballi pozostawił napęd na 4 koła, ale w reszcie Porsche zaszło sporo zmian.

Silnik dostał potężnego kopa, dzięki większym turbosprężarkom, które w połączeniu z wydajniejszymi chłodnicami powietrza doładowującego ładowały z większym ciśnieniem. Zmodyfikowano układ wydechowy zastępując seryjne „katalizatory” urządzeniami wykorzystywanymi w sporcie. Jednostka M64.60 była wdzięcznym obiektem do tuningu, więc nie było problemu z wyduszeniem 600 KM mocy i aż 720 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Gemballa 911 GTR 600 Biturbo Le Mans fot.3
Gemballa 911 GTR 600 Biturbo Le Mans fot.3

Większa moc wymagała zmiany sprzęgła na wyścigowe, ale manualna 6-biegowa skrzynia ostała się bez żadnych przeróbek. Tuner zdecydował się na użycie układu hamulcowego Brembo pochodzącego z ówczesnego Porsche 911 GT2 RSR.

Sprawy napędu i hamulców zostały załatwione, zatem można było zająć się aerodynamiką. W tym przypadku Gemballa skorzystał zarówno z części pochodzących z jej własnego arsenału spojlerów, jak np. tylne skrzydło, jak i elementów z Porsche 911 GT2 RSR takich, jak poszerzenia błotników czy pokrywa silnika (podobna do tej z ulicznego 911 GT2). Tylny spojler i przednie „listki” na zderzaku wykonano z Kevlaru, natomiast pozostałe części bodykitu z włókna węglowego.

Poszerzenie auta pozwoliło na montaż szerokich 18-calowych felg BBS, które do tego miały większy rozstaw (kół), co z kolei przekładało się na większą przyczepność mechaniczną podczas jazdy po łukach.

Ostatnim etapem prac było „odchudzenie” samochodu, który jako seryjne 911 Turbo ważył 1500 kg. Aby zmniejszyć masę wymieniono pokrywę bagażnika i drzwi na kompozytowe, przy okazji zmieniając światła przednie z normalnych na te widoczne na fotografiach (ale można było również zamówić auto z niezmienionymi reflektorami). Tylne boczne szybki i tylną szybę ze szkła zastąpiły ich odpowiedniki z Makrolonu[sup]®[/sup]. Z kabiny wyrzucono tylną kanapę i część tapicerki, a w zamian wstawiono klatkę bezpieczeństwa. Również przednie fotele uległy wymianie - na wyścigowe „kubełki”. Kuracja zadziałała i auto „schudło” aż o 350 kg!

W ten sposób spokojnie wyglądające, a przy tym szybkie Porsche 911 Turbo zmieniło się we wrzeszczącego i ekstremalnego sportowca. Przerobiony bolid od 0 do 100 km/h przyspieszał w 3,70 s i osiągał prędkość 325 km/h.

Gemballa 911 GTR 600 Biturbo Le Mans fot.2
Gemballa 911 GTR 600 Biturbo Le Mans fot.2

W 2008 roku widoczny na zdjęciach, jeden z pięciu wyprodukowanych egzemplarzy został wystawiony na sprzedaż na aukcji. Przed nią dokonano pomiaru czasu przejazdu na ¼ mili na torze Santa Pod (Wielka Brytania) uzyskując czas 11,40 s.

Wartość samochodu po tuningu Gemballa ocenił na ok. 173 000 funtów.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: B6, M64.60
  • Ustawienie: Z tyłu, wzdłużnie
  • Rozrząd: SOHC, 2 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3600 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 600 KM przy 7000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 166,67 KM/l (seryjny – 113,33 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 720 Nm przy 5500 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane Brembo, średnica 380 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane Brembo, średnica 320 mm
  • Koła przednie: 8,0 x 18\ BBS
  • Koła tylne: 11,5 x 18\ BBS
  • Opony przednie: 225/40 R 18 Yokohama AVS Sport
  • Opony tylne: 285/30 R 18 Yokohama AVS Sport

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1150 kg
  • Stosunek masy do mocy: 1,92 kg/KM (seryjny – 3,68 kg/KM)
  • Długość: 4300 mm
  • Szerokość: 1980 mm
  • Wysokość: 1270 mm
  • Rozstaw osi: 2270 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,70 s
  • Czas przejazdu 402,34 m ze startu stojącego: 11,40 s
  • Prędkość maksymalna: 325 km/h

Koszty:

  • Cena auta po tuningu: 173 000 funtówblock position=\inside8286/block

Źródło: autowp (foto)

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)