Martin Winterkorn rezygnuje ze stanowiska prezesa grupy Volkswagen AG [aktualizacja]

Niedługo po złożeniu oficjalnego oświadczenia w sprawie oszustwa związanego z silnikami TDI jakie wyszło na jaw kilka dni temu, prezes Grupy Martin Winterkorn złożył rezygnację ze stanowiska.

Obraz
Marcin Łobodziński

Jeszcze nie tak dawno prof. Dr Martin Winterkorn, prezes grupy Volkswagen AG świętował odejście Ferdinanda Piëcha z zarządu i przejęcie władzy w najpotężniejszym koncernie motoryzacyjnym świata – takim miał się stać Volkswagen na koniec tego roku, liczący na zdobycie pierwszego miejsca w rankingach globalnej sprzedaży samochodów. Nie minęło pół roku i już rezygnuje ze stanowiska. Oczywiście nie dlatego, że sobie nie radzi, ale jest to powiązane z aferą dotyczącą silników TDI w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie. Martin Winterkorn złożył oświadczenie w tej sprawie wyrażając głębokie ubolewanie nad zaistniałą sytuacją. Oświadczył, że prowadzone jest śledztwo, które ma charakter priorytetowy, oraz że w przyszłości Volkswagen nie będzie powiązany z jakąkolwiek manipulacją. Wyniki śledztwa będą jawne dla klientów i opinii publicznej.

Niedługo po tym oświadczeniu złożył rezygnację w porozumieniu z radą nadzorczą, która miała na piątek zaplanowane zebranie, na którym jak donoszą zachodnie media i tak Winterkorn miał być odwołany. Zdaniem Winterkorna jego odejście to pierwszy ruch na drodze do odświeżenia wizerunku marki i nowego startu. Sam poczuwa się do odpowiedzialności jako prezes, choć w czasie gdy zaistniała sytuacja związana z aferą, był jeszcze dyrektorem generalnym Grupy VW. Jednocześnie przyznał, że on sam nie ma sobie osobiście nic do zarzucenia w tej sprawie. Prawdopodobnie nie wiedział o niczym. Ciekawe co wiedział na ten temat jego poprzednik Ferdinand Piëch?

Przewodniczący rady nadzorczej Volkswagena Berthold Huber zapowiedział, że nie podejmie decyzji o następcy Winterkorna do piątku, ale media niemieckie przewidują już, że zastąpi go Matthias Mueller, prezes Porsche i tym samym dojdzie symbolicznie do tego, do czego nie doszło kilka lat temu – przejęcia całej grupy przez Porsche.

Więcej na temat afery związanej z silnikami Diesla TDI znajdziecie w artykule: Volkswagen oszukiwał w USA na normach emisji spalin.

[aktualizacja 25 września]

Prezydium rady nadzorczej Volkswagen AG, które obradowało w środę przyjęło rezygnację Martina Winterkorna i potwierdziło jego wcześniejsze słowa, że "...nie wiedział o manipulowaniu wynikami badań". Jednocześnie "jego gotowość do poniesienia odpowiedzialności, a tym samym wysłanie wyraźnego sygnału do przedsiębiorstwa i opinii publicznej, zostały przyjęte przez prezydium z największym szacunkiem".

[aktualizacja 5 października]

Niedawno informowaliśmy Was o rezygnacji Martina Winterkorna z funkcji prezesa Grupy Volkswagena, ale agencja Reuters donosi, że Winterkorn nie ustąpił ze wszystkich piastowanych w grupie stanowisk. Przede wszystkim pozostaje CEO rodzinnego holdingu Porsche Automobil Holding SE, który kontroluje znaczną część udziałów. Ponadto pozostaje prezesem Audi, Scanii oraz niedawno utworzonej grupy Truck & Bus. Zdaniem niektórych, jego obecność nie tylko nie otworzy „nowej drogi dla Volkswagena”, ale będzie szkodliwa dla niemieckiego giganta. Tymczasem sam Volkswagen umywa ręce i twierdzi, że to do rad nadzorczych poszczególnych marek należą dalsze decyzje o jego przyszłości. Obecność Winterkorna w Grupie VW pozostaje na chwilę obecną w pewnym sensie zagadkowa, ale media zachodnie donoszą, że po części jest to związane z zawiłą strukturą koncernu i zależnościami pomiędzy Porsche SE, a Volkswagenem, a także z przyszłymi świadczeniami emerytalnymi i korzyściami majątkowymi jakie niesie za sobą obecność Winterkorna w koncernie.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km