Mała rzecz, a cieszy – MTM S6 Stufe 1 (2013)

MTM pokazało właśnie nowe Audi S6 z porządnie wzmocnionym silnikiem. Ponad 100-konny wzrost mocy osiągnięto za pomocą bardzo prostego zabiegu. Teraz niemiecki sedan rozpędza się do 290 km/h.

MTM S6 Stufe 1 fot.1MTM S6 Stufe 1 fot.1
Olgierd Lachowski

Audi A6 to elegancko wyglądający sedan klasy wyższej średniej, który w wersji S6 prezentuje się przy okazji całkiem sportowo. Różnica między dowolnym A6 a S6 nie ogranicza się jednak tylko do wyglądu. W wersji z „S” w nazwie montowany jest 8-cylindrowy widlasty silnik z doładowaniem. Jednostka napędowa ma 4 litry objętości skokowej, bezpośredni wtrysk paliwa i dwie turbosprężarki w układzie równoległym.

Obraz

420 KM mocy przy 5500-6400 obr./min i 550 Nm momentu obrotowego w przedziale od 1400 do 5200 obr./min gwarantują fabrycznemu autu dobre osiągi. Prawdę mówiąc, „dobre osiągi” to za mało powiedziane, bo przyspieszenie od 0 do 100 km/h (według danych katalogowych) w 4,60 s trzeba uznać za wynik bardzo dobry. A wynosząca 250 km/h prędkość maksymalna też jest ograniczana elektronicznie.

Na czas przyspieszania do setki wpływ ma nie tylko silnik, ale też 7-biegowa zautomatyzowana dwusprzęgłowa skrzynia S-tronic i napęd na wszystkie koła quattro.

Jak już wspomniałem w jednym z wcześniejszych tekstów, tuning samochodów z silnikiem turbo często ogranicza się tylko do wymiany elektroniki nim sterującej. Tak właśnie jest w przypadku modyfikacji tej S-szóstki. Technicy MTM zmienili tylko ECU i to dało efekt w postaci wzrostu mocy do 555 KM i momentu obrotowego do 700 Nm. Maksymalne wartości obu parametrów dostępne są w tych samych przedziałach obrotów co w wozie fabrycznym.

Obraz

Zaskakiwać może to, że tuner nie zmienił nawet wtryskiwaczy paliwa na wydajniejsze. Świadczy to też o tym, że Audi zainstalowało elementy mające duży zapas wydajności.

Samochód przed przeróbkami i po nich przeszedł testy przyspieszeń. Przeprowadziło je MTM. Według pomiarów wersji seryjnej sprint do setki zajmował 4,90 s, a odmianie z podkręconym motorem 4,20 s. Z kolei 200 km/h normalny wóz osiągał po 16,60 s, a po tuningu ta sama prędkość jest uzyskiwana po 13,90 s. Prędkość maksymalna 555-konnego Audi wynosi 290 km/h, ale wydaje się, że jest ona regulowana ogranicznikiem, bo prawdopodobnie auto seryjne osiąga podobny wynik, a przecież dodatkowe 135 KM powinno mieć pozytywny wpływ na ten parametr.

Obraz

Do wzmocnionego silnika ekipa z Wettstetten dokłada swój układ wydechowy, który jednak nie ma żadnego wpływu na osiągi jednostki napędowej, zapewnia tylko sportowe brzmienie.

Tuner zajął się też nastawami zawieszenia. Przód Audi został obniżony o 25 mm, a tył o 20 mm. Zmiany te uzyskano dzięki wymianie modułu elektronicznego nadzorującego gazowe zawieszenie w S6.

Karoseria sedana z Ingolstadt jest całkowicie fabryczna, a jedyne, co zdradza, że auto zawitało do warsztatów MTM, to większe koła. Mechanicy założyli 20-calowe felgi Bimoto o szerokości 9,0” na każdą z piast. Tuner nie podaje rozmiarów opon dobranych do obręczy.

Obraz

Aby cieszyć się dokładnie takim autem jak widoczne na zdjęciu, trzeba dysponować gotówką w wysokości 15 256 euro. Suma obejmuje koszty montażu poszczególnych części, ale nie zawiera ceny opon.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3993 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 555 KM przy 5500-6400 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 138,99 KM/l (seryjny – 105,18 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm przy 1400-5200 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
  • Typ napędu: na wszystkie koła quattro

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 9,0 x 20” Bimoto
  • Koła tylne: 9,0 x 20” Bimoto

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1970 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,55 kg/KM (seryjny – 4,69 kg/KM)
  • Długość: 4931 mm
  • Szerokość: 1874 mm
  • Wysokość: 1420 mm (- 20 mm)
  • Rozstaw osi: 2916 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,20 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 13,90 s
  • Prędkość maksymalna: 290 km/h
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/8] Źródło zdjęć: |

Źródło: MTM

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem, czy całoroczne sprawdzą się latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne sprawdzą się latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam