Kolejny producent rezygnuje z Paryża. Rola targów motoryzacyjnych stoi pod znakiem zapytania

Po gorących pokazach na salonie samochodowym w Genewie, niektóre marki zmniejszają tempo i wycofują się z obecności na zbliżającej się, paryskiej imprezie. Europa stała się za mała dla kilku dużych motorshow w roku. Co gorsza, nie ona jedna.

Na targach motoryzacyjnych w Paryżu będzie mniej wystawców.Na targach motoryzacyjnych w Paryżu będzie mniej wystawców.
Mateusz Lubczański

Z obecności w Paryżu zrezygnował Nissan, który potwierdził swoją sytuację słowami dyrektora obszaru Zachodniej Europy, Bernarda Loire - "Nie mamy nic nowego do pokazania. Musimy podejmować decyzje, byliśmy w Genewie i na imprezach promujących nowe technologie”. W teorii takie wytłumaczenie ma sens. Z drugiej jednak strony obecność na targach w Paryżu była swego rodzaju punktem honoru.

Była, bowiem w Paryżu nie uświadczymy też Mazdy, Volvo czy Forda. W przypadku tego ostatniego sytuacja wygląda szczególnie dziwnie, bowiem jeden z najważniejszych modeli tej marki – Focus – nie został pokazany ani w Genewie, ani w Poznaniu (który, choć coraz ważniejszy, pozostaje dalej imprezą regionalną).

Ford Focus został pokazany miesiąc po targach w Genewie
Ford Focus został pokazany miesiąc po targach w Genewie © fot. Mateusz Lubczański

Poznań pnie się do góry, lecz Paryż i Frankfurt będą musiały się przyzwyczaić do swojej spadającej pozycji. W zeszłym roku w tym ostatnim nie wystawiły się DS, Peugeot, Nissan, Mitsubishi czy Infiniti.. Mariusz zauważył już zjawisko prężenia muskułów na "swoim" terenie przez Mercedesa czy BMW. W tym roku, zgodnie z tą zasadą, lista wystawców nad Loarą skupia marki francuskie – Grupa PSA zamierza mocno eksponować swoją markę DS, Peugeota 208 i 508. Renault prawdopodobnie pojawi się we wrześniu z nowym Clio.

Genewskie targi pozostają więc najważniejszą imprezą odbywającą się na szwajcarskiej, jak zwykle niezależnej, ziemi. Gdy w tym roku w halach Palexpo nie pojawił się Opel – z racji cięcia kosztów – komentarze zwiedzających nie były przychylne. Nawet niektóre japońskie marki, które od lat nie prezentują nic zdumiewającego, nie mogły odpuścić Genewy.

Podobna sytuacja ma miejsce na innych kontynentach – salon w Detroit traci na znaczeniu, a na karku siedzą mu imprezy w Los Angeles, Chicago oraz Nowym Jorku. Na Dalekim Wschodzie konkurują ze sobą wystawy w Szanghaju i Pekinie, dawno zostawiając już show w Tokio za sobą.

Luksusowy Maybach powinien mieć premierę w Europie? Nie do końca...
Luksusowy Maybach powinien mieć premierę w Europie? Nie do końca... © mat. prasowe

Genewa ma poza tym przewagę w postaci limitowanych budżetów na stoisko, dzięki czemu żaden z producentów nie może dominować nad innymi. Równowaga nie jest widoczna za to w sieci, kiedy internet przyjmuje setki, jeśli nie tysiące informacji prasowych od producentów.

Dlatego też wspomniany wcześniej Ford woli pojawić się na mniejszym, choć nie mniej ważnym Festiwalu Prędkości w Goodwood. Na jeszcze mniejszych imprezach klienci mogą przejechać się samochodem, co nie jest możliwe na dużych targach. Z takiego pomysłu coraz częściej korzysta Jaguar, Ford czy Audi.

Wybrane dla Ciebie
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka