W autobusie jest za gorąco? Przewoźnik tłumaczy, że to wina komputera lub... pasażerów

Każdy kto jechał komunikacją miejską w upale wie, że nie jest to przyjemne doświadczenie. Niby autobusy mają klimatyzację, ale gdy się do nich wejdzie, to jakby nie działała. Warszawskie ZTM wyjaśnia, dlaczego tak jest.

Klimatyzacji w autobusach jest ciężko, bo drzwi się otwierają, a do tego w środku są ludzieKlimatyzacji w autobusach jest ciężko, bo drzwi się otwierają, a do tego w środku są ludzie
Źródło zdjęć: © Fot. Adam Burakowski/REPORTER
Michał Zieliński

Temperatury na dworze znacznie przekroczyły 30 stopni. Co gorsza, choć synoptycy zapowiadają ochłodzenie, upały powrócą. W tym skwarze wszyscy skazani na podróżowanie komunikacją miejską nie mają powodów do radości. Nawet jeśli autobus ma klimatyzację, to w środku jest gorąco.

Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego podjął się próby wyjaśnienia, dlaczego tak się dzieje. Na początku zauważa, że na ulicach jest ciągle 200 autobusów, które klimatyzacji po prostu nie mają. Podróżujący nimi pasażerowie i kierowcy muszą się posiłkować otwieraniem okien i szyberdachów. Całe szczęście obecnie nie kupuje już się autobusów bez "klimy".

W najnowszych pojazdach temperaturą wewnątrz steruje komputer, a kierowca nie ma nad nim kontroli. Jeśli na dworze jest ponad 20 stopni, włącza chłodzenie i stara się utrzymać w kabinie około 22 stopni. Gdy robi się jeszcze cieplej – tak jak teraz – temperatura jest ustalana na o 6 stopni mniej niż na dworze. Przykładowo, gdy jest 36 stopni na zewnątrz, w środku będzie około 30.

ZTM twierdzi, że taka różnica powinna być odczuwalna dla pasażerów. Co jednak, gdy i tak jest za gorąco? Tutaj przewoźnik rozkłada ręce i przypomina, że natura działania autobusu uniemożliwia utrzymania odpowiednio niskiej temperatury.

"Otóż klimatyzatory w pojazdach komunikacji miejskiej mają bardzo trudne zadanie do wykonania – ochłodzenie wnętrza, gdy pojazd zatrzymuje się co kilkaset metrów i otwiera drzwi, przez które wpada ciepłe powietrze" czytamy w oświadczeniu opublikowanym na stronie ZTM.

Jest palma to musi być ciepło. Proste, prawda?
Jest palma to musi być ciepło. Proste, prawda? © Fot. Adam Burakowski/REPORTER

Na tym nie koniec. Część "winy" za zbyt wysoką temperaturę w autobusie ponoszą... pasażerowie. ZTM przypomina, że oni także ogrzewają powietrze. Czyli – o ile dobrze rozumiem – jeśli w autobusach jest zbyt gorąco to jednym z rozwiązań jest nimi nie jeździć lub nie wpuszczać tam innych osób.

Co ciekawe, ZTM zdradziło też, jak działa klimatyzacja w tramwajach. Za utrzymanie temperatury odpowiadają czujniki, a zazwyczaj w wagonie panuje przyjemne 20 stopni. Dlaczego tak nie może być w autobusach? Tego nie wiem.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥