Jakość paliw na stacjach w 2019 roku. Duża poprawa, ale nadal można się naciąć
UOKiK zaprezentował raport z przeprowadzanych na przestrzeni całego zeszłego roku badań jakości paliwa na polskich stacjach. Wychwycono mniej nieprawidłowości, ale te nadal się zdarzają, także w jednej znanej sieci. Poniżej prezentujemy pełną listę stacji, na których paliwa nie przeszły urzędowej kontroli jakości.
08.01.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:47
Na początek dobre wiadomości. Po słabym roku 2018, gdy wśród 1521 kontroli jakości paliwa sprzedawanego na polskich stacjach urzędnicy doszukali się aż 60 nieprawidłowości, w kolejnych 12 miesiącach nastąpiła trzykrotna poprawa. W 2019 roku UOKiK pobrał ze stacji na terenie całego kraju 1663 próbki. Tylko 19 z nich nie spełniało określonych prawem norm jakości. Oznacza to, że trefne paliwo trafia się na niewiele ponad 1 proc. stacji w Polsce. To najniższy odsetek od wielu lat. Jeszcze w 2015 roku wynosił on aż 5,3 proc.
Na słabe paliwo przez cały czas można jednak na stacjach trafić. W zdecydowanej większości ryzyko dotyczy niewielkich, prywatnych stacji, ale wpadkę zaliczyła także stacja sygnowana marką Amic przy ul. Konstytucji 3-ego maja w Lesznie. Sprzedawany tam olej napędowy w maju zeszłego roku nie spełnił normy dotyczącej stabilności okscydacyjnej.
Podobnie jak w poprzednich latach, nieprawidłowości nie są rozłożone regularnie po terenie całego kraju. W 2018 roku problem ten dotyczył tylko sześciu województw, w 2019 roku siedmiu. W pozostałych dziewięciu (lubelskie, łódzkie, małopolskie, opolskie, podkarpackie, pomorskie, śląskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie) kontrolerzy UOKiK-u nie doszukali się ani jednej nieprawidłowości.
Statystycznie największa szansa na trafienie na złe paliwo w 2019 roku była w województwie kujawsko-pomorskim. Tam wśród 89 pobranych próbek trafiono na cztery nieprawidłowości, co daje 4,3 proc. szansy na trefne paliwo. Szczególną czujność należy zachować już kolejny rok w województwie zachodniopomorskim. Tam również doszukano się czterech nieprawidłowości przy 92 próbkach (4,17 proc.).
Drugie miejsce przypadło województwu wielkopolskiemu (130 próbek, trzy nieprawidłowości, 2,25 proc. wszystkich testów). Dwie kolejne próbki nie przeszły testów jakości w województwie dolnośląskim (147 próbek przeszło, co daje wskaźnik na poziomie 1,34 proc.), a po jednej nieprawidłowości w paliwie wyłapano w województwach lubuskim (przy 56 próbkach) i podlaskim (przy 47 próbkach).
Województwo dolnośląskie
P.H.U. "KOL-BENZ", 57-402 Nowa Ruda, ul. Słupiecka 9B
Krystyna Pijarowska, Danuta Kraus - wspólnicy spółki cywilnej, 57-400 Nowa Ruda, ul. Kłodzka 46
Województwo kujawsko-pomorskie
Adam Finc Firma Handlowo Usługowa, 87-100 Toruń, ul. Polna 113
EKO - TANK Sp. z o.o., 86-134 Dolna Grupa 68A
OLKOP Sp. z o.o., 87-400 Golub-Dobrzyń, ul. PTTK 54A
Województwo lubuskie
OMEGA PHU Sp. z o.o., 67-300 Szprotawa, ul. Kożuchowska 4
Województwo mazowieckie
EKOMAT Stacja Paliw Mateusiak Spóła Jawna, Jasieniec 8, 95-514 Rybno
Stacja Paliw Płynnych Sobczak Arkadiusz, Żyrów 47, 05-651 Chynów
ATIP Sp. z o.o., 05-074 Halinów, ul. Powstania Styczniowego 30
AUTOPOL-MICHALSKI MOTORS Spółka Jawna, 09-100 Płońsk, ul. Mazowiecka 6A
Województwo podlaskie
PRONAR Sp. z o.o., 17-120 Brańsk, ul. Armii Krajowej 2
Województwo wielkopolskie
AMIC POLSKA Sp. z o.o., 64-104 Leszno, ul. Konstytucji 3-go Maja
ROL-BAZ-PAL Przedsiębiorstwo instalacyjno-usługowe, Sierszew 19A, 63-210 Żerków
Województwo zachodniopomorskie
PHUP "ROLMASZ" Sp. z o.o., 76-150 Darłowo, ul. Dąbrowskiego 1
"KGK" Sp. z o.o., 75-017 Koszalin, ul. Szczecińska 55
"HIL-GAZ", 73-260 Pełczyce, ul. Chrobrego 52
TRANS-KAY, Sp. z o.o., 70-893 Szczecin, ul. Przyszłości 13
Firma Usługowo-Handlowa Wojciech Kowalczyk, Zarańsko 49, 78-500 Drawsko Pomorskie
Skutki złego tankowania
Regularne używanie paliwa niespełniającego norm może prowadzić do awarii lub przedwczesnego zużycia podzespołów samochodu. Nieprawidłowości najczęściej występują w przypadku oleju napędowego. Paliwo o nieprawidłowej odporności na utlenianie w dłuższej perspektywie doprowadzi do zatykania dysz wtryskiwaczy. Używanie takiego paliwa powoduje również nadmierne spalanie. Z kolei olej napędowy o niewłaściwym składzie frakcyjnym sprzyja szybszemu powstawaniu nagaru. Taki sam skutek ma używanie oleju napędowego o zbyt dużej zawartości siarki.
Tankując, szczególnie na nieznanej stacji, pamiętajmy o zachowaniu paragonu. W razie późniejszych kłopotów z silnikiem będzie on podstawą do dochodzenia zwrotu kosztów napraw.