Jaka liczba, taka moc – Edo Competition SLR McLaren 722 Edition Black Arrow (2011)

Długa maska, otwierane do góry drzwi, mocny 722-konny silnik i limitowana prędkość maksymalna – to najkrótszy opis Mercedesa-Benza SLR McLaren 722 Edition przerobionego przez renomowaną firmę Edo Competition. Jak ten bolid wygląda w szczegółach?

Jaka liczba, taka moc – Edo Competition SLR McLaren 722 Edition Black Arrow (2011)
Olgierd Lachowski

09.04.2011 | aktual.: 20.10.2022 21:26

Obraz

SLR był odpowiedzią Mercedesa na Ferrari Enzo i Porsche Carrerę GT. Uzbrojony w silnik M155 wóz dzielnie stawiał czoła konkurencji. I choć nie był tak szybki, jak Enzo, ani nie prowadził się tak dobrze, jak Carrera GT, to nie pozostawał z tyłu w kwestii osiągów. Za to był najbardziej komfortowy z całej trójki.

Wróćmy do jednostki napędowej. To silnik M155 będący ewolucją motoru M113, który początkowo miał objętość skokową 4,3 l i stosowany był m.in. w Mercedesie C 43 AMG. Przez lata silnik był rozwijany przez powiększanie objętości (do 5,4 l) oraz na przykład montaż doładowania. Zachował jednak system z jednym wałkiem rozrządu i trzema zaworami na cylinder.

Obraz

W SLR M155 miał sprężarkę mechaniczną Lysholm, która pomagała osiągać moc 626 KM. W prezentowanej odmianie 722 Edition moc wzrosła do 650 KM przy 6500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy sięgał aż 820 Nm przy 4000 obr./min.

SLR 722 „schudł” o 44 kg, ale mimo to i tak nie był lekki, bo ważył według katalogów 1724 kg. Co interesujące zwykły SLR zważony podczas supertestu przeprowadzanego przez SportAuto był lżejszy niż podawał producent i ważył 1747 kg, a nie jak informował Mercedes – 1768 kg.

722 przyspieszał do 100 km/h w 3,60 s, a jego prędkość maksymalna to 337 km/h.

Obraz

Liczba „722” w nazwie SLR-a odnosi się do numeru 722 naklejonego na zwycięskim Mercedesie 300 SLR prowadzonym przez Stirlinga Mossa i Denisa Jenkinsona. W 1955 roku 300 SLR wystartował o godz. 7:22 (stąd numer startowy 722) i wygrał legendarny wyścig Mille Miglia.

Edo Competition nie próżnuje. Kilka dni temu pisałem o przerobionym przez tę firmę Koenigseggu CCR. Po zakończeniu tego projektu tuner od razu zabrał się za Mercedesa SLR.

Z zewnątrz SLR po tuningu wyglądem niewiele odbiega od auta wyprodukowanego przez Mercedesa. Największą różnicę robią koła z 21-calowymi czarnymi felgami z czerwonym rantem. Kontakt z jezdnią gwarantują opony Hankook S1 Evo o rozmiarze 255/30 R 21 z przodu i 345/25 R 21 z tyłu.

Czarny matowy kolor nadwozia uzyskano prawdopodobnie oklejając je folią. Edo Competition podkreśliło wyjątkowość swojego samochodu czerwoną liczbą 722.

Luksusowa już fabrycznie kabina zachęca do wsiadania czarną Alcantarą[sup]®[/sup] i skórą na siedzeniach oraz wstawkami z włókna węglowego na desce rozdzielczej, tunelu środkowym i obiciach drzwi. Firma z Ahlen wyposażyła Mercedesa w nowy system nawigacji z kamerą cofania. Ekran nawigacji może być wykorzystywany jako telewizor, a cały system posiada wbudowany telefon i możliwość podłączenia iPoda.

Obraz

Pod „skórą” bolidu zmieniło się znacznie więcej niż w reszcie wozu. Inżynierowie wymienili filtry powietrza na sportowe, ulepszyli kolektory wylotowe i zastosowali nowy, lepszy układ wydechowy z konwerterami katalitycznymi o zmniejszonych oporach przepływu. Do tego zamontowali nowe, bardzo wydajne wtryskiwacze paliwa i zmodyfikowali przełożenie między kompresorem a silnikiem. Do tych zmian dostosowali oprogramowanie ECU, które jest skalibrowane tak, żeby SLR miał moc dokładnie 722 KM.

Te 722 KM uzyskiwane są 600 obr./min wyżej niż w seryjnym Mercedesie. Maksymalny moment obrotowy jest wyższy o 70 Nm i rozpościera się od 2400 do 5800 obr./min. Te imponujące wartości obu parametrów mają oczywiście korzystny wpływ na osiągi samochodu.

Mercedes SLR, któremu Edo Competition dało nazwę Black Arrow, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,40 s. To o 0,20 s szybciej od oryginału. Po 9,90 s prędkościomierz powinien wyświetlić 200 km/h, a po ledwie 24,50 s – 300 km/h. Przyspieszanie zakończy się przy 345 km/h, ale nie dlatego, że auto szybciej pojechać nie może, a z winy tunera. Edo Competition założyło bowiem (nie wiem po co) elektroniczny ogranicznik.

Obraz
Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V8, 90supo/sup, M155
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: SOHC, 3 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 5439 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Kompresor Lysholm
  • Moc maksymalna: 722 KM przy 7100 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 132,75 KM/l (seryjny – 119,51 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 890 Nm przy 2400-5800 obr./min
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm, 8-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 360 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 21″
  • Koła tylne: 21″
  • Opony przednie: 255/30 R 21 Hankook S1 Evo
  • Opony tylne: 345/25 R 21 Hankook S1 Evo

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1724 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,39 kg/KM (seryjny – 2,65 kg/KM)
  • Długość: 4656 mm
  • Szerokość: 1908 mm
  • Rozstaw osi: 2700 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,40 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,90 s
  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 24,50 s
  • Prędkość maksymalna: Ograniczona do 345 km/hblock position=\inside8080/block

Źródło: Edo Competition

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)