Jak prawidłowo ustawić fotel kierowcy - poradnik

Widok kobiety prowadzącej biustem czy rozbudowanego faceta przyjmującego pozycję leżącą i prowadzącego jednym palcem nie jest niczym zaskakującym. Nikt jednak nie bierze pod uwagę, że poduszka powietrzna podczas wybuchu osiąga prędkość aż 350 km/h. Jeżeli przydarzy się to osobie, która siedzi za blisko kierownicy, nie wysiądzie ona już z samochodu.

Prawidłowa pozycja za kierownicą zapewni nie tylko pewność prowadzenia, ale może uratować nam także życie podczas wypadkuPrawidłowa pozycja za kierownicą zapewni nie tylko pewność prowadzenia, ale może uratować nam także życie podczas wypadku
Źródło zdjęć: © fot. Adam Kowalczyk
Maciej Gis

Prawidłowe ustawienie fotela to podstawowa czynność, którą powinien wykonać kierowca zaraz po wejściu do samochodu. Nie jest to jakieś widzimisię wymyślone bez powodu. Wpływa to na szybkość reakcji w sytuacjach wymagających gwałtownego manewrowania, odpowiednią ocenę odległości czy zminimalizowanie przemieszczania się środka ciężkości samochodu.

Ustawienie wzdłużne

Zacznijmy od ustawienia odpowiedniej odległości od pedałów. Zasada prawidłowego ustawienia zakłada, że przy maksymalnym wciśnięciu pedału sprzęgła (odwzorowanie awaryjnego hamowania) noga nie może być w pełni wyprostowana, tylko lekko ugięta w stawie kolanowym.

Dobranie pozycji powinniśmy zacząć od odległości nóg od pedałów
Dobranie pozycji powinniśmy zacząć od odległości nóg od pedałów © fot. Adam Kowalczyk

Jeżeli nie spełnimy tego warunku, to w przypadku potencjalnego uderzenia czołowego w przeszkodę noga może złamać się w kolanie, wyginając się w drugą stronę. W najgorszym wypadku wylądujemy na wózku inwalidzkim, a jeśli będziemy mieli szczęście, to czeka nas długa i męcząca rehabilitacja. Nie można też siedzieć zbyt blisko, ponieważ w razie kolizji nasze kolana spenetrują deskę rozdzielczą. A to może się skończyć podobnie jak w poprzedniej sytuacji.

Firmy takie jak Audi, BMW, Škoda i wiele innych stosują poduszki powietrzne chroniące kolana kierowcy. Wymaga to jednak prawidłowej pozycji za kierownicą.

Ustawienie oparcia

Drugą istotną kwestią jest ustawienie oparcia fotela. Nie możemy leżeć ani siedzieć zbyt pionowo. W pierwszym przypadku w razie konieczności wykonania jakichkolwiek gwałtownych manewrów będziemy musieli się przechylić, aby skręcić kierownicą. Powoduje to utratę możliwości odpowiedniej oceny odległości. Weźmy jeszcze pod uwagę, że wraz ze zmianą pozycji (przechylaniem się) następuje zmiana środka ciężkości pojazdu.

Zarówno zbyt pionowa, jak i zbyt "leżakowa" pozycja jest niewskazana
Zarówno zbyt pionowa, jak i zbyt "leżakowa" pozycja jest niewskazana © fot. Adam Kowalczyk

Ma to duży wpływ na zachowanie się samochodu podczas gwałtownych manewrów. W drugim przypadku, czyli gdy siedzimy zbyt pionowo, mamy ograniczone ruchy. Nie zareagujemy więc odpowiednio na jakąkolwiek sytuację na drodze.

Kiedy położenie jest optymalne? Odpowiedź jest prosta: kładziemy jedną rękę, a konkretnie nadgarstek, na szczycie koła kierownicy. Łopatka nie może oderwać się od oparcia. Jeżeli jest inaczej, to oznacza, że musimy poprawić ustawienie.

Ustawienie zagłówka

Często wychodzimy z założenia, że zagłówek po prostu jest i nie przywiązujemy wagi do jego ustawienia. A to wielki błąd! Odpowiednio ustawiony zagłówek chroni bowiem kręgi szyjne przed uszkodzeniem lub złamaniem. W przypadku uderzenia głowa nie powinna mieć możliwości szarpnięcia do tyłu. Odpowiednie ustawienie jest wtedy, gdy szczyt zagłówka jest równo z czubkiem głowy albo nawet nieco wyżej.

Wiele osób bagatelizuje ustawieni zagłówka
Wiele osób bagatelizuje ustawieni zagłówka © fot. Adam Kowalczyk

Kolejną istotną kwestią jest wychylenie zagłówka w kierunku głowy, jeżeli jest on dzielony (tak jak jest na przykład w Peugeocie 508 czy Renault Lagunie). Nie jest to zrobione po to, aby ładnie wyglądało. Jego wychylenie w razie wypadku powoduje utratę energii kinetycznej przy jego składaniu. Niby to drobnostka, a może nas uratować.

Ustawienie wysokości pasa bezpieczeństwa

Często zupełnie zapominamy o tym aspekcie lub po prostu nie wiemy, jakie jest jego prawidłowe ustawienie. Jest na to jednak recepta. Pas bezpieczeństwa powinien być ustawiony tak, aby przebiegał przez obojczyk. Nie może iść przy samym karku, ponieważ przy jakiejkolwiek kolizji pas zadziała jak żyłka.

Z boku znajduje się tętnica doprowadzająca tlen do mózgu, a nie chcielibyśmy przecież dopuścić do jej przecięcia. Jeśli pas będzie za nisko, podczas kolizji najnormalniej w świecie zsunie się z ramienia i nie spełni swojej funkcji.

Wysokość pasa, o ile jest możliwa jej ustawienia, także powinna zostać wzięta pod uwagę
Wysokość pasa, o ile jest możliwa jej ustawienia, także powinna zostać wzięta pod uwagę © fot. Adam Kowalczyk

Prawdopodobnie 90 proc. kierowców zapytanych o to, czy wie, jak prawidłowo ustawić fotel, odpowie twierdząco. Jednak dopiero po weryfikacji okazuje się, że wiedza na ten temat jest znikoma. Nie ignorujmy tej kwestii, ponieważ od tego zależy nie tylko to, czy odpowiednio zareagujemy na drodze. Prawidłowa pozycja za kierownicą może uratować nam życie.

Wybrane dla Ciebie

BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało