Najnowsze systemy bezpieczeństwa cz. 1 [Volvo]
W motoryzacji zwraca się uwagę na różne aspekty działania pojazdu. Jednym z nich jest rozwijana maksymalna moc jednostki napędowej, innym fakt, że większą uwagę przywiązuje się m.in. do własności jezdnych pojazdu. Jednakże zarówno moc, jak i własności jezdne auta można poprawiać już po jego zakupie. Nie jesteśmy jednak w stanie radykalnie poprawić bezpieczeństwa w kontekście pojazdu. Jest to praktycznie niemożliwe ze względów konstrukcyjnych, jak i konieczności zmiany oprogramowania zaimplementowanych sterowników w pojeździe czy montowania szeregu, różnych czujników.
22.09.2013 | aktual.: 20.10.2022 21:59
Historia motoryzacji pokazuje, że od samego początku bardzo duże postępy w tej dziedzinie robiły firmy skandynawskie, takie jak np. Saab czy Volvo. Nie bez powodu mówiono: „jak chcesz mieć bezpieczny samochód to kup skandynawskie auto”. Firma Saab z różnymi problemami, przez wiele lat trwała wśród rosnącej konkurencji. Ostatnio jej los został przesądzony, jednak według ostatnich informacji są szanse na jej powrót. Drugą wyżej wymienioną firmą jest Volvo. Już starsze modele aut tej firmy charakteryzowały się dużym bezpieczeństwem biernym, jak i czynnym. Firma nie spoczywa na laurach i pomimo przejęcia firmy przez Chińczyków w 2010 roku, prace rozwojowe idą pełną parą.
Jak do tej pory firma wprowadziła, oprócz znanych systemów (monitorowanie martwego pola, utrzymywanie pojazdu w pasie ruchu itp.), takie systemy bezpieczeństwa jak: asystent przeciw kolizji (automatyczne wyhamowanie pojazdu przed przeszkodą) czy ostrzeganie przed pieszymi. Przyszłoroczna premiera nowej generacji pojazdu XC90 będzie dobrym momentem na zaprezentowanie również nowych technologii (systemów) poprawiających bezpieczeństwo.
Z fragmentarycznych doniesień wiemy, jakie systemy bezpieczeństwa zostaną zaprezentowane do 2020 roku. Wiadomo też, że niektóre z niżej wymienionych systemów zostaną zaimplementowane w nowych autach firmy, które zostaną przedstawione w przyszłym roku, a są to:
- system wykrywania dużych zwierząt (innowacyjne rozwiązanie na świecie). Firma postanowiła opracować tego typu system prawdopodobnie ze względu na liczbę wypadków z dużymi zwierzętami. W Szwecji w zeszłym roku odnotowano aż 49 tys. kolizji ze zwierzętami (w tym 9 tys. z łosiami). Zamontowany zestaw kamery i radaru ma za zadanie rozpoznawanie dużych obiektów na podstawie zapisanych w komputerze sylwetek najbardziej popularnych zwierząt. System po rozpoznaniu przeszkody (podobnie jak w przypadku systemu rozpoznawania pieszych) automatycznie rozpocznie awaryjne hamowanie, przy jednoczesnym ostrzeganiu innych użytkowników drogi, aby uniknęli kolizji,
- system wykrywania pieszych, jak również rowerzystów i innych obiektów. Według statystyk 58% śmiertelnych potrąceń pieszych ma miejsce nocą oraz w godzinach świtu i zmierzchu. Dzięki zastosowaniu kamery i radaru system rozpoznaje sylwetkę rowerzysty, pieszego oraz inne przeszkody i automatycznie rozpoczyna awaryjne hamowanie w celu uniknięcia potrącenia,
- aktywny tempomat to za mało. Oprócz tego coraz bardziej popularnego rozwiązania firma postanowiła doposażyć system w funkcję utrzymywania pojazdu na właściwym pasie ruchu, bez ingerencji kierowcy. Jest to możliwe przez zastosowanie radaru odległości, jak i kamer umieszczonych w lusterkach „śledzących” linie pasa ruchu (podobno system będzie też działał gdy nie ma namalowanych linii rozdzielających jezdnie). Podobne rozwiązanie działające przez około 5 sekund można znaleźć np. w najnowszym Volkswagenie Golfie VII.
- bezpieczeństwo to jedno, a komunikacja to druga ważna kwestia (system komunikacji „Car 2 Car”). Samochody Volvo będą mogły się komunikować z otoczeniem, informując innych użytkowników drogi np. o oblodzeniu odcinka drogi, zatorach, wypadkach, awariach czy nawet o przemieszczaniu się pojazdu uprzywilejowanego w okolicy. Po uzyskaniu takich informacji na prędkościomierzu wyświetli się zakres optymalnej prędkości jazdy aby podróżowanie po arteriach miejskich było jak najbardziej płynne (tzw. „green light drive”),
- kolejną innowacją będzie automatyczne parkowanie pojazdu. Jednakże niech to nikogo nie zwiedzie, że chodzi o typowy system automatycznego parkowania równolegle i prostopadle, dostępny obecnie w niektórych pojazdach. Dzięki aplikacji na telefon (smartfon), specjalnie przystosowany pojazd, sam znajdzie sobie miejsce parkingowe. Jest to duży ukłon w stronę kierowcy ponieważ będziemy mogli podjechać pod restaurację zamknąć drzwi i jednym kliknięciem w ekran telefonu, a samochód sam pojedzie na parking. Również później, klikając w ekran telefonu samochód przyjedzie po nas.
Wspomniane innowacyjne systemy mają zostać wprowadzone do 2020 roku. Jest to ambitny plan ze strony firmy, który jest warty naśladowania. Wprowadzenie nowoczesnych systemów bezpieczeństwa wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo na drodze. Jest to bardzo istotny aspekt chociażby ze względu na to, że aż 90% kolizji drogowych jest spowodowanych przez kierowcę, a nie jest wynikiem problemów technicznych pojazdu.