Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne

Europejscy producenci samochodów liczą na odroczenie zakazu stosowania silników spalinowych, który miałby obowiązywać od 2035 roku. Decyzje w tej sprawie mogą zapaść już 10 grudnia 2025 roku.

Nowy program dopłat do aut elektrycznychZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Aleksander Ruciński

W ostatnim miesiącu 2025 roku Bruksela przedstawi pakiet zmian, które mają zaowocować złagodzeniem kryzysu w europejskim sektorze motoryzacyjnym. Branża liczy, że wśród nowych przepisów znajdzie się również odroczenie zakazu sprzedaży nowych aut spalinowych po 2035 roku.

Przepis, zgodnie z którym wszystkie nowe pojazdy od 2035 roku powinny charakteryzować się zerową emisją, został przyjęty w marcu 2023 roku. Już wtedy część producentów sprzeciwiała się tej decyzji, mówiąc o niewystarczającym tempie rozwoju elektromobilności.

Popyt na pojazdy elektryczne w Europie rośnie, ale nie tak szybko, jak pierwotnie przewidywano. Dane ACEA pokazują, że w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2025 roku rynkowy udział pojazdów elektrycznych w Europie wyniósł 16 proc., w porównaniu z 13 proc. rok wcześniej.

Tesla X Plaid - wkurzająca, a i tak będziesz się chwalić

To wciąż zdecydowanie za mało, by realnie planować zeroemisyjną wizję motoryzacji po 2035 roku. Branża naciska więc na ustępstwa, licząc, że Komisja Europejska zaakceptuje możliwość dalszego zasilania silników spalinowych paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2, takimi jak biopaliwa, a także rozszerzy listę nowych aut dostępnych po 2035 roku do hybryd plug-in lub aut z tzw. range extenderem, gdzie silnik spalinowy ładuje akumulatory napędu elektrycznego.

Producenci samochodów, w tym największy w Europie koncern Volkswagen, argumentują, że sztywne cele nie mają już sensu i że to rynek, a nie ustawodawcy, powinien decydować o całkowitym wycofaniu silników spalinowych. Zamiast tego opowiadają się za zachętami mającymi na celu zwiększenie popytu na pojazdy elektryczne.

Czy apele branży zostaną wysłuchane? Miejmy nadzieję, że odpowiedź poznamy już 10 grudnia.

Wybrane dla Ciebie
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Musk narzeka na innych producentów. Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo
Musk narzeka na innych producentów. Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h, dostanie mandat
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h, dostanie mandat
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟