Nowoczesne rozwiązania dla ochrony pieszego

Nowe samochody są coraz bezpieczniejsze, o czym świadczą między innymi testy zderzeniowe przeprowadzane przez NCAP. Większość współczesnych aut uzyskuje w nich pięć gwiazdek. Z myślą o bezpieczeństwie pasażerów stosuje się różnego typu systemy. A co z ochroną pieszych?

Volvo jest jednym z pionierów z zakresu systemów bezpieczeństwa w samochodachVolvo jest jednym z pionierów z zakresu systemów bezpieczeństwa w samochodach
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Volvo
Maciej Gis

Dane drogowe pokazują, że w wielu wypadkach biorą udział piesi, mimo że często są to zdarzenia, za które winę ponoszą kierowcy. W odpowiedzi na niepokojące statystyki wiele koncernów samochodowych postanowiło zadbać również o tych użytkowników dróg.

W końcu pieszy wychodzący na pasy staje się uczestnikiem ruchu drogowego. Kierowcę i podróżujących z nim pasażerów chronią liczne systemy, pasy bezpieczeństwa oraz poduszki powietrzne. Nastał również przełomowy moment, jeśli chodzi o bezpieczeństwo spacerowiczów.

Jedną z firm, która zrobiła krok w tę stronę, jest Volvo. Inżynierowie szwedzkiej firmy opracowali specjalną poduszkę powietrzną, którą umieszcza się pod maską silnika. System jest aktywny przy prędkości 20-50 km/h. Jego praca opiera się na czujnikach ulokowanych w przednim zderzaku. W momencie kontaktu z przechodniem maska lekko się unosi, a z powstałej szczeliny wystrzeliwana jest poduszka powietrzna obejmująca obszar pod maską, większość szyby oraz słupki boczne.

Specjalny system Volvo chroniący pieszych podczas potrącenia
Specjalny system Volvo chroniący pieszych podczas potrącenia © fot. mat. prasowe/Volvo

Również Lexus opracował system mający za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Lexus Advanced Pre-Crash Safety, w skrócie A-PCS, to zaawansowany system ochrony przed zderzeniem, ograniczający ryzyko wypadku z udziałem pieszego. Czy jest to rozwiązanie, które się sprawdzi? Organizacja Euro NCAP przeprowadziła szereg testów.

System składa się z kilku elementów. Należą do nich między innymi zaawansowany system wykrywania przeszkód przed zderzeniem, wspomaganie hamowania oraz system wspomagania jazdy w nocy (w innych samochodach znany jako NightVision). Wszystko ładnie wygląda na papierze, a jak jest w rzeczywistości?

Przeprowadzone badania wykazały znaczącą poprawę. Wczesne wykrycie pieszego wychodzącego na pasy i automatyczna, wręcz natychmiastowa reakcja układu hamulcowego (przy prędkości do 50 km/h), jest w stanie złagodzić skutki wypadków bądź całkowicie je zneutralizować.

Jak to się odbywa? W samochodzie zamontowano radar pracujący w zakresie fal milimetrowych, kamery stereoskopowe, projektory podczerwieni umieszczone w przednich reflektorach oraz komputer zbierający i analizujący pozyskane dane. W celu poprawnej analizy i wykonania niezbędnych obliczeń brane są pod uwagę takie parametry, jak prędkość pojazdu, pozycja samochodu nadjeżdżającego z naprzeciwka bądź idącego pieszego.

W sytuacji zagrożenia kierowca zostaje powiadomiony o niebezpieczeństwie za pomocą sygnału dźwiękowego oraz świecącej ikony "BREAK" na tablicy rozdzielczej. Nie jest to jednak koniec wspomagania kierowcy przez pojazd.

Do systemów nadzorujących zalicza się między innymi: układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu (VGRS), układ korekcji sztywności zawieszenia (AVS), system wspomagania hamowania (PBA) czy system zarządzający dynamiką pojazdu (VDIM).

Elementy wpływające na bezpieczeństwo w volvo
Elementy wpływające na bezpieczeństwo w volvo © fot. mat. prasowe/Volvo

Pierwszy z nich, czyli Variable Gear Ratio Steering, zwiększa wrażliwość układu kierowniczego na ruchy kierownicą. Wpływa to na polepszenie reakcji samochodu. System Adaptive Variable Suspension odpowiedzialny jest za pracę zawieszenia. W momencie zagrożenia amortyzatory są usztywniane. Znacząco zmniejsza to efekt „nurkowania” oraz wychylania się nadwozia przy gwałtownych reakcjach i lepszą kontrolę nad samochodem.

Kolejnym układem jest Vehicle Dynamics Integrated Management, w skrócie VDIM. Odpowiada on za odpowiednie rozłożenie sił hamowania czy pracę kontroli trakcji. Ostatni z wymienionych systemów Pre-Crash Brake Assist to system odpowiadający za odpowiednią siłę hamowania w momencie zbyt słabego naciskania pedału hamulca przez kierowcę.

W takim przypadku system automatycznie rozpoczyna awaryjne hamowanie (jeżeli prędkość pojazdu nie przekracza 50 km/h). W przypadku jazdy z wyższymi prędkościami, przekraczającymi 50 km/h, w razie braku reakcji kierowcy na ostrzeżenia system sam wyhamuje pojazd do odpowiedniej prędkości, aby nie doszło do kolizji.

Stosowane systemy bezpieczeństwa chroniące pasażerów i w wielu przypadkach pieszych są niezbędne. Gdyby każdy samochód wyposażony był w tego rodzaju układy, mniej ludzi ginęłoby na drogach. W Polsce roczny odsetek wypadków jest najwyższy w Europie. Według specjalistów winę za to ponoszą głównie kierowcy. Nie jest tak jednak do końca.

Gdybyśmy w kraju mieli sieć autostrad, bezkolizyjnych skrzyżowań czy kładek dla pieszych, statystyki nie byłyby aż tak przerażające. Może czas się zastanowić, czy nie lepiej byłoby przeznaczyć więcej pieniędzy z budżetu państwa na drogi, a ograniczyć wydatki na fotoradary. W końcu dojdzie do tego, że przed wjazdem na naszą posesję będzie stał piękny błyszczący fotoradar, patrolujący, czy przypadkiem nie jedziemy za szybko.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów