Z Bruno Vanelem rozmawiałem przy okazji premiery Renault 4 © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Ile będziemy czekać na taniego elektryka? Odpowiada dyrektor Renault

Mateusz Lubczański

Co trzeba zrobić, by powstał tani samochód elektryczny? Skąd takie niestabilne zainteresowanie hybrydami plug-in? Co powinna zrobić Unia, by w końcu europejska motoryzacja stanęła na nogi? O tym rozmawiałem z Bruno Vanelem, dyrektorem Renault odpowiedzialnym za produkt.

Październik 2024. Salon Samochodowy w Paryżu wydaje się dosłownie powstawać z grobu. W królestwie Renault, Citroëna i Peugeota pojawiają się nie tylko konkurenci z Niemiec (tak, nad Sekwanę wybrał się nawet Volkswagen), ale i niezliczone marki z Pekinu. Dla Francuzów najważniejszą premierą jest model 4.

Czwórka wygląda niemal tak samo (i tak samo dobrze) jak oryginał z lat 60. Ma być dla Piątki tym, czym Captur jest dla Clio – nieco podniesioną, bardziej rodzinną wersją. Czwórka gra na nostalgii, która w Polsce być może już nieco zwietrzała, jeśli w ogóle istnieje. Ma napęd elektryczny, ale dalej nie jest świętym Graalem elektryków, czyli małym, miejskim autem za 20 tys. euro.

O tym kluczowym aucie mówią wszyscy od lat – że przekona masy do przesiadki w samochód elektryczny. Dla Renault jest to nadchodzące Twingo. O ten model pytam Bruno Vanela, dyrektora francuskiej marki odpowiedzialnego za linię produktową.

- Samochód za 20 tys. euro pojawi się w 2026 roku, więc mamy jeszcze trochę czasu, żeby pomówić o tym, co w nim znajdziemy. Twingo będzie bliźniakiem czwórki, zbudowanym na tej samej platformie. Będzie wyposażone w baterie LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe – dop. red). Zamierzamy je dopiero wprowadzić i Twingo będzie pierwszym modelem je wykorzystującym. No i produkcja będzie miała miejsce w Słowenii – mówi Vanel.

Renault Twingo EV i Luca de Meo
Renault Twingo EV i Luca de Meo © WP Autokult

Zanim jednak do tego dojdzie, elektryki powoli będą trafiać na rynek pojazdów używanych. Renault również tutaj widzi potencjał, bo marka zainwestowała w program odnawiania i sprzedawania aut z drugiej ręki – Refactory (o tym jak działa "od środka" opisywałem w poniższym materiale). Co ciekawe, niektóre starsze elektryki nie potrzebują "zaglądania w baterię".

- Pracujemy nad kilkoma cyklami użytkowania – wyjaśnia dyrektor. Gdy kończy się leasing skupujemy auto i sprzedajemy je jako używane. A później sprzedajemy jeszcze raz. Widać ogromne zainteresowanie takimi pojazdami. Są tańsze i mają niskie koszty użytkowania, więc nadają się na drugie auto w rodzinie – wymienia zalety mój rozmówca.

Ogniwa nie są problemem – od razu rozwiewa wątpliwości Vanel. Wytrzymują spokojnie 20 lat. Co roku tracą 1-1,5 proc. pojemności. Możemy podmienić moduły, możemy wyjąć ogniwo i zamontować zupełnie nowe – punktuje.

Renault 5
Renault 5 © Materiały prasowe | Dominik Kalamus, Renault

Renault wprowadza też topowe Rafale z układem hybrydowym plug-in (PHEV). Sam Vanel wskazuje jednak, że w tym wypadku chodzi o moc, ponieważ sama sprzedaż hybryd plug-in jest bardzo… płynna.

- Chcieliśmy mieć jeszcze większą obecność w segmencie SUV-ów C, więc wraz z uruchomieniem sprzedaży Symbioza, ta część rynku odpowiada za 40 proc. miksu sprzedaży – wyjawia Vanel.

Sprzedaż hybryd plug-in jest jednak w olbrzymim stopniu zależna od dopłat. – Podam Ci prosty przykład – mówi dyrektor. – Mieliśmy w ofercie napęd PHEV, ale bez dopłat stanowił on 5 proc. sprzedaży. Z dopłatami mogło to być nawet 50 proc. W Niemczech masz jeszcze dodatkowe ulgi podatkowe na samochód firmowy z napędem PHEV –informuje dyrektor.

Renault Rafale
Renault Rafale © WP Autokult | Materiały prasowe

W takim środowisku trudno zaplanować inwestycje czy wprowadzenie kolejnych modeli. W pierwszej połowie roku mogą sprzedawać się modele PHEV, o ile znajdą się pieniądze na dopłaty. Włosi z kolei już teraz (rok wcześniej niż planowano) chcą rewizji przepisów dot. zakazu sprzedaży pojazdów generujących dwutlenek węgla od 2035 roku. Zapytałem więc Vanela wprost – czego się spodziewa w kolejnych latach, a czego by sobie życzył?

- Musimy mieć pewność, że niezależnie od rozwoju wypadków czy budżetu musimy być gotowi na każdą zmianę: w kontekście przepisów, popytu czy dopłat rządowych. To nie jest łatwe dla sektora motoryzacyjnego, który zazwyczaj działa w sposób zorganizowany. Dlatego mówimy wprost organom legislacyjnym: prosimy, dajcie nam jakiś kierunek w którym mamy podążać…. A później trzymajcie się swoich zobowiązań – kończy temat mój rozmówca.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam