Używany, prosto z fabryki. Szalony pomysł Francuzów się sprawdza

Samochód prosto z fabryki, pachnący jeszcze nowością, lecz tak naprawdę mający już kilka lat (i kilometrów) na karku. To możliwe – Renault ma linię naprawczą "używek", które przechodzą kurację odmładzającą i wracają na rynek.

Poprawki lakiernicze na razie nie obejmują większych napraw. Na razie...Poprawki lakiernicze na razie nie obejmują większych napraw. Na razie...
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

5,7 mln pojazdów używanych sprzedano we Francji w 2019 roku, przed pandemią. W przypadku nowych samochodów było to "zaledwie" 2,2 mln sztuk. To tylko wskazuje jak istotny jest rynek aut używanych. Renault chce na tym zarobić, oferując – na razie pilotażowo – pojazdy, które przeszły kurację odmładzającą w podparyskim zakładzie Flins. To coś więcej niż "przypudrowanie" przez handlarza.

Typowa dla auta z Francji obcierka. Niedługo to renault będzie jak nowe
Typowa dla auta z Francji obcierka. Niedługo to renault będzie jak nowe © fot. Mateusz Lubczański

Zakład w Flins powstał już w 1952 roku i to z jego linii montażowych zjeżdżały takie modele jak Dauphine, 4, 5 czy chociażby ostatnio – elektryczne ZOE i Nissan Micra. Teraz obiekt stał się polem doświadczalnym dla gospodarki obiegu zamkniętego. Innymi słowy – jeśli coś da się odnowić, naprawić, naprostować i wypuścić z powrotem na drogi, trzeba to zrobić.

Na parkingu w Flins stoją używane, kilkuletnie "renówki", choć firma nie chce ograniczać się wyłącznie do "swoich” samochodów. Ślady markerem wskazują, co trzeba naprawić w nadwoziu – to głównie typowe dla aut jeżdżących po Francji obcierki. Obecnie wykonuje się tzw. "smart" naprawy, ale w przyszłości firma chce zając się poważniej uszkodzonymi autami.

Clio podczas naprawy
Clio podczas naprawy © fot. Mateusz Lubczański

Na razie do podparyskiego obiektu trafiają samochody od lokalnych dilerów, gdyż "ściąganie" ich z całego kraju przeczyłoby ekologicznemu przesłaniu pomysłu ReFactory. Przez pierwszy rok, do listopada 2021 roku, udało się naprawić 1500 aut, a plany przewidują odnowienie nawet 45 tys. pojazdów rocznie. Przynajmniej dla tego obiektu – w przypadku wzrostu zapotrzebowania podobne akcje mają dziać się przy udziale dealerów, o czym poinformował mnie dyrektor zarządzający, Luca de Meo.

A tym najwyraźniej spodobała się ta idea, bowiem przysyłają do Flins coraz starsze auta. Po przejściu kontroli nadwozia pojazdy trafiają do poprawek mechanicznych i lakierniczych, w tym kompleksowego malowania elementów. Później przychodzi czas na odświeżenie wnętrza. Po całym procesie (trwającym nawet kilka dni) pojazd ma mierzony bieżnik w oponach, jest fotografowany ze wszystkich stron i od razu wystawiany na sprzedaż. Sam proces, oczywiście w zależności od pojazdu, jest wyceniany na ok. 1000 euro.

Te wszystkie samochody już niedługo pojadą do nowych domów
Te wszystkie samochody już niedługo pojadą do nowych domów © fot. Mateusz Lubczański

Na razie pojedyncza hala stanowi 10 proc. możliwości całego projektu, a jego przyszłość to nie tylko "odpicowanie" auta na sprzedaż. Renault chce skupić się na naprawie elektroniki, odzyskiwaniu materiałów z np. katalizatorów czy przerabianiu pojazdów spalinowych na elektryczne. Mowa tu np. o renault kangoo, które dalej może spełniać swoją dostawczą rolę w zamkniętych dla spalinowych aut centrach miast.

W planach jest również odzyskiwanie akumulatorów. Jak wskazują badania marki – a ma ona spore doświadczenie chociażby z modelem ZOE – po ok. 15 latach mogą one służyć jako mobilne banki energii. Mogą być wykorzystane do gromadzenia jej z instalacji fotowoltaicznych lub służyć jako gigantyczne akumulatory np. na budowach. Dopiero gdy ich pojemność spadnie do zaledwie 40 proc. początkowej, trafiają do recyklingu.

Tak fotografowane są auta w 360 stopniach. Od razu zbierane są też dane dot. bieżnika
Tak fotografowane są auta w 360 stopniach. Od razu zbierane są też dane dot. bieżnika © fot. Mateusz Lubczański

Idea "nowego samochodu używanego", która jeszcze kilka lat temu mogła wydawać się śmieszna, teraz idealne wpisuje się w nową rzeczywistość. Gdy linie montażowe nowych samochodów muszą stawać z powodu braku części, używane cztery kółka są coraz bardziej w cenie. A jeśli dodamy do tego fabryczną gwarancję, sukces projektu wydaje się oczywisty.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach