Hulajnogą od 16. roku życia. ETSC ma nowe rekomendacje. Są ostrzejsze niż polskie prawo

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) przedstawiła swoje wnioski na temat tego, jak powinno kształtować się przepisy w odniesieniu do elektrycznych hulajnóg i ich użytkowników. Przynajmniej w dwóch punktach są to propozycje bardziej restrykcyjne niż obowiązujące w Polsce przepisy.

hulajnoga ehulajnoga e-hulajnoga hulajnoga elektryczna limehulajnoga ehulajnoga e-hulajnoga hulajnoga elektryczna lime
Źródło zdjęć: © money.pl | Rafał Parczewski
Tomasz Budzik

Elektryczne hulajnogi przebojem wdarły się do krajobrazów europejskich miast. Nic dziwnego, bo mają wiele zalet. Są bezemisyjne, przemieszczanie się na nich nie wymaga wysiłku, a do tego nie musimy czekać na przystankach i podróżować w ścisku, jak często ma to miejsce w przypadku transportu publicznego. Elektryczne hulajnogi mają jednak i swoje wady. Jak w 2022 r. pokazały badania z Finlandii, w przeliczeniu na jeden pokonany kilometr ryzyko wypadku jest tu wyższe nawet w porównaniu z jazdą na motocyklu. Po części jest tak dlatego, że w części państw nie uregulowano prawnie zasad korzystania z takich jednośladów. I tu pomocną dłoń wyciąga ETSC.

Rada opublikowała wskazówki dotyczące korzystania z elektrycznych hulajnóg, które mogą pomóc rządom krajów UE w kształtowaniu prawa. I trzeba przyznać, że są to propozycje bardziej restrykcyjne niż obowiązujące w Polsce przepisy. ETSC proponuje wprowadzenie:

  • zakazu korzystania z elektrycznych hulajnóg dla osób poniżej 16. roku życia,
  • obowiązku jazdy w kasku,
  • zakazu jazdy z pasażerem,
  • zakazu jazdy pod wpływem alkoholu czy narkotyków,
  • zakazu używania telefonu komórkowego podczas jazdy,
  • limitu prędkości wynoszącego 20 km/h i mocy 250 W,
  • minimalnej średnicy kół wynoszącej 30,5 cm,
  • obowiązkowego wyposażenia, obejmującego dwa niezależne hamulce, światła, kierunkowskazy oraz sygnał dźwiękowy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Cadillac XT6 - Ameryka czy Europa? Tak

Czy rzeczywiście warto tak bardzo komplikować kwestię używania elektrycznych hulajnóg? Na to pytanie – przynajmniej na polskim gruncie – nie da się jeszcze w pełni odpowiedzieć. Zasady korzystania z takich jednośladów zostały u nas określone w maju 2021 r. Teraz czekamy na pełny raport Komendy Głównej Policji o bezpieczeństwie drogowym. Zapewne zostaną w nim ujęte pojazdy nowych kategorii. Wówczas będziemy wiedzieć, ile wypadków i w jakich okolicznościach ma miejsce na elektrycznych hulajnogach.

Zgodnie z polskimi przepisami mogą nimi jeździć wszyscy pełnoletni oraz niepełnoletni posiadacze karty rowerowej lub prawa jazdy kat. AM, A1, B1 albo T. Nie wolno przekraczać prędkości 20 km/h, a także jeździć po spożyciu alkoholu czy pod wpływem substancji odurzających. Hulajnogą nie wolno również nikogo przewozić, ale na ulicach często można spotkać osoby łamiące ten zakaz.

Policyjne dane na temat wypadków pokażą nam, czy przewidziane teraz w polskim prawie obostrzenia są wystarczające. Jeśli skala zdarzeń będzie duża, rząd będzie miał już gotową propozycję zmian.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony