Elektromobilność w Polsce w raporcie Polish EV Outlook 2019

Jak wynika z raportu "Polish EV Outlook 2019", Polacy chętniej kupowaliby auta elektryczne, a wciągu najbliższych 10 lat może być ich na drogach ponad sto razy więcej niż obecnie.

BMW i3 to drugie najchętniej kupowane auto elektryczne w PolsceBMW i3 to drugie najchętniej kupowane auto elektryczne w Polsce
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Marcin Łobodziński

Obok niedostatecznie rozwiniętej infrastruktury ładowania, główną przyczyną niskiego poziomu sprzedaży aut elektrycznych w Polsce są ich wysokie ceny. Polacy są w stanie zapłacić więcej za pojazd elektryczny, ale jego cena powinna być niższa o 35-48 proc. niż obecne. Byliby skłonni wydać na elektryczny samochód od 80 do 90 tys. zł.

Jak wygląda elektromobilność w Polsce w 2019 roku?

Raport "Polish EV Outlook 2019" opracowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i firmę doradczą Frost & Sullivan, to dogłębne zbadanie polskiego rynku i jego perspektyw pod kątem elektromobilności. Dzięki niemu mamy sporo interesujących danych.

Na przykład to, że szybciej rozwija niż sprzedaż elektryków. W Polsce na 1,6 mln zarejestrowanych samochodów w roku 2018, ok. 40 proc. to auta nowe. Z tego tylko 0,2 proc. jest napędzanych energią elektryczną.

Rok 2018 zamknął się liczbą 1324 rejestracji samochodów elektrycznych – o 256 więcej (+24 proc.) niż w 2017 roku. I to nie ustawa o elektromobilności sprawiła, że zanotowano taki wzrost, ponieważ jedyne korzyści z niej wynikające to zwolnienie z akcyzy, wyższe odpisy amortyzacyjne, możliwość korzystania z buspasów i darmowe parkowanie w płatnych strefach.

Tymczasem, jeśli chodzi o infrastrukturę, to poprawiła się ona w roku 2018 o 293 publiczne punkty ładowania. To wzrost z 552 w 2017 r. do 845 ładowarek. Aż 54 proc. stanowiły szybkie punkty DC, a 46 proc. ładuje mocą mniejszą lub równą 22 kW.

Jakie są perspektywy na rozwój elektromobilności w Polsce?

Ze wspomnianego raportu wynika, że wsparcie, które rząd zamierza wprowadzić w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (m.in. dopłata do zakupu pojazdu elektrycznego w wysokości do 36 tys. zł), przyczyni się do wzrostu łącznej liczby samochodów zero- i niskoemisyjnych na polskich drogach.

Według prognozy, przy optymalnym wykorzystaniu tych środków, całkowity park pojazdów EV w Polsce wyniesie w 2025 r. ok. 300 tys. Poziom niemal 700 tys. osiągnęlibyśmy w roku 2030 r., a dziesięć lat później liczba ta mogłaby wzrosnąć do nawet 2,5 mln.

Analiza perspektyw rozwoju Elektromobilności w Polsce
Analiza perspektyw rozwoju Elektromobilności w Polsce © fot. mat. prasowe
  • Do Norwegii jeszcze nam daleko, ale według omawianego scenariusza, w 2030 r. co 10 samochód nowo rejestrowany w Polsce będzie wyposażony w napęd elektryczny. Według naszych prognoz, bez wprowadzenia instrumentów wsparcia finansowego, flota pojazdów elektrycznych w Polsce zwiększyłaby się w 2025 r. jedynie do 60 tys. pojazdów, z 3,5 tys. obecnie. W 2030 r. po polskich drogach jeździłoby ok. 230 tys. pojazdów EV - mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Według najbardziej optymistycznych scenariuszy, rynek ma jeszcze większy potencjał - rozwój do 0,5 mln aut elektrycznych w 2025 r., 1 mln w roku 2030 i aż 3,2 mln w roku 2040. Tyle tylko, że potrzebne są dodatkowe wsparcia finansowe – dopłata i czasowe zwolnienie z podatku VAT. Autorzy raportu wskazują na inne kraje europejskie, takie jak Francja (dopłata 6 tys. euro oraz dodatkowy bonus w przypadku wymiany auta), Niemcy (premia środowiskowa 4 tys. euro) czy Rumunia (dopłata 9,5 tys. euro plus bonus za wymianę starego auta).

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony