Efekt Muska? Tesla z rekordowymi spadkami sprzedaży w Europie

Styczeń 2025 okazał się wyjątkowo nieudany dla amerykańskiej marki. Spadki sprzedaży w porównaniu ze styczniem 2024 to nawet kilkadziesiąt proc. Niektóre sondaże wskazują, że jedną z przyczyn tej sytuacji mogą być niedawne wyczyny Elona Muska.

Tesla Model X PlaidTesla Model X Plaid
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mariusz Zmysłowski
Aleksander Ruciński

Statystyki nie są łaskawe dla Tesli. Marka, która od początku istnienia sukcesywnie rosła, ogłaszając kolejne rekordy sprzedaży, złapała zadyszkę w 2024 roku, notując pierwszy w historii (delikatny) spadek. Niestety początek roku przyniósł dalsze rozczarowania.

W styczniu 2025 roku Tesla dostarczyła europejskim klientom 5517 aut - aż o 47,7 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. We Francji, będącej drugim rynkiem motoryzacyjnym w Europie spadek rok do roku wyniósł aż 63,4 proc., podczas gdy ogólny spadek sprzedaży elektryków nad Sekwaną wyniósł 6 proc.

Z kolei w Wielkiej Brytanii odnotowano rekordowo dobry styczeń - jeden na pięć samochodów sprzedawanych na Wyspach był elektrykiem. Nie przełożyło się to jednak na wynik Tesli, która zakończyła miesiąc z 12-procentowym spadkiem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tesla model 3 HL- a Elon znowu swoje

Skandynawowie chętnie kupujący auta elektryczne również odwrócili się od Tesli - w Norwegii sprzedaż marki spadła o 40,2 proc. (choć sam rynek wyraźnie urósł), w Szwecji o 46 proc. a w Danii o 40,9 proc. Jak informuje "Reuters" problemy Tesli widać także poza Europą. W Kalifornii, będącej największym odbiorcą aut elektrycznych w USA, sprzedaż marki spadła o 12 proc.

Gdzie leży przyczyna?

Nie ulega wątpliwości, że Tesla, która jeszcze do niedawna była hegemonem elektromobilności, musi zmagać się z coraz silniejszą konkurencją ze strony europejskich producentów. Ci w końcu zaczęli stosować agresywniejszą politykę cenową. Wielu z nich ma też w ofercie mniejsze i tańsze auta, podczas gdy Tesla skupia się wyłącznie na wyższych segmentach rynku.

Dobrym przykładem są styczniowe statystyki z Francji, gdzie w pierwszej piątce znajdziemy aż cztery miejskie elektryki: Renault 5, Citroëna ë-C3, Peugeota e-208 czy Dacię Spring. Tesla Model Y uplasowała się dopiero na ósmej pozycji.

Bardzo możliwe, że za słabymi wynikami Tesli w Europie stoi również niedawna premiera odświeżonego Modelu Y. Niewykluczone, że wielu klientów zainteresowanych zakupem Tesli zdecydowało się wstrzymać z decyzją do czasu, aż w salonach pojawi się nowy model, co znalazło swoje odzwierciedlenie w statystykach.

Są jednak i tacy, którzy twierdzą, że za niepowodzenia marki odpowiada jej szef, Elon Musk, którego niedawne wyczyny mogły zniechęcić niektórych klientów.

Serwis "Electrifying.com" przeprowadził pod koniec stycznia ankietę dotyczącą potencjalnego zakupu auta marki Tesla. 59 proc. badanych Brytyjczyków stwierdziło, że działalność Muska powstrzymuje ich przed zakupem Tesli.

"Wpływ Muska na markę staje się coraz bardziej polaryzujący, zmuszając wielu kupujących do szukania gdzie indziej" — powiedziała dyrektor generalna Electrifying.com Ginny Buckley. "Ponieważ w Wielkiej Brytanii dostępnych jest obecnie ponad 130 popularnych modeli pojazdów elektrycznych — w porównaniu do zaledwie 25 w 2020 r. — konkurencja nigdy nie była tak zacięta, a Tesla już odczuwa presję".

Czy klienci z innych krajów myślą podobnie? Nie można tego wykluczyć. Musk nie jest zbyt lubiany szczególnie w Skandynawii, po tym jak pod koniec 2023 roku Tesla odmówiła podpisania zbiorowego układu pracy w Szwecji. Decyzja zaowocowała wielomiesięcznymi protestami związków zawodowych nie tylko w Szwecji, ale i Norwegii, Danii czy Finlandii.

Negatywnie o Musku i jego politycznym zaangażowaniu na początku stycznia wypowiadał się też norweski premier Jonas Gahr Stoere - "To niepokojące, że człowiek mający ogromny dostęp do mediów społecznościowych i duże zasoby finansowe tak bezpośrednio angażuje się w sprawy wewnętrzne innych krajów" — przyznał Stoere podczas porannej rozmowy na antenie telewizji NRK.

Norweskim władzom wtóruje Prezydent Francji, Emmanuel Macron, który niedawno oskarżył Elona Muska o ingerencję w procesy polityczne w Europie. Szef Tesli nie ma więc najlepszej prasy w Europie. Czas pokaże, czy w dłuższym okresie faktycznie przełoży się to na decyzje klientów.

Wybrane dla Ciebie
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Toyota zrobiła auto z V8. Pokaże je już niebawem
Toyota zrobiła auto z V8. Pokaże je już niebawem
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie