Downsizingowi mówi NIE! – Romeo Ferraris Corvette Z06 (2010)
Wiemy, że panuje moda na zmniejszanie silników. Szczególnie to zjawisko widać na Starym Kontynencie. Do diabła z downsizingiem! Corvette Z06 to bryka z prawdziwym, wielkim silnikiem. Czy może być od niego coś lepszego? Może! Z06 z kompresorem!
10.10.2010 | aktual.: 02.10.2022 21:47
Wiemy, że panuje moda na zmniejszanie silników. Szczególnie to zjawisko widać na Starym Kontynencie. Do diabła z downsizingiem! Corvette Z06 to bryka z prawdziwym, wielkim silnikiem. Czy może być od niego coś lepszego? Może! Z06 z kompresorem!
Choć Corvette ZR1 jest najmocniejszym Chevroletem, to palmę pierwszeństwa wśród Corvette, jeśli chodzi o rozmiary silnika, dzierży odmiana Z06. Ten supersportowy samochód ma pod maską 7-litrowy „kocioł” o jedynej słusznej, dla niektórych, ilości cylindrów – ośmiu. Silnik ma stosunkowo prostą (można nawet rzec archaiczną) konstrukcję – wałek rozrządu znajduje się w kadłubie (OHV – Over Head Valve), a na każdy „gar” przypadają tylko dwa zawory. Wolnossąca jednostka o oznaczeniu LS7 generuje 512 KM przy 6300 obr./min. Jeśli kogoś interesuje maksymalny moment obrotowy, to wynosi on 637 Nm. Gotowy do jazdy bolid waży tylko 1434 kg.
Włoska firma Romeo Ferraris najwyraźniej dysponuje sporą ilością inżynierów i dobrym zapleczem technicznym, bo w zaledwie kilka dni po Mercedesie C 63 zaprezentowała Corvette Z06 po własnych przeróbkach (na pewno oba samochody opracowywane były w tym samym czasie).
Wielki silnik amerykańskiej legendy zyskał przyjaciela w postaci kompresora firmy Vortech. Oprócz niego zainstalowano „intercooler” typu powietrze-powietrze, większe wtryskiwacze paliwa oraz nowy, sportowy układ wydechowy. Modyfikacje podniosły moc jednostki napędowej do 677 KM (więcej niż w Corvette ZR1), zaś moment obrotowy do 823 Nm.
Większe 380-milimetrowe tarcze hamulcowe z przodu i 345-milimetrowe z tyłu sprawiają, że bolid jeszcze skuteczniej hamuje. Hamulce są „osłonięte” felgami o średnicy 19” (przód) i 20” (tył). Nadwozie oklejono folią imitującą kompozyt węglowy.
Transaxle - sposób na równomierny rozkład masy
Tuner przerobił także wnętrze. Pojawiła się nowa kierownica i sportowe fotele. Miejsca, w których fabryczne auto ma elementy z plastiku, Romeo Ferraris zainstalowało detale obszyte skórą.
Wreszcie to, co najciekawsze, czyli osiągi. Żeby mieć punkt odniesienia do wprowadzonych zmian podam, że seryjny samochód do 100 km/h przyspiesza w 3,90 s, do 200 km/h w 11,90 s i rozpędza się do 319 km/h. Po ingerencji Włochów „Amerykanin” legitymuje się przyspieszeniem do 100 km/h w 3,30 s. Z kolei 200 km/h osiąga po niecałych 10 sekundach, a prędkość maksymalna sięga 340 km/h.
Koszty tuningu pozostają nieznane.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V8, 90supo/sup, LS7
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 7011 cmsup3/sup
- Doładowanie: Kompresor Vortech
- Moc maksymalna: 677 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 96,56 KM/l (seryjny - 73,03 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 823 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm, 6-tloczkowe zaciski
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Koła przednie: 19\
- Koła tylne: 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1434 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,12 kg/KM (seryjny - 2,80 kg/KM)
- Długość: 4460 mm
- Szerokość: 1930 mm
- Wysokość: 1245 mm
- Rozstaw osi: 2686 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,30 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: Poniżej 10,00 s
- Prędkość maksymalna: 340 km/h
Źródło: worldcarfans