Taaaaka impreza – Supertest 0‑300-0 km/h (2010)
Dziennikarze magazynu Sport Auto (dział Auto Motor Und Sport) przeprowadzili po raz drugi test przyspieszenia do 300 km/h i hamowania z tej prędkości. W porównaniu wzięło udział 16 supersamochodów, z czego jedna połowa to wozy z produkcji seryjnej, a druga - auta po tuningu.
20.09.2010 | aktual.: 18.04.2023 11:38
Dziennikarze magazynu Sport Auto (dział Auto Motor Und Sport) przeprowadzili po raz drugi test przyspieszenia do 300 km/h i hamowania z tej prędkości. W porównaniu wzięło udział 16 supersamochodów, z czego jedna połowa to wozy z produkcji seryjnej, a druga - auta po tuningu.
Wśród bolidów z produkcji seryjnej obecnych było po jednym przedstawicielu z Francji, Wielkiej Brytanii, Włoch, Stanów Zjednoczonych i Japonii oraz trzech z Niemiec. Z kolei wszyscy tunerzy to firmy naszego zachodniego sąsiada.
Rozpiętość mocy była bardzo duża: od 450-konnego BMW M3 GTS do ponad dwa razy mocniejszego 1001-konnego Bugatti Veyrona 16.4.
W większości przypadków podano prędkości deklarowane przez producentów i tunerów, ale w przypadku Ac Schnitzera X6 M ACS6 udało się ją zweryfikować. Samochód przestał przyspieszać przy 280 km/h. Mimo 650 KM mocy ten SAC (czy też SUV) nie był w stanie pokonać ogromnych oporów powietrza i pojechać szybciej. Wobec tego test przeprowadzono, rozpędzając auto do 270 km/h.
Z kolei BMW M3 GTS nie starczyło odcinka pomiarowego na torze w Papenburgu, by rozpędzić się do 300 km/h, jednak dziennikarze podkreślali, że wskazówka prędkościomierza wprawdzie wolno, ale cały czas pięła się w górę. Pomiary wykonywano przy prędkości 280 km/h.
Zwraca uwagę o 168 kg większa masa rzeczywista Bugatti Veyrona 16.4 niż ta deklarowana w katalogach.
Jako pewien punkt odniesienia do rezultatów tegorocznej imprezy niech posłuży wynik testu 0-300-0 km/h Königsegga CCX sprzed dwóch lat – 29,20 s.
Poniżej skrócone dane techniczne wszystkich uczestników zabawy oraz tabela wyników.
9ff 911 GT 2 BT 1000 4WD
Dane techniczne:
Silnik i napęd:
- Typ: B6, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 3920 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 1000 KM przy 7500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 255,10 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 1050 Nm przy 6600 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Napęd: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 350 mm
- Opony przednie: 245/30 R 20
- Opony tylne: 325/25 R 20
Masy:
- Masa własna: 1573 kg
- Stosunek masy do mocy: 1,57 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 392 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: 388 000 euro
Ac Schnitzer X6 M ACS6 (tuning)
Dane techniczne:
Silnik i napęd:
- Typ: V8, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 650 KM przy 6000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 147,90 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 820 Nm przy 3200 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Napęd: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 395 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 385 mm
- Opony przednie: 295/30 R 22
- Opony tylne: 295/30 R 22
Masy:
- Masa własna: 2371 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,65 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 280 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: 130 000 euro
AMG Mercedes SLS (seria)
Dane techniczne:
Silnik i napęd:
- Typ: V8
- Objętość skokowa: 6208 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 571 KM przy 6800 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 91,98 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 650 Nm przy 4750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 390 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 360 mm
- Opony przednie: 265/35 R 19
- Opony tylne: 295/30 R 20
Masy:
- Masa własna: 1653 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,90 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 317 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: 177 310 euro
Bentley Continental GTC Speed (seria)
Dane techniczne:
Silnik i napęd:
- Typ: V12, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 5998 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 610 KM przy 6000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 101,70 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 750 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Napęd: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 405 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 335 mm
- Opony przednie: 275/35 R 20
- Opony tylne: 275/35 R 20
Masy:
- Masa własna: 2524 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,14 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 322 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: 222 649 euro
BMW M3 GTS (seria)
Dane techniczne:
Silnik i napęd:
- Typ: V8
- Objętość skokowa: 4361 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 450 KM przy 8300 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 103,19 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 440 Nm przy 3750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana
- Napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
- Opony przednie: 255/35 R 19
- Opony tylne: 255/35 R 19
Masy:
- Masa własna: 1605 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,57 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 305 km/h
Bugatti Veyron 16.4 (seria)
Dane techniczne:
Silnik i napęd:
- Typ: W16, cztery turbosprężarki
- Objętość skokowa: 7993 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 1001 KM przy 6000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 125,24 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 1250 Nm przy 2500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Napęd: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 400 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
- Opony przednie: 265/680 500A
- Opony tylne: 365/710 540A
Masy:
- Masa własna: 2056 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,05 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 407 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: 1 160 000 euro
Chevrolet Corvette ZR1 (seria)
Dane techniczne:
Silnik i napęd:
- Typ: V8, kompresor
- Objętość skokowa: 6162 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 647 KM przy 6500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 105,00 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 819 Nm przy 3800 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 394 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
- Opony przednie: 285/30 R 19
- Opony tylne: 335/25 R 20
Masy:
- Masa własna: 1531 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,37 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 330 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: 135 900 euro
Hohenester A4 3.0 HS 650 RR (tuning)
Dane techniczne:
Silnik i napęd:
- Typ: V6, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 2984 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 650 KM przy 7300 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 217,83 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 720 Nm przy 3800 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Napęd: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 365 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 340 mm
- Opony przednie: 285/35 R 19
- Opony tylne: 285/35 R 19
Masy:
- Masa własna: 1472 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,27 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 320 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: 180 000 euro
Importracing GT-R (tuning)
Dane techniczne:
Silnik i napęd:
- Typ: V6, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 3799 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 590 KM przy 600 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 155,30 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 780 Nm przy 3200 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Napęd: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
- Opony przednie: 285/35 R 20
- Opony tylne: 285/35 R 20
Masy:
- Masa własna: 1768 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,00 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 323 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: 90 850 euro
Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera (seria)
Dane techniczne:
Silnik i napęd:
- Typ: V10
- Objętość skokowa: 5204 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 570 KM przy 8000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 109,53 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 540 Nm przy 6500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana
- Napęd: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 356 mm
- Opony przednie: 235/35 R 19
- Opony tylne: 295/30 R 19
Masy:
- Masa własna: 1496 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,63 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 325 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: 208 7 26 euro
Lexus LF-A (seria)
Dane techniczne:
Silnik i napęd:
- Typ: V10
- Objętość skokowa: 4805 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 560 KM przy 8700 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 116,55 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 480 Nm przy 6500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 390 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 360 mm
- Opony przednie: 265/35 R 20
- Opony tylne: 305/30 R 20
Masy:
- Masa własna: 1598 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,85 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 325 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: 375 000 euro
MTM RS6 Clubsport (tuning)
Dane techniczne:
Silnik i napęd:
- Typ: V10, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 4991 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 740 KM przy 6200 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 148,27 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 840 Nm przy 3200 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Napęd: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 390 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 356 mm
- Opony przednie: 255/35 R 20
- Opony tylne: 255/35 R 20
Masy:
- Masa własna: 2045 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,76 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 350 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: 123 000 euro
Porsche 911 GT 2 RS (seria)
Dane techniczne:
Silnik i napęd:
- Typ: B6, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 3600 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 620 KM przy 6500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 172,22 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm przy 2250 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 350 mm
- Opony przednie: 245/35 R 19
- Opony tylne: 325/30 R 19
Masy:
- Masa własna: 1395 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,25 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 330 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: 237 578 euro
SpeedART Panamera Turbo PS9-550 (tuning)
Dane techniczne:
Silnik i napęd:
- Typ: V8, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 550 KM przy 5300 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 114,44 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 790 Nm przy 3500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
- Opony przednie: 255/45 R 19
- Opony tylne: 285/40 R 19
Masy:
- Masa własna: 2062 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,75 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 315 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: 151 862 euro
Väth SL 600 V60 RS (tuning)
Dane techniczne:
Silnik i napęd:
- Typ: V12, dwie turbosprężarki
- Objętość skokowa: 5513 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 655 KM przy 5300 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 118,81 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 1080 Nm przy 4100 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, automatyczna
- Napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 378 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 330 mm
- Opony przednie: 265/35 R 19
- Opony tylne: 295/30 R 19
Masy:
- Masa własna: 2051 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,13 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 320 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: 173 681 euro
Wimmer C 63 Dunlop-Performance (tuning)
Dane techniczne:
Silnik i napęd:
- Typ: V8
- Objętość skokowa: 6208 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 565 KM przy 6680 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 91,01 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 685 Nm przy 2900 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna
- Napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 390 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 360 mm
- Opony przednie: 235/35 R 19
- Opony tylne: 265/30 R 19
Masy:
- Masa własna: 1755 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,11 kg/KM
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 306 km/h
Koszty:
- Cena podstawowa: 76 872 euro
Kolorem czerwonym zaznaczone są najlepsze rezultaty, a niebieskim najgorsze. Wyniki BMW i Ac Schnitzera w dwóch ostatnich kolumnach pominąłem, bo nie osiągnęły 300 km/h. Wyniki testu:
Nazwa | 0-100 km/h | 0-200 km/h | 0-300 km/h | 300-0 km/h | 0-300-0 km/h |
9ff 911 GT 2 BT 1000 4WD | 3,70 s | 8,70 s | 17,30 s | 7,20 s | 24,50 s |
Ac Schnitzer X6 M ACS 6 | 4,70 s | 17,20 s | 54,40 s (0-270 km/h) | 6,90 s (270-0 km/h) | 61,30 s (0-270-0 km/h) |
AMG Mercedes SLS | 3,90 s | 11,70 s | 42,20 s | 7,30 s | 49,50 s |
Bentley Continental GTC Speed | 5,00 s | 16,70 s | 59,40 s | 9,20 s | 68,60 s |
BMW M3 GTS | 4,20 s | 14,10 s | 54,30 s (0-280 km/h) | 6,40 s (280-0 km/h) | 60,70 s (0-280-0 km/h) |
Bugatti Veyron 16.4 | 3,10 s | 8,50 s | 20,70 s | 7,10 s | 27,80 s |
Chevrolet Corvette ZR1 | 4,00 s | 11,50 s | 35,40 s | 7,30 s | 42,80 s |
Hohenester A4 3.0 HS 650 RR | 3,60 s | 10,20 s | 28,80 s | 8,50 s | 37,30 s |
Importracing GT-R | 3,70 s | 11,20 s | 36,00 s | 7,30 s | 43,30 s |
Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera | 3,60 s | 10,70 s | 32,30 s | 7,00 s | 39,30 s |
Lexus LF-A | 4,10 s | 12,00 s | 50,60 s | 7,00 s | 57,60 s |
MTM RS6 Clubsport | 3,70 s | 11,50 s | 33,50 s | 8,10 s | 41,60 s |
Porsche 911 GT 2 RS | 3,40 s | 9,80 s | 28,60 s | 6,60 s | 35,20 s |
SpeedART Panamera PS9-550 | 4,00 s | 13,20 s | 52,80 s | 7,80 s | 60,60 s |
Väth SL 600 V60 RS | 4,50 s | 13,70 s | 41,70 s | 8,00 s | 49,70 s |
Wimmer C 63 Dunlop-Performance | 4,80 s | 13,50 s | 51,90 s | 8,30 s | 60,20 s |
Źródło: AMuS